Informacja o syutacji gospodarczej kraju

Rada Ministrów wysłuchała w piątek 28 bm. informacji prezesa Głównego Urzędu Statystycznego i ministra finansów o sytuacji gospodarczej w kraju.

Rada Ministrów wysłuchała w piątek 28 bm. 
informacji prezesa Głównego Urzędu Statystycznego i ministra 
finansów o sytuacji gospodarczej w kraju.

Rada Ministrów wysłuchała w piątek 28 bm.

informacji prezesa Głównego Urzędu Statystycznego i ministra

finansów o sytuacji gospodarczej w kraju.

GUS rejestruje systematyczny i dramatyczny spadek tempa wzrostu

produktu krajowego brutto. Wynosi on obecnie zaledwie 0,8 proc. w 

stosunku do roku ubiegłego i w skali rocznej będzie prawdopodobnie

najniższy od 1992 r.

Niezwykle trudną sytuację rynku pracy pogarsza dodatkowo nacisk

roczników wyżu demograficznego. Liczba zarejestrowanych

bezrobotnych przekroczyła 3 mln, a stopa bezrobocia sięgnęła 16,8

Reklama

proc. Te dane nie uwzględniają ukrytego bezrobocia, a także osób

pobierających zasiłki przedemerytalne. Zgodnie z normami

międzynarodowymi takie osoby powinny być klasyfikowane jako

bezrobotne.

Pogorszyła się sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstw. Ich

rentowność obrotów brutto oraz netto za trzy kwartały br. jest

niższa niż w roku ubiegłym. Znacznie (o 12 proc.) zmniejszyły się

ich nakłady inwestycyjne. Nie rokuje to nadziei na szybkie

zwiększenie produkcji przemysłowej.

Zwiększa się nadal zakres ubóstwa. Poniżej minimum egzystencji

żyje 8 proc. ludności. Po raz pierwszy od 1992 r. będą w tym roku

niższe realne dochody ludności. Powiększa się zróżnicowanie

dochodów różnych grup społecznych.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Rada Ministrów

przedyskutowała i zaaprobowała dokument pt. Raport otwarcia, który

pokazuje stan polskich spraw u progu działania rządu koalicji SLD-

UP-PSL. Dokument zostanie opublikowany 2 stycznia 2002 r.

Rząd zaakceptował informację o stanie przygotowań Polski do

członkostwa w Unii Europejskiej, a także wniosek dotyczący zmian

stanowiska negocjacyjnego w obszarze "Podatki". Zaaprobował także

projekt nowelizacji ustawy o organizowaniu i prowadzeniu

działalności kulturalnej.

Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie dodatków

mieszkaniowych, w którym podano między innymi, kto takie dodatki

otrzyma. Rząd znowelizował również rozporządzenie o warunkach i 

trybie udzielania kredytów i pożyczek ze środków Krajowego

Funduszu Mieszkaniowego.

Rząd przyjął program wspierania gmin w dożywianiu uczniów, będzie

on realizowany w całej Polsce, szacuje się, że obejmie około 2 mln

dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach. W projekcie

ustawy budżetowej na 2002 r. zaplanowano 160 mln zł na realizację

tego przedsięwzięcia.

Rolnictwo

Strona wspólnotowa oczekuje od Polski odpowiedzi na stanowisko

negocjacyjne przedstawione w październiku br. Komisja wymienia

ponad 70 kwestii technicznych, w których Polska powinna przekazać

KE wyjaśnienia w sprawach finansowych, jeszcze przed rozpoczęciem

rozmów.

W zakresie weterynarii i spraw fitosanitarnych można wskazać 18

najważniejszych problemów, które wymagają rozwiązania. Strona

wspólnotowa oczekuje pilnego przedstawienia wielu dodatkowych

informacji, które warunkują postęp negocjacyjny w tym obszarze.

Konsultacje z Komisją Europejską zaplanowano na 9-10 stycznia 2002

r.

Legislacja europejska

Przestrzeganie harmonogramu prac legislacyjnych

14 grudnia br. podczas posiedzenia Zespołu Przygotowawczego KIE

przyjęto harmonogram prac legislacyjnych do końca 2002 r. Zawiera

on 61 projektów ustaw do przyjęcia przez Komitet Integracji

Europejskiej i Radę Ministrów. Konieczne jest ścisłe

przestrzeganie tego harmonogramu oraz monitorowanie jego

aktualizacji przez poszczególne ministerstwa i urzędy centralne.

Pilne ustawy do przyjęcia

Postęp negocjacyjny w poszczególnych obszarach warunkowany jest

szybkim uchwaleniem niektórych ustaw. Szczególnie dotyczy to

rolnictwa. Pilnego zakończenia wymagają prace nad następującymi

projektami ustaw:

- Ustawa Prawo lotnicze (Ministerstwo Infrastruktury);

- Ustawa o organizacji rynku rybnego (Ministerstwo Rolnictwa

i Rozwoju Wsi);

- Ustawa o pomocy strukturalnej dla gospodarki rybnej

(Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi).

Opóźnienia w wydawaniu rozporządzeń do ustaw dostosowawczych

Opóźnienia dotyczą przede wszystkim:

- Ustawy weterynaryjnej (ok. 100 rozporządzeń);

- Ustawy Prawo farmaceutyczne;

- Pakietu ustaw dotyczących ochrony środowiska (ok. 90);

- Wdrażania dyrektyw nowego podejścia.

Zdolność administracyjna

Raport na temat niezbędnych działań w tym zakresie

Raport taki będzie sporządzony przez Urząd Komitetu Integracji

Europejskiej i zostanie przedstawiony w styczniu 2002 r. Wszystkie

ministerstwa i urzędy centralne powinny przeanalizować swoje

potrzeby, z uwzględnieniem istniejących możliwości budżetowych.

Dokonywanie przesunięć kadrowych w ramach ministerstw

W związku z istniejącymi ograniczeniami budżetowymi i brakiem

możliwości zwiększenia obsady etatowej w poszczególnych resortach

i urzędach centralnych konieczne jest dokonywanie wzmocnienia

komórek odpowiedzialnych za sprawy europejskie w ramach

istniejących zasobów.

Programy pomocowe

Proces pozyskiwania pomocy z UE przebiegał sprawnie, jednak na

etapie praktycznego wdrażania projektów powstały nieprawidłowości

związane z jej wykorzystaniem. Na etapie programowania w 

niewystarczającym stopniu zwracano uwagę na konieczność

zapewnienia skutecznych sposobów wykorzystywania pomocy oraz jej

atrakcyjności dla potencjalnych beneficjentów.

Wskutek braku odpowiednio skoordynowanych działań doszło już do

utraty ponad 10 mln euro z przyznanej Polsce pomocy. Przesądzona

jest utrata kolejnych 31 mln euro pomocy (z lat 1998,1999,2000),

co w sumie stanowi ok. 10 proc. rocznej alokacji PHARE.

Zdrowia.

Kompleksowy system nadzoru rynku

Dokument dotyczący wdrażania kompleksowego systemu nadzoru rynku

ma przygotować Ministerstwo Gospodarki do końca stycznia 2002 r.

Terminowe przygotowanie tego dokumentu będzie miało duży wpływ na

ocenę zdolności administracyjnej Polski do sprostania wymogom

członkostwa w Unii Europejskiej.

Rada Ministrów zaakceptowała wniosek w sprawie zmian stanowiska

negocjacyjnego Polski w obszarze "Podatki".

W swoim stanowisku negocjacyjnym Polska wystąpiła o zastosowanie

okresu przejściowego na zastosowanie minimalnego udziału podatku

akcyzowego - niższego niż 57 proc. maksymalnej ceny detalicznej

papierosów - do 31 grudnia 2005 r. W związku z przygotowywanym

projektem nowelizacji obowiązującej obecnie Dyrektywy w stosunku

do podatku akcyzowego od wyrobów tytoniowych, Polska zastrzega

sobie możliwość zmiany stanowiska negocjacyjnego, jeśli

nowelizacja stanie się częścią acquis communautaire. Okres

przejściowy na osiągnięcie minimalnego poziomu podatku akcyzowego

w wysokości 64 euro na 1000 sztuk papierosów trwałby wówczas do 31

grudnia 2008 r.

Od 1 czerwca 2000 r. w Polsce obowiązuje system mieszany

naliczania podatku akcyzowego od papierosów. Stawka podatku składa

się z dwóch części:

1) procentowej, liczonej od maksymalnej ceny detalicznej (obecnie

25 proc.) i określanej ustawowo;

2) kwotowej, liczonej od 1000 sztuk papierosów (obecnie ? 50 zł)

i określanej w rozporządzeniu.

Obecny udział akcyzy w cenie detalicznej najpopularniejszych

papierosów jest ok. dwukrotnie niższy od postulowanych 64

euro/1000 sztuk.

Wniosek o okres przejściowy do 31 grudnia 2005 r. pozwoliłby na

osiągnięcie pełnego dostosowania do norm unijnych (przy

13-procentowym wzroście rocznym podatku akcyzowego) i nie

spowodowałby destabilizacji rynku wewnętrznego. Prognozowana cena

najpopularniejszych papierosów (Klubowych) wzrosłaby wówczas o ok.

44,5 proc.

Natomiast wprowadzenie akcyzy w wysokości 64 euro/1000 sztuk

(1,28 euro za paczkę) na najpopularniejsze papierosy podniosłoby

ich cenę niemal dwukrotnie. Spowodowałoby to istotny spadek popytu

na krajowe papierosy i względny spadek wpływów podatkowych, a 

przede wszystkim niezadowolenie społeczne. W konsekwencji doszłoby

do załamania produkcji papierosów w kraju, dużych zwolnień

pracowników w tym sektorze i gwałtownego zmniejszenia liczby

plantatorów tytoniu.

Z punktu widzenia społecznego konieczne jest zatem wprowadzenie

odpowiednio długiego okresu przejściowego. Z szacunków wynika, że

przy wzroście realnej płacy o ok. 4,25 proc. rocznie i szybszym

wzroście cen papierosów (o 1,5 proc. rocznie ponad wzrost płac

realnych), wyrównanie cen nastąpi na przełomie lat 2008/2009.

Z tych względów Polska zastrzega sobie możliwość zmiany

stanowiska negocjacyjnego i wystąpienia o okres przejściowy do 31

grudnia 2008 r. na osiągnięcie minimalnego poziomu podatku

akcyzowego 64 euro na 1000 sztuk papierosów.

Ponadto rząd zgłasza wniosek o okres przejściowy do 31 grudnia

2007 r. na stosowanie 0 proc. stawki VAT na książki i czasopisma

specjalistyczne.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Rada Ministrów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »