Europejskie organizacje turystyczne nie doceniają marketingu w wyszukiwarkach

Poszczególne kraje europejskie - a konkretnie organizacje turystyczne, które odpowiadają za promocję turystyki i kultury swoich krajów na terenie Polski - wciąż niewystarczająco wykorzystują w tym celu kanał SEM. Z raportu przeprowadzonego przez należącą do Grupy INTERIA.PL agencję Semahead wynika, że tylko nieliczne kraje doceniają potencjał promocyjny wyszukiwarki oraz jej skuteczność jako narzędzia komunikacji.

Zobacz pełną wersję raportu

Rynek reklamy online to już nie tylko banery displayowe i e-mail marketing, ale także, a może przede wszystkim, marketing w wyszukiwarkach (SEM). Na SEM przypada 26 proc. wydatków reklamowych.

Tymczasem większość organizacji turystycznych, odpowiadających za promocję turystyki i kultury swoich krajów na terenie Polski uznała, że samo stworzenie witryny, przetłumaczenie jej na język polski (choć nie wszyscy zadali sobie trud tłumaczenia całej witryny) i umieszczenie linka na witrynie ambasady to wystarczające działania, aby zachęcić aktywnego w sieci turystę do odwiedzenia swojego kraju. Jest to o tyle niezrozumiałe, że często te same kraje wydają olbrzymie kwoty na kampanie w tak niemierzalnych mediach jak outdoor czy prasa, podczas gdy badania zachowań konsumenckich w branży turystycznej jednoznacznie podkreślają istotną rolę wyszukiwarki.

Reklama

W ramach raportu wybrane witryny zostały ocenione pod kątem trzech kryteriów: widoczności w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania, widoczności w linkach sponsorowanychoptymalizacji strony pod wyszukiwarki.

Słowa kluczowe na jakich oparto badanie zostały dobrane w ten sposób, aby jak najlepiej odzwierciedlały treść badanych witryn, przy jednoczesnym maksymalnym wykorzystaniu potencjału kanału.

Jak pokazują wyniki raportu, żaden z 16-stu badanych krajów, nie jest obecny zarówno w organicznych jak i płatnych wynikach wyszukiwania przy zapytaniach na takie frazy ogólne, jak: wakacje 2010, wakacje, gdzie na wczasy, wycieczki, wakacje za granicą, gdzie na urlop, gdzie na wakacje, wakacje Europa, wycieczki zagraniczne, wypoczynek, podróże, wczasy. Należy podkreślić fakt iż frazy te mają olbrzymi potencjał - są wpisywane przez użytkowników, którzy dopiero szukają pomysłów na spędzenie wakacji. Wykorzystując je do działań promocyjnych, badane kraje znacznie zwiększyłyby szanse na zainteresowanie Polaków własną ofertą turystyczną.

Dodatkowo zbadana została obecność danych witryn na zapytania związane z nazwą kraju według schematu: nazwa kraju, nazwa kraju + mapa, nazwa kraju + wczasy, nazwa kraju + wakacje, nazwa kraju + wycieczki, nazwa kraju + zabytki, nazwa kraju + atrakcje turystyczne, nazwa kraju + informacje, nazwa kraju + turystyka, nazwa kraju + kultura, nazwa kraju + klimat.

W rankingu obecności krajów w wyszukiwarce Google najlepszymi wynikami, jeśli chodzi o obecność w linkach sponsorowanych, może pochwalić się Szwajcaria. Na pozostałych miejscach uplasowały się kolejno: Wielka Brytania, Chorwacja i Norwegia . Dla reszty krajów nie zaobserwowaliśmy w badanym okresie żadnych działalności na płaszczyźnie linków sponsorowanych. W wynikach organicznych z kolei najlepiej radzą sobie Niemcy. Warto zwrócić uwagę na drugą pozycję Szwajcarii. Pamiętając o pierwszej pozycji tego kraju w linkach sponsorowanych, można zaryzykować stwierdzenie, że - jako jedyny w zestawieniu - prowadzi on kompleksowe działania SEM.

W kwestii optymalizacji samych witryn pod kątem wyszukiwarek, najlepsze wyniki osiągnęły tu strony: Austrii, Niemiec, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Jednak tylko w przypadku Niemiec i Norwegii dobra optymalizacja przełożyła się na wysokie pozycje w wynikach organicznych. Austrię i Wielką Brytanię czeka jeszcze sporo pracy w zakresie budowania bazy linków zewnętrznych. Najsłabiej pod względem optymalizacji wypada Litwa, Łotwa i - co ciekawe - Szwajcaria, która mimo to ma dobrą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jak widzimy w powyżej tabeli wyniki obecności serwisów w wyszukiwarce nie napawają optymizmem. Najlepiej w całym zestawieniu wypada Szwajcaria (1 miejsce w PPC i 2 w SEO), otrzymując jedynie niespełna połowę możliwych do uzyskania punktów, czyli w skali szkolnej najlepszej witrynie wystawiamy jedynie dostateczny. Na tle ospałej konkurencji należy również wspomnieć o serwisie Niemiec.

Kraj, który nie jest przecież popularnym celem turystycznym Polaków, dość sprawnie radzi sobie w wynikach organicznych (najlepiej zoptymalizowana witryna + wysokie miejsca na badane frazy), niestety kompletnie pomija działania w linkach płatnych. Dostatecznie wypada również Chorwacja (2 miejsce w PPC i 7 w SEO) i Norwegia (3 miejsce w PPC i 5 w SEO).

Na usprawiedliwienie krajowych organizacji turystycznych należy wspomnieć, że w tej kategorii w wyszukiwarkach panuje ogromna konkurencja, porównywalna nawet z branżą finansową. Jednak przykłady działań krajów tj. Szwajcaria, Norwegia, Niemcy czy Chorwacja pokazują, że z biurami turystycznymi i przewoźnikami w wyszukiwarce mimo wszystko konkurować można.

Raport w pełnej wersji do pobrania pod adresem:

http://www.semahead.pl/o-nas/do-pobrania.html

***

Agencja "Semahead" należy do Grupy INTERIA.PL, a jej zespół tworzą wysokiej klasy specjaliści w branży SEM. Swoją działalność rozpoczęła w kwietniu br. Agencja specjalizuje się w marketingu w wyszukiwarkach, stosując przy tym autorskie rozwiązania i narzędzia wypracowane dzięki kilkuletniemu doświadczeniu w obsłudze INTERIA.PL, Bauer Media, RMF FM i KDC.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »