Formalności związane z zakładaniem działalności

Złożenie wniosku CEIDG-1 nie jest jedyną formalnością jakiej musi dopilnować przyszły przedsiębiorca. Mimo uproszczenia procedur, konieczne jest jeszcze załatwienie kilku spraw:

Złożenie wniosku CEIDG-1 nie jest jedyną formalnością jakiej musi dopilnować przyszły przedsiębiorca. Mimo uproszczenia procedur, konieczne jest jeszcze załatwienie kilku spraw:

Urząd skarbowy Numer NIP

W momencie założenie jednoosobowej działalności gospodarczej prywatny numer NIP osoby fizycznej staje się numerem firmy. Jeżeli straciliśmy potwierdzenie nadania numeru NIP, to w US składamy formularz NIP-5 w celu otrzymania duplikatu.

Informacja o założeniu KPiR

Złożenie informacji o założeniu Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów - do 20-go dnia po jej założeniu.

Podatek VAT

Nowo zarejestrowany przedsiębiorca, poza nielicznymi wyjątkami:

gdy planuje:

Reklama
dostawy towarów:
wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali
towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym
nowych środków transportu
terenów budowlanych  oraz przeznaczonych pod zabudowę
świadczenie usług:
prawniczych oraz w zakresie doradztwa,
usług jubilerskich
nie mających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju
jest zwolniony z rozliczania podatku VAT (tzw. zwolnienie podmiotowe). Zwolnienie kończy się, gdy obrót (sprzedaż) przekroczy w roku podatkowym ustalony próg (w 2010 roku wynosi on 100 000 zł). Jeżeli działalność jest rozpoczęta w trakcie roku to limit jest wyliczany w odpowiedniej proporcji do czasu prowadzenia działalności.

Ze zwolnienia można zrezygnować i od razu stać się płatnikiem podatku VAT. W tym celu najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT w Urzędzie Skarbowym właściwym w sprawach VAT składamy druk zgłoszeniowy VAT-R . Opłata za rejestrację wynosi 170 zł. Urząd potwierdza zgłoszenie, wydając w tej sprawie decyzję administracyjną (VAT-5).

Odpowiedź na pytanie, czy warto od razu rejestrować się jako podatnik VAT jest uzależniona od dwóch czynników:

jeżeli na początku działalności firmy będziemy ponosili duże koszty związane np. z inwestycjami, warto zostać vatowcem, ponieważ ma on prawo do odliczenia (zwrotu) zapłaconego przy zakupie podatku VAT

jeżeli nie zachodzi powyższa okoliczność, a klientami firmy będą osoby fizyczne firma będzie bardziej konkurencyjna jeżeli nie będzie płatnikiem podatku VAT. Dla kontrahentów - firm podatek VAT jest obojętny.

Jeśli planujemy w naszej działalności prowadzenie transakcji handlowych z kontrahentami z innych państw Unii Europejskiej to taki zamiar również podlega zgłoszeniu na dekalrajic VAT-R,

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

W terminie 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej przedsiębiorca musi dokonać w swoim oddziale ZUS zgłoszenia do odpowiednich składek. Jeżeli prowadzenie firmy jest naszym jedynym zajęciem wówczas składamy formularz ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej). Kiedy natomiast mamy pełnoetatową pracę płatną powyżej minimalnej pensji krajowej, wówczas należy zgłosić się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego na formularzu ZUS ZZA.

Rachunek bankowy

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. (Dz. U. nr 155 poz. 1095 ze zm.) bezpośrednio nie nakłada na przedsiębiorców obowiązku posiadania rachunku bankowego, ale wymienia transakcje, które przez firmowy rachunek bankowy muszą przechodzić. Są to wszystkie transakcje, których jednorazowa wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji. Również ustawa o podatku VAT zakłada istnienie rachunku firmowego, na który US może przelać podatek podlegający zwrotowi.

W celu założenia konta wypełniamy wniosek w wybranym przez nas banku. Standardowo na formularzu podajemy podstawowe informacje: nazwę firmy, jej adres i numery identyfikacyjne.

Niezbędne więc będzie zabranie ze sobą do banku:

- dowodu osobistego,

- kserokopii wpisu do ewidencji (oryginał do wglądu),

- kserokopii dokumentu nadania numeru REGON (oryginał do wglądu),

- pieczątki (nie jest konieczna).

Pieczątka firmowa

jest przydatna do dokumentowania zawieranych transakcji między firmą i jej kontrahentami, potwierdzania dokumentów urzędowych, zatwierdzania operacji bankowych.

Standardowo każda pieczątka zawiera następujące dane: pełną nazwę firmy, dane teleadresowe, numer NIP.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: formalności
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »