Miesztalski: Ewentualna rozbudowa lotniska w Modlinie, obsługującego10 mln osób, to koszt ok. 360 mln zł

- Gdybyśmy chcieli rozbudować lotnisko w Modlinie, obsługujące 10 mln pasażerów rocznie, a więc trzy razy więcej niż lotnisko w Radomiu, to wydatki na ten cel wyniosłyby maksymalnie ok. 357 mln - 360 mln zł - powiedział przewodniczący rady nadzorczej lotniska w Modlinie Marek Miesztalski.

- Nie jest prawdą, że rozbudowa Modlina miałaby kosztować więcej niż lotnisko budowane od zera w Radomiu, które osiągnie 3 mln pasażerów, które to dzisiaj Modlin już osiągnął - powiedział w komentarzu Miesztalski, odnosząc się do środowych analiz firmy Arup.

W środę na konferencji prasowej przedstawiono "Analizy strategiczne zapotrzebowania na infrastrukturę lotniskową dla Mazowsza w kontekście uruchomienia CPK" firmy Arup, która przygotowała je na zlecenie Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL). Arup w części analizy dotyczącej lotniska komplementarnego dla Lotniska Chopina, do czasu uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego, pod uwagę wzięło m.in. parametry lotniska w Radomiu oraz w Modlinie. Analizowano zarówno infrastrukturę lotniskową, jak drogi startowe, kołowania, miejsca postojowe dla samolotów, a także przepustowość terminali pasażerskich, możliwości dojazdu dla pasażerów oraz kwoty potrzebne na nakłady inwestycyjne w rozbudowę portów, czy też strukturę właścicielską.

Reklama

Arup zarekomendowało realizację inwestycji w Radomiu, a PPL się z tym zgodziło. "Inwestycja w Modlin jest inwestycją znacznie trudniejszą, droższą i dłuższą niż inwestycja w Radom" - mówił podczas konferencji prasowej prezes PPL Mariusz Szpikowski, który zarządza Lotniskiem Chopina. Dodał, że pierwsze loty z portu w Radomiu mogłyby się odbyć jesienią 2019 r.

- Dzisiaj, gdybyśmy chcieli rozbudować Modlin do skali 10 mln pasażerów, a więc trzy razy więcej, niż Radom, to wydatki będą maksymalnie ok. 357 mln - 360 mln zł. Łącznie z budową nowej drogi startowej, obok obecnie istniejącej - powiedział Miesztalski.

Według Arup, w pierwszej fazie rozbudowa Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, mogącego obsłużyć 8-10 mln pasażerów rocznie, kosztowałaby 1 mld 45 mln zł, droga startowa zostałaby wydłużona do 2 800 m (z obecnych 2 500 m), na przeniesienie ruchu z Lotniska Chopina potrzeba by 45 miesięcy. Druga faza rozbudowy zakładałaby zwiększenie przepustowości lotniska do 13-15 mln pasażerów rocznie. Nakłady inwestycyjne wyniosłyby 202 mln zł.

W przypadku lotniska w Radomiu - jak wykazała analiza Arup - w pierwszej fazie rozbudowy w ciągu 20 miesięcy można zwiększyć jego przepustowość do 3 mln pasażerów rocznie, budując 2 500 metrów drogi startowej. Koszt inwestycji to 425 mln zł. W drugim etapie lotnisko mogłoby się rozbudowywać, nie pogarszając w tym czasie parametrów - do poziomu obsługującego 7-9 mln pasażerów rocznie, za kwotę 467 mln zł. Droga startowa uzyskałaby wtedy 2 800 m.

- Trudno mi też zrozumieć, w jaki sposób radomskie lotnisko oddalone o 100 km od Warszawy ma być lepiej skomunikowane ze stolicą niż port w Modlinie, oddalony od stolicy zaledwie o 35 kilometrów. Przypomnę, że trwają prace nad budową bocznicy kolejowej, dzięki której pasażerowie dojadą pod sam terminal - wskazał Miesztalski.

Jak dodał, "wszyscy eksperci zwracają również uwagę na położenie radomskiego lotniska". "Ma ono ten sam problem, z którym dziś boryka się Lotnisko Chopina. Radomskie lotnisko położone jest blisko osiedli mieszkaniowych i mówienie, że nie będzie ono uciążliwe dla mieszkańców Radomia, jest nieporozumieniem" - powiedział. Jego zdaniem lokalizacja lotniska w Modlinie "nie tylko nie jest uciążliwa dla okolicznych miejscowości, ale przede wszystkim pozwala na jego rozbudowę".

Prezes Szpikowski tłumaczył w środę, że wybór lotniska komplementarnego jest związany z tym, że Lotnisko Chopina wyczerpuje swoją przepustowość. Dlatego warszawski port chce się rozbudowywać i profilować jako lotnisko tranzytowe, a ruch ten zostanie przeniesiony na CPK. Docelowo PPL będzie poszukiwało portu komplementarnego dla ruchu czarterowego i niskokosztowego. Zgodnie z zapowiedziami, pierwszy samolot ma odlecieć z CPK w połowie 2027 roku, a Lotnisko Chopina ma być wówczas zamknięte.

Na lotnisku w Modlinie operuje irlandzki Ryanair. Z informacji zawartych na stronie lotniska wynika, że od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. w porcie obsłużono 2 932 639 pasażerów.

Właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (30,39 proc. udziałów) oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2017

PAP
Dowiedz się więcej na temat: lotnisko Radom | rozbudowa | koszt | Lotnisko Modlin | lotniska | Modlin | lotnisko
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »