E-zakupy 2016

Zakupy w sieci powszednieją, a Polacy stali się świadomymi, pewnymi siebie e-konsumentami. To główny wniosek, jaki można wysnuć z analizy wyników badań, jakie od trzech lat cyklicznie realizuje serwis zakupowy Ceneo.pl we współpracy z agencją badawczą TNS Polska.

Przedstawiamy wyniki najświeższego, październikowego sondażu, które - jak co roku - towarzyszą rankingowi Zaufanych Opinii Ceneo.pl najlepszych sklepów, dostawców i produktów 2016 roku. Ranking swoim patronatem objął portal Interia.

- Od 7 lat zbieramy opinie o sklepach i produktach, od niemal dwóch również o dostawcach - zauważyliśmy bowiem jak bardzo ich usługa wpływa na końcową satysfakcję klientów. Po zapoznaniu się z wynikami naszego corocznego rankingu klienci będą mogli dokonać najlepszych wyborów - dowiedzą się co i gdzie kupić, oraz kto najszybciej i najbezpieczniej dostarczy im do domu zamówione produkty. A to cenna wiedza przed gorącym świątecznym sezonem zakupowym - mówi Marcin Łachajczyk, Dyrektor Zarządzający Ceneo.pl.

Reklama

KUPUJEMY CORAZ WIĘCEJ I CZĘŚCIEJ

Czy można w Polsce znaleźć internautę, który jeszcze nigdy nie zrobił zakupów w sieci? To prawdziwe wyzwanie, które pewnie skończyłoby się fiaskiem. Polacy z dostępem do internetu korzystają z wszystkim jego możliwości, również tych transakcyjnych. Co więcej - kupują coraz więcej i coraz częściej. Trzy lata temu zakupy w sieci kilka razy w miesiącu robił co trzeci e-klient, obecnie już co drugi! Przynajmniej raz w tygodniu na wirtualne zakupy wybiera się co dziesiąty z nas. Odsetek ten niemal dwukrotnie wzrasta (do 18 proc.) w przypadku mieszkańców średnich i większych miast.

E-ZAKUPY UZNAJEMY ZA BEZPIECZNE

A jak wygląda nasze poczucie bezpieczeństwa i zaufanie do tej formy zakupów? Również od lat systematycznie rośnie! W październiku br. już 64 proc. internetowych klientów jest zdania, że są one tak samo bezpieczne lub bezpieczniejsze od tradycyjnych zakupów. Przed dwoma laty odsetek ten był niższy aż o 10 punktów procentowych.

E-ZAKUPY: JAK, GDZIE I KIEDY?

Choć Internet towarzyszy nam niemal na każdym kroku, to miejscem, w którym najczęściej robimy zakupy, jest nasz własny dom. Tak przyznaje 94 proc. internautów. Zarówno praca (4 proc.), domy bliskich i przyjaciół (2 proc.), a także miejsca publiczne (0 proc.) są w tym zestawieniu absolutnie zdeklasowane.

PRZYSZŁOŚĆ E-COMMERCE? M-COMMERCE!

Nie oznacza to jednak, że przebywając w domowym zaciszu korzystamy podczas zakupów tylko z komputerów i laptopów. Są oczywiście nadal popularne (laptopów w tym celu używa niemal 75 proc. internautów, komputerów stacjonarnych - 45 proc., o 1/5 mniej niż dwa lata temu) - jednak z roku na rok ich udział maleje, zastępowany przez dynamicznie rosnący odsetek urządzeń mobilnych: smartfonów i tabletów. Tylko w przypadku smartfonów ich udział urósł w ciągu ostatniego roku aż dwukrotnie - z 21 do 42 proc., i niemal zrównał się z popularnością komputerów stacjonarnych. Podobnie jest z tabletami: w 2016 roku korzystało z nich podczas zakupów prawie 20 proc. internautów, podczas gdy w roku 2014 - zaledwie 8 proc.

- Mobilność jest najszybciej rozwijającym się obszarem w e-commerce - z mobilnych wersji Ceneo.pl korzysta już ponad 35 proc. użytkowników (w połowie 2015 roku wynosił 14 proc.). Aplikacje mobilne Ceneo.pl zostały pobrane już 2 mln razy - reasumuje Dariusz Grabowski, kierownik Działu Rozwoju Produktu.

CENA I OPINIE

Główne kryteria, którymi kierujemy się podczas zakupowych decyzji, od lat pozostają podobne - to koszty (obejmujące zarówno cenę produktu - 85 proc., jak i dostawy - 71 proc.) oraz wiarygodność sklepu - 67 proc. Nieco mniejsze znaczenie mają czas dostawy (48 proc.), warunki zwrotu towaru i reklamacji (39 proc.) i sposób płatności (38 proc.).

Z własnych badań serwisu Ceneo.pl (wrzesień 2016) wynika, że aż 81 proc. klientów przed zakupem szuka opinii, rekomendacji i referencji na temat wybranych przez siebie produktów; w ten sam sposób weryfikują, czy dany e-sklep jest rzetelny, a zakupy w nim będą szybkie i bezpieczne. Niemal 90 proc. klientów zawsze wybiera droższą ofertę, ale pochodzącą ze sklepu, który ma dobre opinie, niż tańszą, ale ze sklepu, który w sieci jest "no name".

CO OPŁACA SIĘ KUPOWAĆ W SIECI?

Zdaniem większości internautów - sprzęt elektroniczny (60 proc.), a także książki, filmy, płyty i gry (53 proc.) oraz sprzęt AGD (46 proc.). Opinie na ten temat zależą jednak mocno od indywidualnych potrzeb, doświadczeń czy etapu życia. Widać zatem, że mężczyźni częściej od kobiet wspominają o sprzęcie elektronicznym, AGD, czy o artykułach motoryzacyjnych, rzadziej natomiast o ubraniach, butach, biżuterii i perfumach.

Dla nastolatków z kolei najbardziej opłacalny jest zakup książek, filmów, płyt i gier, częściej też ubrań, butów i biżuterii. Trzydziestolatkowie z kolei zwracają uwagę na zabawki i artykuły dla dzieci, a najstarsi (tj. osoby w wieku 60 i więcej lat) na sprzęt AGD.

- Okazje w Internecie znaleźć można w każdym obszarze, a to, co postrzegamy za najbardziej opłacalne, związane jest z tym, co sami zwykliśmy kupować - podsumowuje Grzegorz Górkowy, kierownik działu treści w Ceneo.pl

PIENIĄDZE SZCZĘŚCIA NIE DAJĄ, DOPIERO - ZAKUPY!

Po raz pierwszy w naszym badaniu zapytaliśmy o towarzyszące zakupom emocje. Okazuje się, że są przede wszystkim pozytywne, a tych negatywnych doświadcza zdecydowana mniejszość. Zakupy w Internecie to doświadczenie przyjemne, co więcej - dostarcza korzyści nieosiągalnych w tradycyjnych sklepach.

Cieszy nas przede wszystkim możliwości szerokiego wyboru (90 proc.). Zdecydowana większość (niemal 80 proc.) docenia możliwość zapoznania się z opiniami innych internautów. Sieć daje też poczucie pewności, że znajdzie się najlepszą ofertę (70 proc.), budzi nas w też łowcę wyjątkowych okazji (64 proc.). Ten ostatni aspekt w szczególnością doceniają osoby młodsze tj. przed 40-tką.

Dla większości powodem do radości (rozumiane jako komfort i wygoda) jest też brak konieczności pójścia do zwykłego sklepu (61 proc.). Ponad połowa (53 proc.) internautów jest otwarta na to, by dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi konsumentami.

BEZPIECZEŃSTWO - RÓWNIEŻ DANYCH

W tegorocznym badaniu zadaliśmy sobie także pytanie, czy internetowi klienci są spokojni o swoje dane, które udostępniają sklepom i serwisom podczas składania zamówień. Zdania są podzielone - choć przeważają te świadczące o zaufaniu. 60 proc. e-klientów jest zdania, że dane przekazane sklepowi są bezpieczne. Przeciwników takiej opinii jest dwukrotnie mniej (31 proc.). Ponad połowie (53 proc.) nie przeszkadza to, że na bazie ich danych sklepy i serwisy przygotowują spersonalizowane oferty. Większość (52 proc.) zawsze zakłada konto w sklepie, sądząc, że to bezpieczniejsza opcja przekazania danych.

DOSTAWA - KROPKA NAD I

Od 2015 roku w ramach Programu Zaufane Opinie serwis Ceneo.pl zbiera od klientów opinie na temat usług firm kurierskich i dostawczych - widać bowiem, jak bardzo ich usługa wpływa na końcową satysfakcję klientów.

Rynek usług w tym obszarze zmienia się na lepsze, a dostawcy starają się wyjść na przeciw oczekiwaniom e-klientów. W ciągu ostatnich dwóch lat spadł odsetek osób, które uważają, że koszty dostawy są zbyt wysokie (z 65 proc. do 52 proc.). Pomimo tego, że godziny pracy firm kurierskich są dla wielu problematyczne, to w tym roku - podobnie jak w ubiegłym - dwóch na trzech internautów (67 proc.) jest zdania, że kurierzy są elastyczni tj. z przesyłką przyjeżdżają w miejsce i w czasie, który się im wskaże. Już ponad 80 proc. (wzrost o 5 punktów procentowych) klientów nie przeszkadza fakt, że robiąc zakupy przez Internet muszą czekać na dostawę. Z pewnością takie oczekiwanie łatwiej zaakceptować, gdy przesyłka oraz cała transakcja jest tańsza. Jednocześnie niemal 90 proc. przyznaje (a prawie połowa jest w swej opinii zdecydowana), że jest w stanie poczekać dłużej na dostawę, jeśli jest darmowa.

RANKING ZAUFANE OPINIE CENEO.PL 2016

Najlepsze sklepy, dostawcy i Produkty Roku

Program "Zaufane Opinie Ceneo.pl" jest największym (niemal 7 mln opinii) i najstarszym (od 2009 roku) programem badającym wiarygodność e-sklepów w Polsce. Zaufane Opinie są oznaczone w serwisie charakterystyczną zieloną tarczą. Pochodzą wyłącznie od klientów, którzy dokonali rzeczywistych zakupów. Każdego dnia użytkownicy Ceneo.pl wystawiają ok. 4,8 tys. Zaufanych Opinii. Każda z nich przed pojawieniem się w serwisie jest szczegółowo weryfikowana pod kątem jej rzetelności i uczciwości. Skrypt Zaufanych Opinii jest mocno zabezpieczoną platformą, trudno przez niego dodać fałszywą opinię.

Siódme już z kolei zestawienie najlepiej ocenianych przez klientów sklepów internetowych powstało na podstawie niemal 1,4 mln ankiet wypełnionych przez użytkowników serwisu w okresie od września 2015 roku do września 2016 roku. W tegorocznej edycji ranking zyskał odświeżoną formułę i nowy, rozbudowany układ kategorii. Nagrodzono ponad 40 sklepów w 14 kategoriach.

Po raz drugi w ramach corocznego podsumowania Zaufanych Opinii serwis Ceneo.pl opublikował także ranking Najlepszych Dostawców działających na polskim rynku. Od 2015 roku w ramach formularza Zaufanych Opinii, klienci oceniają każdy aspekt dostarczenia przesyłki: szybkość dowozu, dobry stan paczki, elastyczne podejście kuriera do czasu i miejsca odbioru przesyłki, stały kontakt z firmą dostawczą i kurierem, opcję sprawdzenia statusu przesyłki oraz możliwość realizacji różnych form płatności w przypadku odbioru za pobraniem (karta płatnicza, gotówka).

W ramach Rankingu Zaufanych Opinii 2016 przedstawiamy także zestawienie najlepszych i najpopularniejszych produktów w poszczególnych 11 kategoriach branżowych. Każdy z nich otrzymał tytuł PRODUKT ROKU w swojej kategorii.

Wyniki Rankingu Zaufane Opinie Ceneo.pl 2016: www.ranking.ceneo.pl

Dowiedz się więcej na temat: e-commerce | e-handel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »