Więcej praktyki dla kierowców

Za proces szkolenia kandydata na kierowcę będzie odpowiadał instruktor; będzie pilnował, by co najmniej 50 proc. zajęć miało charakter praktyczny. Poszczególne etapy kursu będą dokumentowane przez instruktora, a przyszły posiadacz prawa jazdy będzie każdorazowo podpisywał przebyty etap nauki.

Za proces szkolenia kandydata na kierowcę będzie odpowiadał instruktor; będzie pilnował, by co najmniej 50 proc. zajęć miało charakter praktyczny. Poszczególne etapy kursu będą dokumentowane przez instruktora, a przyszły posiadacz prawa jazdy będzie każdorazowo podpisywał przebyty etap nauki.

Zakończyły się uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje społeczne nad nowym projektem ministra infrastruktury w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów. Wiadomo już, że planowany termin wejścia w życie nowych przepisów na 4 lipca br. nie zostanie dotrzymany. Kolejny termin wyznaczono na 4 października br.

Zmiany w przepisach są konieczne z uwagi na potrzebę poprawy bezpieczeństwa na drogach. Liczba wypadków samochodowych, w których giną ludzie, jest u nas trzykrotnie większa niż w krajach dawnej Piętnastki. Z policyjnych statystyk wynika, że w ub.r. 23 446 wypadków (45,9 proc.) miało charakter zderzeń samochodowych. Drugi powód nowelizacji obowiązujących przepisów to konieczność walki z narastającą korupcją podczas egzaminów na prawo jazdy. Z ostatniego raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika, że poważne nieprawidłowości występują aż w 72 proc. ośrodków szkolenia kierowców. W projekcie nowych przepisów stawia się wyższe niż dotąd wymagania instruktorom i egzaminatorom. W przyszłości będą poddawani specjalistycznym badaniom lekarskim i psychologicznym.

Reklama

Projektowane przepisy kładą większy nacisk na zajęcia praktyczne, odbywane w ruchu drogowym, a nie na placu manewrowym. Minimalny czas jazdy w ruchu drogowym będzie wynosił 40 min., a nie - jak obecnie - 25 min. Łączny czas prowadzonych w ciągu dnia przez instruktora zajęć praktycznych nie będzie mógł przekroczyć 8 godzin. Za proces szkolenia będzie odpowiadał instruktor, którego zadaniem będzie pilnowanie, aby co najmniej 50 proc. szkolenia miało charakter praktyczny. Będzie ono dokumentowane przez instruktora, a kandydat na kierowcę będzie każdorazowo podpisywał przebyty etap nauki. Szkolenie będzie kończyło się egzaminem wewnętrznym, poprzedzającym egzamin państwowy składający się z części teoretycznej i praktycznej.

Podczas egzaminu praktycznego w pojeździe będzie mogła przebywać tylko jedna osoba egzaminowana, egzaminator i - jeśli taki wniosek zgłosi egzaminowany - także instruktor. W wyniku konsultacji społecznych zrezygnowano z obowiązku uczestniczenia instruktora w egzaminie poprawkowym. Każdy pojazd przeznaczony do przeprowadzania egzaminów będzie musiał być wyposażony w urządzenia rejestrujące przebieg egzaminu, obowiązkowo w zakresie kategorii "B" oraz opcjonalnie w zakresie pozostałych kategorii praw jazdy. W pojeździe powinno być co najmniej jedno sprawne urządzenie elektroniczne do pomiaru stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu. Pojazdy służące do nauki powinny być oznaczone nazwą i adresem ośrodka szkolenia kierowców, umieszczonymi na zewnątrz pojazdu, na jego prawych i lewych drzwiach.

Przyczyny wypadków spowodowanych przez kierujących:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 29,1 proc.
- nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu 24, 0 proc.
- nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych 8,1 proc.
- nieprawidłowe wyprzedzanie 7,2 proc.
- brak bezpiecznej odległości między pojazdami 4,4 proc.
- nieprawidłowe omijanie 2,4 proc.
- wjazd przy czerwonym świetle 1,4 proc.

Janina Kotłowska - Rudnik

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: instruktor | 50+ | szkolenia | etap | praktyka | praktyki | prawo jazdy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »