BZ WBK zaoferuje podopis w chmurze

BZ WBK chce jako pierwszy bank w Polsce wprowadzić kwalifikowany podpis elektroniczny w chmurze. Będzie można w ten sposób podpisywać cyfrowo dokumenty bankowe bez konieczności składania wizyt w placówkach czy przesyłania ich pocztą.

BZ WBK uruchomi "Platformę Usług Zaufania Online", która powstaje we współpracy z firmą Asseco Data Systems, która jako pierwsza w Polsce otrzymała odpowiednie certyfikaty i zaoferowała taki podpis w wersji "chmurowej", czyli niewymagający żadnych dodatkowych narządzi autoryzacyjnych: tokenów, kart, czytników. Moc prawna takiego podpisu jest taka sama jak złożonego odręcznie, bo potwierdza to unijne rozporządzenie tzw. eIDAS.

Wprawdzie kwalifikowany podpis elektroniczny można stosować już od kilkunastu lat, ale dotychczas wymagało to użycia standardowego komputera lub laptopa wraz z dodatkowym fizycznym urządzeniem w postaci tokena lub karty i czytnika. Do składania podpisu "w chmurze" nie potrzeba żadnego dodatkowego narzędzia.

Reklama

Uruchamiana przez BZ WBK platforma umożliwi zastosowanie zdalnych kwalifikowanych podpisów elektronicznych, ale także pieczęci bankowych oraz innych usług zaufania "w chmurze". E-dokumenty można podpisywać korzystając z dowolnego urządzenia połączonego z internetem. W pierwszej kolejności z nowego narzędzia będą mogli korzystać pracownicy banku, a następnie również klienci Banku Zachodniego WBK. Co to oznacza w praktyce?

- Już pierwsze wewnętrzne dokumenty bankowe są podpisywane cyfrowo z użyciem tej technologii. Zakładamy, że w czwartym kwartale będzie to narzędzie szerzej stosowane w banku. Chcemy też wykorzystywać podpis chmurowy w korespondencji z klientami, będziemy namawiać ich do tego, by np. w sytuacji gdy zawnioskowali o wydanie zaświadczenia z banku, decydowali się na formę elektroniczną podpisaną cyfrowo, zamiast przesyłania wersji papierowej pocztą czy osobistego odbioru w placówce. To znaczne ułatwienie dla obu stron - tłumaczy Krzysztof Polcyn, szef zespołu projektowania innowacji w Banku Zachodnim WBK.

Jak zaznacza, każdy kto otrzyma taki cyfrowo podpisany dokument przesłany w formacie pdf, będzie widział, że jest on autentyczny i sygnowany przez daną osobę, bo wyświetli się poświadczenie.

BZ WBK rozważa także udostępnienie elektronicznego podpisu w chmurze swoim klientom, by także oni mogli składać swoją "cyfrową parafkę" .

Na razie bank jeszcze nie ujawnia na jakich zasadach będzie on zaoferowany (czy będzie dodatkową funkcją w aplikacji czy osobną aplikacją) ani tego czy będzie to usługa płatna i w jakim zakresie dostępna (np. czy podpis będzie mógł być wykorzystywany przez klienta do dowolnych czynności czy tylko do podpisywania korespondencji i umów z bankiem).

Asseco Data Systems w czerwcu zaoferowało podpis elektroniczny "w chmurze" klientom indywidualnym, a kilka miesięcy wcześniej firma udostępniła to narzędzie firmom. Usługa SimplySign jest płatna, kupowana indywidualnie na rok kosztuje 299 zł netto.

W lipcu przedstawiciele tej firmy deklarowali, że prowadzone są rozmowy z kilkunastoma podmiotami, w tym z sektora bankowego oraz fintech, a pierwsze umowy zostały już zawarte, między innymi z jednym z dużych polskich banków.

W Polsce podpis kwalifikowany oferuje pięć podmiotów, ale na razie Asseco Data Systems zaoferował go w formie "chmurowej". Nad podpisem w chmurze pracuje także Krajowa Izba Rozliczeniowa. Co ważne, taka forma podpisu jest uznawana i wiążąca nie tylko w Polsce, ale również na terenie całej Unii Europejskiej.

Monika Krześniak-Sajewicz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Santander Bank Polska | podpis elektroniczny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »