Boom w płaceniu kartami zbliżeniowo

Już 2/3 płatności kartami Mastercard w Polsce to transakcje zbliżeniowe. Ich wartość wzrosła w ciągu roku ponad dwukrotnie - poinformował Mastercard.

W ciągu roku wartość płatności kartami zbliżeniowymi z logo MasterCard podwoiła się (wzrost o 107 proc.). Na koniec trzeciego kwartału 2016 r. ich udział we wszystkich płatnościach kartami tej organizacji sięgnął już ponad 66 proc. Sama liczba kart zbliżeniowych aktywnie używanych przez Polaków zwiększyła się o 34 proc., natomiast transakcji zbliżeniowych wykonano o 68 proc. więcej niż rok wcześniej. Wyraźnie wzrosła jednocześnie średnia wartość takiej transakcji. Obecnie jest to 45 zł, a rok wcześniej taka płatność opiewała przeciętnie na 35 zł.

Reklama

Według danych NBP łącznie na polskim rynku funkcjonuje 35,8 mln kart płatniczych, z czego 28 mln ( ponad 77 proc.) to karty zbliżeniowe.

Jak podkreślają przedstawiciele MasterCard upowszechnienie technologii zbliżeniowej sprzyja rozwojowi płatności mobilnych. W listopadzie tego roku firma Google ogłosiła wprowadzenie Android Pay, jako pierwszego mobilnego cyfrowego portfela w Polsce. Jesteśmy drugim krajem w Europie (po Wielkiej Brytanii) i dopiero szóstym rynkiem na świecie, na którym Google zdecydowało się uruchomić tę usługę. Na początku wprowadziły ją : Alior Bank, Bank Zachodni WBK oraz T-Mobile Usługi Bankowe, ale wkrótce to grono ma się powiększyć.

Organizacja kartowa podkreśla też, że rok 2016 stał także pod znakiem współpracy Mastercard z polskimi bankami przy wdrożeniach mobilnych płatności zbliżeniowych opartych na standardzie HCE (z ang. Host Card Emulation), z wykorzystaniem technologii Mastercard Cloud Based Payments (MCBP). Ta technologia pozwala płacić telefonem bez względu to z usług jakiego operatora telefonii komórkowej korzysta użytkownik.

Jak podkreślają przedstawiciele MasterCard obecnie na polskim rynku płatności zbliżeniowe telefonem z wykorzystaniem różnych technologii oferuje swoim klientom już dwanaście banków, w tym siedem dla użytkowników kart Mastercard. I przekonują, że najnowsze światowe technologie nie przez przypadek zawitały właśnie na polski rynek.

- Potwierdzona licznymi badaniami Mastercard otwartość Polaków na nowe technologie oraz rozwinięta infrastruktura, w postaci terminali i kart zbliżeniowych, to kluczowe czynniki przyspieszające rozwój płatności cyfrowych. To dlatego globalne firmy oferujące innowacje, takie jak Android Pay, udostępniają je w Polsce w pierwszej kolejności - wyjaśnia Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe. I zapewnia, że w przyszłym roku spodziewa się kolejnych innowacji w obszarach płatności mobilnych i online.

Organizacja płatnicza mocno stawia też na upowszechnieniu Masterpass dla osób korzystających z płatności w internecie. Usługa polega na tym, że wystarczy raz zapisać w portfelu cyfrowym dane swoich kart płatniczych, dzięki czemu nie ma potrzeby każdorazowego ich podawania przy kolejnych zakupach. W 2016 r. portfele Masterpass udostępniły trzy nowe banki: Pekao, Bank Zachodni WBK i BGŻ BNP Paribas.

ps

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »