Kontakt z firmą windykacyjną, proces windykacyjny oraz prawa konsumenta

Czym różni się windykacja polubowna od windykacji sądowej? Jakie etapy obejmują działania firmy windykacyjnej? Jakie informacje powinny znaleźć się na pierwszym wezwaniu do zapłaty? Gdzie można zgłosić nierzetelne praktyki? Podpowiadamy.

1. Działania firmy windykacyjnej obejmują kilka etapów. Po pierwsze: wezwanie do zapłaty i propozycję warunków oraz terminów, po drugie - negocjowanie warunków spłaty z osobą zadłużoną, po trzecie - zawarcie ugody oraz spłatę zadłużenia wg ustalonych zasad.

2. Rozróżniamy windykację polubowną (gdy firma windykacyjna kontaktuje się listownie, telefonicznie lub w ramach wizyty konsultanta) i windykację sądową (kiedy do sądu kierowany jest pozew, a sprawa może się skończyć u komornika).

3. To, w jaki sposób powinna przebiegać profesjonalna windykacja polubowna, określają Zasady Dobrych Praktyk, stosowane przez profesjonalne firmy windykacyjne zrzeszone w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (KPF). Warto podkreślić, że wszystkie firmy windykacyjne powinny działać zgodnie z prawem i przestrzegać norm etycznych. Uwagi do działania jednej z firm zrzeszonych w KPF, można zgłosić do Komisji Etyki KPF, (etyka@kpf.pl). Na straży rzetelności działań wszystkich firm z branży finansowej stoi Biuro Rzecznika Finansowego, które przyjmuje skargi i pomaga konsumentom. Można odwołać się także do Federacji Konsumentów.

Reklama

4. Pierwsze wezwanie do zapłaty powinno dokładnie opisywać zaległą płatność, zawierać dane wierzyciela, szczegółową kwotę należności, a także numer faktury, rachunku lub umowy, z której wynika to zadłużenie.

5. Profesjonalny windykator powinien zadbać o to, by kontakt z osobą zadłużoną był kulturalny i uprzejmy. Rozmowy telefoniczne lub wizyty powinny być podejmowane w czasie i miejscu, które nie będą uciążliwe dla osoby zadłużonej. Profesjonalny windykator podczas wizyty terenowej powinien przedstawić się, okazać identyfikator oraz upoważnienie do działania wydane przez firmę windykacyjną z wyraźnym określeniem zakresu swojego umocowania.

6. Firma windykacyjna powinna również zapewnić zachowanie tajemnicy oraz pełną ochronę danych osobowych osoby zadłużonej. Przekazywanie jakichkolwiek informacji związanych ze sprawą osobom trzecim jest niedozwolone.

7. Firma windykacyjna nie powinna stosować praktyk zakazanych i niedozwolonych. Jej celem zawsze powinna być ochrona interesów kontrahenta i poszanowanie praw osoby zadłużonej.

- - - - - -

Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych - Związek Pracodawców powstała w 1999 roku. Skupia kilkadziesiąt kluczowych przedsiębiorstw z rynku finansowego w Polsce, w tym banki, zarządzających wierzytelnościami, doradców i pośredników finansowych, przedsiębiorstwa pożyczkowe, zarządzające informacją gospodarczą, sprzedające produkty odwróconej hipoteki w modelu sprzedażowym oraz przedsiębiorstwa z branży ubezpieczeniowej.

Opr. KM

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »