Szwajcaria: W październiku ruszają testy najdłuższego na świecie tunelu kolejowego

Zakończyła się budowa drążonego w skałach Alp Szwajcarskich tunelu kolejowego, który znacząco skróci czas podróży między ważniejszymi miastami Szwajcarii, ale też w ruchu międzynarodowym. W przyszłym miesiącu rozpoczną się testy, a w czerwcu roku 2016 tunel zostanie oddany do eksploatacji.

W ciągu kilku najbliższych tygodni Federalny Urząd Transportu (OFT) powinien wydać zgodę na rozpoczęcie testów w tunelu. Wstępie na 1 października zaplanowano testy systemów sterowania, sprawdzenie systemów bezpieczeństwa, łączności oraz wentylacji i chłodzenia. Gdy tunel zostanie otwarty, będzie - według zapowiedzi - najbezpieczniejszym odcinkiem linii kolejowej na terenie Szwajcarii. Zanim będzie dopuszczony do eksploatacji, zostanie w nim przeprowadzonych około 3000 przejazdów testowych.

Obiekt zostanie przekazany do eksploatacji 1 czerwca 2016 roku. Jednak w regularnych kursach pociągi pojadą nim dopiero wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy - w grudniu przyszłego roku.

Reklama

Tunel z rekordami

Nowy tunel pozwoli na poprawę jakości transportu kolejowego przez Alpy - zarówno pasażerskiego, jak i towarowego. Każdego dnia tunelem będzie mogło przejechać do 260 pociągów towarowych - o 80 więcej niż eksploatowaną dziś trasą. Pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzać się do prędkości 240 km/h, co pozwoli na skrócenie czasu podróży między południem Niemiec a północą Włoch. Przede wszystkim jednak czas podróży między Zurychem a Lugano skróci się o 45 minut.

Szacuje się, że w czasie budowy tunelu wydobyto około 28,2 mln ton urobku. Niektóre odcinki tunelu położone są 2300 metrów pod górskimi szczytami, co czyni go najgłębszym tunelem. Jest to jednak przede wszystkim najdłuższy tunel kolejowy na świecie. Jego długość to prawie 57 km.

Powstaje już tabor

Szwajcarskie Koleje Federalne SBB zamówiły u rodzimego producenta - firmy Stadler - 29 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych EC 250 m. in. do obsługi trasy poprowadzonej nowym tunelem. Pociągi będą obsługiwały międzynarodowe połączenia Szwajcarii z Niemcami, Włochami i Austrią. Pojazdy będą poruszały się z prędkością maksymalną 249 km/h.

Pojazd wyposażony będzie w 3 systemy zasilania: 15kV (Szwajcaria, Austria i Niemcy) oraz 3kV i 25kV (Włochy) z automatycznym przełączaniem w trakcie jazdy. Dodatkowo będzie dysponował czterema systemami samoczynnego hamowania pociągu: europejskim ETCS, jak również PZB i LZB (Niemcy), SCMT (Włochy) i Integra/ZUB (Szwajcaria), które będą ze sobą współdziałać, przejmując automatycznie swoją funkcję na sieci każdego z 4 krajów.

Rynek Kolejowy
Dowiedz się więcej na temat: tunel | Szwajcaria | testy | kolejowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »