Kłopoty inwestorów z decyzją środowiskową

Uzyskanie decyzji środowiskowej jest jednym z warunków, jakie trzeba spełnić, by móc się ubiegać np. o decyzję o warunkach zabudowy. Co robić, gdy organy gminne odmawiają jej wydania i blokują naszą inwestycję? Jakie czynniki rzeczywiście mogą wpłynąć na zakwestionowanie naszego przedsięwzięcia?

Uzyskanie decyzji środowiskowej jest jednym z warunków, jakie trzeba spełnić, by móc się ubiegać np. o decyzję o warunkach zabudowy.  Co robić, gdy organy gminne odmawiają jej wydania i blokują naszą inwestycję? Jakie czynniki rzeczywiście mogą wpłynąć na zakwestionowanie naszego przedsięwzięcia?

Inwestor noszący się z zamiarem budowy obiektu, co do którego będzie obowiązywał wymóg uzyskania decyzji środowiskowej powinien jeszcze przed przystąpieniem do składania wniosku dokładnie zapoznać się dyktowanymi prawem wymaganiami urzędowymi, których będzie musiał dopełnić. Bardzo często bowiem urzędnicy, szczególnie w mniejszych gminach, nie mają do czynienia z tego rodzaju sprawami na porządku dziennym, dlatego ociągają się z wydaniem decyzji i przedłużają finalizację postępowania - warto pamiętać, że zgodnie z art. 35 kodeksu postępowania administracyjnego organy powinny rozpatrywać sprawy "bez zbędnej zwłoki". Niezmiernie często niestety wnioski o decyzję środowiskową rozpatrywane są niedokładnie i "na raty" - po znalezieniu jednego błędu urzędnik wzywa wnioskodawcę do jego usunięcia, po czym znajduje kolejny, co znacznie opóźnia całe postępowanie, a w konsekwencji przyczynia się do opóźnienia budowy i strat finansowych. Warto zatem wiedzieć, jak poprawnie zastosować się do dyrektyw ustawodawcy i uniknąć kłopotów w gminie - radzi Robert Tomaszewski z portalu www.grunttozysk.pl.

Reklama

Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wszczynane jest na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji danego przedsięwzięcia. Uzyskanie takiej decyzji jest obligatoryjne dla przedsięwzięć, które w ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko określane są jako "mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko" oraz "mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko". W praktyce chodzi o takie inwestycje, których realizacja może spowodować negatywne skutki w uwarunkowaniach środowiskowych lub być w jakimś aspekcie uciążliwa dla mieszkańców - przykładowo budowa browaru, tartaku, linii kolejowych, instalacji do przesyłu ropy i innych produktów naftowych, instalacji do wyrobu i przesyłu substancji chemicznych, obiektów jądrowych, sztucznych zbiorników wodnych. Katalog przedsięwzięć, które zawsze lub potencjalnie mogą oddziaływać na środowisko można znaleźć w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. Pełną listę dokumentów niezbędnych przy ubieganiu się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dyktuje art. 74 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Najważniejszymi dokumentami, decydującymi o sprawnym przebiegu wydawania decyzji, w przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, jest raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko - karta informacyjna przedsięwzięcia. Poprawne i precyzyjne sporządzenie tych dokumentów może zadecydować o szybszym przebiegu całej procedury administracyjnej, wyklucza także problemy z opieszałymi i niekompetentnymi urzędnikami. Przykładowo odpowiednio przygotowana karta informacyjna wyklucza obowiązek przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, której konieczność mógłby stwierdzić dany organ.

Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach musi poprzedzić wystąpienie inwestora z wnioskiem o uzyskanie pewnych decyzji administracyjnych - dla przykładu decyzji o warunkach zabudowy, pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych czy decyzji pozwalającej na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego konkretnej części. Jeśli przed wystąpieniem o wydanie wspomnianych dokumentów inwestor nie będzie dysponował decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, postępowanie zostanie zawieszone do czasu jej uzyskania. A zatem, jeśli gmina odmówi wydania decyzji środowiskowej zablokowane zostaje całe przedsięwzięcie. Problemy z otrzymaniem decyzji środowiskowej pojawiają się najczęściej w mniejszych gminach, w których władze obawiają się przede wszystkim protestów ze strony mieszkańców oraz spadku wartości nieruchomości sąsiadujących z zamierzoną inwestycją - wyjaśnia Robert Tomaszewski z portalu www.grunttozysk.pl. Jednak taka linia argumentacji nie może stanowić przesłanek do odmowy wydania decyzji środowiskowej. Rzeczywistym problemem, który może przyczynić się do odmowy jej wydania może być jedynie niespełnienie warunków dyktowanych ustawą, czyli przykładowo: jeśli zamierzenie nie będzie zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub jeśli będzie negatywnie oddziaływać na środowisko lub na obszar Natura 2000.

Jeśli nie uzyskamy decyzji, mimo spełnienia koniecznych warunków, można się odwoływać do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Jeśli to nie przyniesie rezultatu można skierować sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Saveinvest
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »