Uzupełnienie stanowisk negocjacyjnych z UE

W związku z nowym acquis communautaire (wspólnotowym dorobkiem prawnym), powstałym po marcu 1998 r., czyli po rozpoczęciu przez Polskę negocjacji o członkostwo w Unii Europejskiej, konieczne okazało się uzupełnienie 25 naszych stanowisk negocjacyjnych.

W związku z nowym acquis communautaire (wspólnotowym dorobkiem prawnym), powstałym po marcu 1998 r., czyli po rozpoczęciu przez Polskę negocjacji o członkostwo w Unii Europejskiej, konieczne okazało się uzupełnienie 25 naszych stanowisk negocjacyjnych.

Strona polska deklaruje przyjęcie i pełne wdrażanie nowego dorobku wspólnoty. Jako datę całkowitej gotowości podaje zwykle 1 stycznia 2003 r., tj. przewidywaną datę wstąpienia do UE. Tam, gdzie będzie możliwe, wdrożenie nastąpi wcześniej. W nielicznych przypadkach strona polska będzie wnioskować o przesunięcie na później terminów wdrożenia nowego dorobku prawnego.

- W obszarze "swobodny przepływ towarów" dodatkowe dyrektywy Komisji Europejskiej dostosowują obowiązujące prawo wspólnotowe do postępu technicznego. Obecne stanowisko Polski potwierdza deklarację przyjęcia w całości do końca 2002 r. wspólnotowego dorobku prawnego bez ubiegania się o okresy przejściowe.

Reklama

- W obszarze "swobodny przepływ osób" strona polska potwierdza gotowość wypełniania postanowień nowych aktów prawnych od 1 stycznia 2003 r. przy zachowaniu zasady wzajemności między Polską a innymi państwami członkowskimi w zakresie praw i obowiązków wynikających z prawa wspólnotowego.

- Wdrożenie nowego acquis communautaire w obszarze "swoboda świadczenia usług" odnosi się do uznawania kwalifikacji zawodowych na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie działalności lub świadczenia usług przez obywateli państw członkowskich wykonujących pracę w charakterze zatrudnionych lub na własny rachunek i wymaga działań legislacyjnych, m.in. ustalenia systemu uznawania kwalifikacji obywateli państwa UE podejmujących działalność w Polsce oraz wyznaczenia władz lub instytucji upoważnionych do wydawania zaświadczeń obywatelom polskim zamierzającym pracować w państwach UE. Obecnie pracuje się nad koncepcją wprowadzenia takiego systemu.

- Polska wdroży przepisy unijne powstałe po 1998 r. w obszarze "swobodny przepływ kapitału" do 31 grudnia 2002 r. przez przyjęcie nowej ustawy w sprawie finalności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych, ponadto przez nowelizację Prawa bankowego oraz upadłościowego, a także Prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

- Polska wdroży nowy dorobek w obszarze "prawo spółek" przed 31 grudnia 2002 r. Tam, gdzie będzie to możliwe, Polska będzie je wprowadzać jak najwcześniej, jeszcze przed przewidywaną datą wejścia do UE.

- Podtrzymując dotychczasowe stanowisko w obszarze "polityka konkurencyjna", Polska wnioskuje o dopuszczenie udzielania pomocy publicznej na ratowanie przedsiębiorstw w formie jednorazowego rozłożenia na raty i odroczenia płatności zobowiązań publicznych.

- Akceptując dodatkowe przepisy w dziedzinie "rybołówstwo" Polska wnosi o zmianę wielkości standardu rynkowego szprota bałtyckiego z 8 na 10 cm - w celu ochrony tego gatunku przed nadmierną eksploatacją.

- Pełna harmonizacja prawa polskiego z wymogami UE w obszarze "polityka transportowa" nastąpi do końca 2002 r., a w kilku dziedzinach polskie prawo jest już zgodne z nowym acquis.

- W obszarze "podatki" Polska zastrzega sobie możliwość wystąpienia o okres przejściowy na 5 lat w sprawie ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych.

- Po przeanalizowaniu nowego acquis communautaire został przygotowany harmonogram prac dostosowawczych w obszarze "polityka społeczna i zatrudnienie", który pozwoli dostosować polskie prawo do regulacji unijnych do końca 2002 r. (konieczne będzie m.in. znowelizowanie Kodeksu pracy).

- W obszarze "edukacja, kształcenie, młodzież" Polska zamierza harmonizować swoje prawo jak najwcześniej i jeszcze przed uzyskaniem członkostwa zakończyć ten proces.

- W obszarze "środowisko" Polska wnosi o 3-letni okres przejściowy w sprawie ograniczania emisji lotnych związków organicznych ze stosowania rozpuszczalników organicznych w pewnych rodzajach działalności i instalacjach. Zastrzega sobie także możliwość wystąpienia o okres przejściowy w sprawie redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach płynnych. Nastąpi to po ocenieniu kosztów redukcji.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: polityka | 1998 | stanowiska | 1998 r.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »