Klient banku musi wiedzieć, kto i jakie kwoty gwarantuje

Rozmawiamy z Małgorzatą Zaleską, prezesem Zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.

Nowelizacja prawa bankowego skraca okres wypłaty gwarantowanych środków. Czy zachęci to klientów do trzymania pieniędzy w banku?

- Sprawne działanie systemu gwarantowania depozytów, który ma wypłacać środki ulokowane przez klienta w upadłym banku, może zminimalizować niedogodności klienta związane z upadłością banku oraz zwiększyć jego poczucie bezpieczeństwa. Świadczenia pieniężne są wypłacane w terminie 30 dni od otrzymania przez syndyka lub zarządcę masy upadłości banku kwoty przekazanej przez Fundusz na wypłaty środków gwarantowanych, nie później jednak niż w terminie trzech miesięcy od dnia niedostępności środków z możliwością przedłużenia wypłat o kolejne sześć miesięcy. Po nowelizacji okres ten będzie mógł być przedłużony o dziesięć dni roboczych, a nie jak dotychczas - do dziewięciu miesięcy. Jest to ważna zmiana, gdyż zaufanie deponentów do systemu bankowego oraz instytucji gwarantowania depozytów jest w znacznym stopniu zależne od sprawności i szybkości ich działania w sytuacjach nadzwyczajnych, tj. np. upadłość banku.

Reklama

Jaki będzie docelowy termin wypłaty pieniędzy w razie upadłości banku?

- Zgodnie z regulacjami unijnymi, docelowo termin wypłaty ma nie przekraczać 20 dni roboczych, przy czym jego wprowadzenie do końca 2010 roku będzie wymagało zasadniczej zmiany istniejącego w Polsce systemu gwarantowania depozytów, znacznie wykraczającej poza nowelizację będącą przedmiotem bieżących prac parlamentu.

Rozmawiała Daria Stojak

Chcesz mieć zawsze aktualny serwis gospodarczo-prawny- Zamów pełne wydanie Gazety Prawnej w internecie.

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: Bankowy Fundusz Gwarancyjny | wypłaty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »