Przychody koncernu większe o 4,7%

Przy zmniejszeniu liczby stacji paliwowych o 3% PKN ORLEN zwiększył o 4,7% sprzedaż produktów w drugim półroczu 2001 r. w stosunku do analogicznego okresu 2000 r. Zagraniczne koncerny obecne na polskim rynku detalicznym przy wzroście liczby stacji o 18% zanotowały znacznie niższą dynamikę wzrostu sprzedaży - dowiedział się Parkiet.

Przy zmniejszeniu liczby stacji paliwowych o 3% PKN ORLEN zwiększył o 4,7% sprzedaż produktów w drugim półroczu 2001 r. w stosunku do analogicznego okresu 2000 r. Zagraniczne koncerny obecne na polskim rynku detalicznym przy wzroście liczby stacji o 18% zanotowały znacznie niższą dynamikę wzrostu sprzedaży - dowiedział się Parkiet.

PKN ORLEN od połowy zeszłego roku intensywnie wdraża strategię rozwoju sieci detalicznej. Firma stara się nadrobić zaległości w tym segmencie działalności. Część analityków twierdzi, że PKN ORLEN podjął słuszną decyzję, jednak zbyt późno. - Program jest wdrażany zgodnie z planem, niemniej trudno w ciągu dwóch lat nadrobić wieloletnie zaległości w tej dziedzinie. Efekty w postaci wielkości sprzedaży i realizowanych marż są większe od zakładanych - powiedział Parkietowi Jarosław Tyc, dyrektor ds. handlu detalicznego PKN ORLEN.

Reklama

Płocki koncern wprowadził w ubiegłym roku w ramach wdrażanej od zeszłego roku strategii m.in. standaryzację stacji paliw. - Opracowaliśmy trzy rodzaje standardów wielkości stacji, w zależności od lokalizacji i możliwości zbytu produktów, co pozwoliło na obniżenie jednostkowych kosztów budowy stacji o 25% - stwierdził. Firma przejęła też kontrolę nad podstawową ofertą usług na stacjach czy sprzedażą towarów pozapaliwowych.

W zeszłym roku kontynuowano program modernizacji i rozbudowy sieci stacji paliw. Zarząd PKN ORLEN podjął decyzję o zmianie struktury własnej sieci detalicznej. W związku z tym do sprzedaży wytypowano 208 stacji, z kolei firma zakładała powstanie 120 zupełnie nowych obiektów. Do tej pory spółka pozbyła się 39 obiektów, 16 czeka na podpisanie aktu notarialnego.

- Na część stacji wytypowanych do sprzedaży nie znaleźliśmy jeszcze nabywców, więc niedługo podejmiemy decyzję co do ich dalszego losu - mówi wiceprezes PKN ORLEN. Firma zakończyła też wdrożenie programu lojalnościowego VITAY oraz wprowadziła karty flotowe. W ramach nowego systemu kart lojalnościowych koncern sprzedaje już połowę produktów. - Docelowo chcemy, by ok. 60% sprzedawanych w naszych stacjach produktów było sprzedawanych poprzez system kart- powiedział Parkietowi Jarosław Tyc. Obecnie sieć stacji paliwowych należących do PKN ORLEN liczy 1394 obiektów, 630 zaś to stacje patronackie.

- Naszym celem strategicznym jest zwiększanie jednostkowej sprzedaży stacji, przy jednoczesnym utrzymaniu ok. 40-proc. udziału w rynku detalicznym. Jego zwiększenie mogłoby bowiem skutkować restrykcjami ze strony UOKiK. Nie zamierzamy więc zwiększać znacząco liczby naszych obiektów, ale przede wszystkim zmodernizować istniejące. Będziemy sukcesywnie pozbywali się obiektów nierentownych, jak również wprowadzali umowy franszyzowe, które pozwolą nam na standaryzację oferty i obsługi klienta bez względu na to, kto jest właścicielem stacji - podkreślił wiceprezes PKN ORLEN.

W 2001 r. przerób ropy naftowej wyniósł 12,2 mln ton. Wielkość produkcji benzyn ukształtowała się na poziomie 3,18 mln ton, olejów napędowych 2,8 mln ton, ekotermu zaś 1,87 ton. W zeszłym roku w koncernie wprowadzono pięciobrygadowy system pracy, bez zwiększania zatrudnienia. - Można więc powiedzieć, że wskutek zmian organizacyjnych zwiększono wydajność pracy o 25% - powiedział w wywiadzie dla wewnętrznej gazety "Orlen expres" Andrzej Modrzejewski, prezes PKN ORLEN.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: Orlen | firma
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »