Bezpieczne zakupy online - co warto wiedzieć?

Coraz więcej Polaków korzysta z oferty e-sklepów. Jednak według badań SalesBee, nadal 40 proc. z nas obawia się, że otrzyma inny towar lub taki, który będzie wybrakowany lub nie będzie spełniać oczekiwań. Niemal jedna trzecia polskich e-konsumentów boi się, że przesyłka w ogóle nie dotrze. By uchronić się przed oszustwem warto zapamiętać i stosować kilka prostych zasad.

Przy wybieraniu sklepu, w którym chcielibyśmy zrobić zakupy, warto kierować się opiniami innych internautów. Według badań SalesBee 43 proc. kupujących online deklaruje, że sugeruje się zdaniem innych o danym serwisie. Negatywna ocena wystawiona przez użytkowników może być dla nas wskazówką czy ostrzeżeniem. Dlatego warto zaczerpnąć wiedzy na serwisach służących do oceny sklepów. Warto również wystawiać rzetelne opinie nie tylko w momencie, kiedy sklep nie spełnił naszych oczekiwań, ale też wtedy kiedy byliśmy zadowoleni.

Warto zwrócić uwagę na to jakie formy płatności oferuje dany sklep. Jeśli oferuje tylko klasyczny przelew bankowy, powinniśmy się zastanowić czy na pewno chcemy robić zakupy w tym sklepie. Wykonując standardowy przelew trzeba uzupełnić formularz o swoje dane i numer konta, co zawsze zwiększa ryzyko oszustwa i zhakowania naszych danych, jeśli komputer jest zainfekowany złośliwym oprogramowaniem. Płacenie kartą kredytową też może być ryzykowne. W tym wypadku również podajemy wiele wrażliwych danych. Dlatego ważne, aby sklep miał w ofercie opcje szybkich opłatności online, dzięki czemu jesteśmy automatycznie przekierowywani na serwis naszego banku. Nie musimy uzupełniać żadnych danych dzięki czemu lepiej je chronimy.

Reklama

Dostawcy usług e-commerce często oferują dodatkowe programy ochrony nabywcy gwarantujące zwrot pieniędzy w razie niezadowolenia z zamówionego towaru. W badaniu SalesBee aż 46 proc. uczestników odpowiedziało, że taka gwarancja zwrotu pieniędzy przekonałaby ich do opłacenia swoich zakupów z góry. Warto więc rozważyć wdrożenie takiego rozwiązania w swoim sklepie i używanie tego typu płatności jako konsument.

Przy korzystaniu ze stron e-sklepów należy również zwracać uwagę na to, czy dany serwis ma odpowiedni certyfikat bezpieczeństwa (SSL). Jest on oznaczony symbolem kłódki w pasku adresowym wyszukiwarki. Takie uwierzytelnienie powinno być na każdej stronie wymagającej logowania czy podania naszych danych. Jeśli sklep internetowy, w którym chcemy zrobić zakupy nie posiada takiego uwierzytelnienia, należy przemyśleć korzystanie z niego.

Pamiętajmy, że polskie prawo zawiera wiele przepisów chroniących prawa osób kupujących w internecie. Warto je znać, żeby nie dać się oszukać. Sklep może postawić różne warunki w regulaminie, ale i tak najważniejsza jest ustawa chroniąca prawa konsumenta. Badania SalesBee pokazują, że jako jeden z powodów obaw przez zakupami w Internecie 15 proc. Polaków wymienia ewentualne problemy ze zwrotem. Tymczasem jest to obszar bardzo precyzyjnie regulowany. Przepisy zapewniają 14 dni na zwrot produktów kupionych przez Internet bez podania przyczyny, a klient jest obciążony tylko kosztem przesyłki zwrotnej. Usługodawca natomiast powinien niezwłocznie zwrócić konsumentowi pieniądze, nie później niż w ciągu 14 dni.

Przy zachowaniu tych podstawowych zasad zakupy online będą nie tylko szybkie i proste, ale też bezpieczne. Bo przecież w tym wszystkim chodzi o przyjemność i radość z kupowania!

Agata Lejman, ekspert SalesBee

Dowiedz się więcej na temat: zakupy | online | zakupy online
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »