Budowa domu może być tańsza nawet o 35 tys. złotych

Budowa domu czy generalny remont mieszkania mocno nadszarpują domowe budżety. W sukurs podatnikom idzie fiskus, który pozwala na zmniejszenie związanych z tym wydatków nawet o 35 tysięcy złotych.

Remontującym mieszkania lub budującym domy fiskus pozwala odzyskać część podatku VAT od zakupionych materiałów budowlanych. Ale nie wszystkich - zwrot dotyczy tylko tych materiałów, dla których podatek VAT wzrósł w 2004 r. z 7 proc. do 22 proc., w związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala zrekompensować podwyżkę stawki VAT. Wyznaczono jednak limity, których wysokość uzależniona jest między innymi od tego, czy podatnik korzystał w latach 2004-2005 z ulg mieszkaniowych oraz czy inwestycja wymaga pozwolenia na budowę (od 2004 r. podstawowa stawka VAT wzrosła z 22 proc. do 23 proc., dlatego w poniższej tabeli uwzględniamy limity obowiązujące dla 23-proc. stawki VAT, dla osób składających wniosek o zwrot VAT po raz pierwszy).

Należy także pamiętać, że maksymalne kwoty zwrotu VAT zmieniają się co kwartał, ze względu na zmianę wysokości jednego ze wskaźników niezbędnych do obliczenia limitu - ceny metra kwadratowego powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej do obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych. Dla wniosków o zwrot VAT składanych w III kw. 2012 r. cena metra kwadratowego wynosi 4130 złotych.

Wydatki na materiały budowlane muszą być udokumentowane fakturami wystawionymi na osobę fizyczną, a same materiały muszą znajdować się w wykazie materiałów budowlanych, które kwalifikują się do zwrotu. Na liście tej znajdują się między innymi: klepki i listwy przyścienne, żwir i piasek, kostka brukowa, okna, drzwi i ościeżnice, tapety, płytki ceramiczne, wyroby sanitarne, dachówki, cement, płyty chodnikowe, kotły centralnego ogrzewania , grzejniki, cegły oraz siatki i ogrodzenia (wykaz można znaleźć na stronie internetowej resortu transportu, budownictwa i gospodarki morskiej).

Wraz z fakturami w urzędzie skarbowym należy złożyć wypełniony druk VZM-1. Wnioski można składać raz w roku, a limit obowiązuje przez 5 lat, począwszy od dnia złożenia pierwszego wniosku.

Agata Szymborska-Sutton, Tax Care

Tax Care S.A.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »