Karty płatnicze pomagają kupować mądrzej

Kupować to, co niezbędne, szukać równowagi między ceną a jakością, porównywać ceny w Internecie, aktywnie korzystać z wyprzedaży i programów rabatowych - to sposoby Polaków na inteligentne zakupy. Wydajemy pieniądze coraz mądrzej, a jedną z przyczyn jest rosnąca popularność kart płatniczych. Pełen wgląd w historię transakcji przypomina o każdym udanym, jak i zbędnym zakupie, a programy rabatowe pozwalają na znaczne oszczędności.

Karty płatnicze są jednym z symboli przemian gospodarczych w Polsce. Dziś są tak powszechne, że aż trudno uwierzyć, że jeszcze 25 lat temu praktycznie nie istniały na rynku. W 1993 roku w Polsce działało niespełna 100 bankomatów, a w obiegu było mniej niż 50 tys. kart. Obecnie korzystamy z około 35 mln plastików, z czego cztery na pięć to karty debetowe, a ponad 18 proc. karty kredytowe. Dokonujemy astronomicznej liczby transakcji - już ponad 2 miliardy rocznie - na kwotę przekraczającą 400 mld złotych.

Co trzeci Polak deklaruje, że zawsze korzysta z karty płatniczej na zakupach - wynika z najnowszych badań Deutsche Bank. Wśród nich przeważają ludzie młodzi (63 proc.). Najczęściej płacimy kartą debetową za zakupy spożywcze i ubrania. Za jedzenie kartą płaci co druga kobieta i co trzeci mężczyzna. - Liczby te wskazują, że transakcje bezgotówkowe są codziennością dla milionów Polaków. Szczególnie powszechne są wśród mieszkańców dużych miast - komentuje Paweł Dziekoński, dyrektor Departamentu Produktów Kredytowych w Deutsche Bank Polska. - Ten trend odbija się na naszych zwyczajach zakupowych, bo płatności kartą są nie tylko szybsze i wygodniejsze, ale pozwalają też, wbrew pozorom, na znacznie większą kontrolę nad wydatkami - dodaje.

Reklama

Historia wydatków skłania do myślenia

Z jednej strony płacąc "plastikiem" łatwiej wydawać i zdarza się, że zostawiamy w sklepowej kasie więcej niż planowaliśmy, tylko dlatego, że nie mamy w ręku gotówki, a kartę. Jednak z drugiej strony historia naszych operacji na koncie, w tym płatności kartowych - coraz bardziej przyjaźnie eksponowana w systemach bankowości elektronicznej - stanowi bardzo cenne źródło wiedzy o naszych zwyczajach zakupowych. - Przeglądając operacje z karty za dany okres widzimy, które zakupy były potrzebne, które udane, a których można było uniknąć, za co przepłaciliśmy, a co kupiliśmy okazjonalnie. Widzimy też prawidłowości i możemy ocenić, czy w danym sklepie lub na daną kategorię produktów lub usług nie wydajemy zbyt dużo. - W rezultacie, karty przyczyniają się w Polsce, podobnie jak w USA czy krajach Europy Zachodniej, do mody na tzw. "smart shopping".

W Polsce ten kierunek wybrał Deutsche Bank wprowadzając do oferty nowe karty z przesłaniem. - By promować sztukę inteligentnych zakupów i motywować klientów do przemyślanego kupowania wprowadziliśmy do oferty dwie nowe karty płatnicze Deutsche Bank IQ MasterCard World. Wykorzystaliśmy na nich wizerunek jednego z najbardziej inteligentnych ludzi w historii ludzkości - Alberta Einsteina. Użytkownikom kart umożliwiliśmy dodatkowo dostęp do programu rabatowego Master Card, ze specjalną, dedykowaną kolekcją nagród w stylu pop-art z możliwością sumowania punktów w programie z obu kart. Stąd wykorzystany przez nas wizerunek Einsteina zyskał nową, pop-artową stylistykę - mówi Paweł Dziekoński, Dyrektor Departamentu Produktów Kredytowych w Deutsche Bank Polska.

Jednym ze sposobów na "inteligentne zakupy" z użyciem kart płatniczych jest korzystanie z programów rabatowych. Jak pokazało badanie Deutsche Bank, aż jedna piąta Polaków (18 proc.) przy wyborze karty kredytowej zwraca uwagę na zniżki, z jakich będą mogli korzystać posługując się nią. Programy rabatowe oferują zarówno operatorzy, jak i banki. - Rynek kart płatniczych w Polsce jest bardzo konkurencyjny i dlatego oprócz najnowszych rozwiązań technologicznych ułatwiających płatności, jak technologia zbliżeniowa, wzbogacamy ofertę rabatową - mówi Paweł Dziekoński. Nasze dwie nowe karty IQ z wizerunkiem Alberta Einsteina w ramach programów Strefa Rabatów Deutsche Bank i Buy&Smile umożliwiają zakupy ze zniżkami w wielu sklepach - dodaje.

Smart shopping, czyli co?

Czym są dla Polaków "inteligentne zakupy"? Przede wszystkim oznaczają kupowanie wyłącznie tego, co niezbędne. Tak określiła je prawie połowa ankietowanych w badaniu Deutsche Bank. Jedna trzecia utożsamia je z wybieraniem produktów lepszej jakości, nawet jeśli są droższe. Natomiast 28 proc. respondentów twierdzi, że o inteligencji zakupowej świadczy wybór produktów jak najlepszej jakości, przy jednoczesnym zwracaniu uwagi na cenę. Zaledwie co dziesiąty uważa, że smart shopping, to kupowanie tylko jak najtańszych produktów. Opinię tę wyrażają głównie starsi respondenci. Młodsi "inteligentnych zakupów" szukają raczej na promocjach.

Kontrowersyjne "okazje"

Kobiety nieco inaczej rozumieją inteligentne zakupy niż mężczyzn. Aż 40 procent (wobec 34 proc. mężczyzn) jest skłonnych zapłacić więcej za produkt wyższej jakości. Dwa razy więcej kobiet niż mężczyzn szuka okazji na promocjach. Z kolei mężczyźni wolą szukać równowagi pomiędzy ceną a jakością.

Na okazje polujemy przede wszystkim na wyprzedażach w sklepach - taką odpowiedź wskazało 42 proc. ankietowanych w badaniu Deutsche Bank. To domena kobiet. Jednocześnie, już co czwarty Polak (w większości mężczyzn) tropi okazje w Internecie, korzystając głównie z porównywarek cen oraz serwisów aukcyjnych. Co ciekawe, duża grupa ankietowanych (prawie 40 proc.) z zasady unika okazji i kupuje wyłącznie to, co jest im w danym momencie niezbędne.

Inteligentnie, czyli szybko i bezpiecznie

Na pytanie o najważniejsze cechy kart debetowych i kredytowych, trzydzieści procent ankietowanych przez Deutsche Bank wskazuje bezpieczeństwo. Zapewnia je m.in. technologia chipowa wykorzystywana w większości emitowanych obecnie kart. Dodatkowo najnowsze generacje kart płatniczych, które pozwalają na dokonywanie szybkich płatności za zakupy w Internecie, dają możliwość ustanowienia dziennych i jednorazowych limitów transakcyjnych.

Dynamicznie rośnie też liczba kart zbliżeniowych, w większości wykorzystujących technologię PayPass. Już w połowie ubiegłego roku przekroczyły połowę wszystkich używanych w Polsce kart płatniczych i według najnowszych danych NBP, już co szósta karta umożliwia transakcje bezdotykowe. - Technologia PayPass, wykorzystywana też w naszych najnowszych kartach Deutsche Bank IQ, jest ważnym krokiem w upowszechnieniu płatności bezgotówkowych. Nawet niewielka redukcja czasu potrzebnego na pojedynczą operację sprawia, że nasi klienci już nie muszą się wahać, czy użyć karty, gdyż mogą być pewni, że transakcja zbliżeniowa przebiegnie szybciej, niż płatność gotówką - podsumowuje Paweł Dziekoński z Deutsche Bank.

Kliknij i pobierz darmowy program PIT 2013

Dowiedz się więcej na temat: kupowanie | karty platnicze | kupować | karta płatnicza | kupujcie | karta | karty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »