Co drugi pasażer jeździ transportem miejskim bez biletu

Już co drugi Portugalczyk korzysta ze środków transportu miejskiego bez płacenia za bilet. Najwięcej gapowiczów mieszka na terenie stołecznej aglomeracji.

Liczba Portugalczyków korzystających ze środków komunikacji miejskiej zwiększa się nie tylko podczas Światowego Dnia Bez Samochodu, w tym roku przypadającego w niedzielę.

Rosnące bezrobocie i słabnąca siła nabywcza mieszkańców Portugalii sprawiają, że coraz częściej ludzie korzystają z transportu publicznego. Nie przekłada się to jednak na wpływy spółek komunikacji miejskiej ze sprzedaży biletów.

Rząd i związki zawodowe transportu publicznego zgodnie twierdzą, że notowany w Portugalii spadek sprzedawanych biletów nie wynika z ucieczki Portugalczyków od komunikacji miejskiej, ale z rosnącego grona gapowiczów.

Reklama

- Skala zjawiska ucieczki pasażerów od biletów jest bardzo duża. Potwierdza ją przygotowany w tym roku dla rządu raport o oszustwach w sektorze transportu publicznego. Dokument nie pozostawia złudzeń, że konieczne jest jak najszybsze opracowanie skutecznych metod walki z tym procederem - poinformował portugalski sekretarz stanu ds. transportu Sergio Monteiro.

Najwięcej pasażerów bez biletu mieszka w aglomeracji stołecznej. W samej tylko Lizbonie odsetek osób jeżdżących na gapę autobusem przekracza 60 proc. W sąsiadujących ze stolicą miastach, takich jak Amadora, Almada czy Setubal, skala zjawiska jest podobna.

Z szacunków Krajowego Instytutu Statystycznego (INE) w Lizbonie wynika, że w minionym roku na terenie stolicy sprzedano o 45 mln biletów na transport publiczny mniej niż w 2011 r. Najwięcej na procederze traci metro. W ub.r. sprzedano tam o 23,9 mln biletów mniej, co oznacza spadek wobec 2011 r. o blisko 14 proc.

Zdaniem Monteiro notowany w ostatnich latach spadek sprzedawanych biletów nie koresponduje z mniejszą liczbą osób korzystających ze środków komunikacji miejskiej. Przedstawiciel rządu, powołując się na najnowszy raport, szacuje, że tylko w Lizbonie gapowicze narazili w ub.r. budżety spółek transportu miejskiego na straty w wysokości 8 mld euro.

Raport o oszustwach w transporcie publicznym wskazuje, że w ostatnich latach w portugalskich miastach przybyło szczególnie gapowiczów poruszających się autobusami.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »