Linie lotnicze mylą dane pasażerów

Rezerwujesz lot, a system automatycznie wprowadza zapamiętane wcześniej dane? Europejskie Centrum Konsumenckie postanowiło przyjrzeć się rezerwacyjnym formularzom linii lotniczych.

W ostatnim kwartale do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło kilkanaście zgłoszeń dotyczących automatycznie zmienionych danych podróżującego.

System pobiera błędne dane z wcześniej zapamiętanej karty kredytowej, kont na innych portalach lub automatycznie wybiera właściciela konta.

Jak zapobiec automatycznemu uzupełnianiu? Europejskie Centrum Konsumenckie radzi:

- Nie wiąż kont (unikaj logowania się za pomocą innego portalu społecznościowego lub serwisu pocztowego)

- Nie podawaj hasła do swojego e-maila (zdarza się, ze serwisy internetowe o nie proszą)

Reklama

- Po wprowadzeniu danych karty, upewnij się, czy nie zmieniono danych pasażera

- Nie zgadzaj się na podpowiedzi systemu (np. po wpisaniu pierwszej litery, system sugeruje imię, po jego wyborze uzupełnia pozostałe pola samodzielnie)

- Usuwaj pliki cookie w przeglądarce internetowej

- Zweryfikuj dane rezerwacji od razu po otrzymaniu e-mailowego potwierdzenia

Błędy w zmianie danych pasażera są trudne do udowodnienia, dlatego należy zachować ostrożność w procesie rezerwacji.

Co zrobić, gdy zauważysz błąd?

Niektóre linie lotnicze umożliwiają bezpłatną zmianę imienia i nazwiska zaraz po wykonaniu rezerwacji. Jeżeli przewoźnik nie oferuje takiej możliwości, a doszło do automatycznej zamiany danych, w pierwszej kolejności zgłoś pisemną skargę. Warto do niej dołączyć np. samodzielnie nagrany filmik/ pokazujący, jak zmieniają się rekordy w okienkach. Z punktu postępowań polubownych, im więcej dowodów przemawiających za wykazaniem błędu strony internetowej, a nie osoby dokonującej rezerwacji, tym lepiej. Co więcej, warto zadbać o dowody w tym samym dniu, w którym wystąpił problem.

Przykładowa sprawa: Polska konsumentka próbowała za pośrednictwem swojego konta dokonać rezerwacji biletu dla siostry. Zgodnie z formularzem rezerwacyjnym wprowadziła jej imię i nazwisko, dodała usługi i w dolnej części strony (nie widząc wyżej uzupełnionych danych), dokonała płatności za pomocą karty kredytowej innej osoby. System automatycznie zamienił wprowadzone nazwisko, na dane posiadacza karty płatniczej. Pasażerka zauważyła błąd przed odprawą i od razu wysłała reklamację. Linia lotnicza ją odrzuciła i zasugerowała odpłatną zamianę nazwiska. Konsumentka była w sytuacji bez wyjścia, dlatego opłaciła zmianę. Wyposażyła się jednak w dowód w postaci nagrania. Pasażerka przeprowadziła symulację, podczas której jej podejrzenia się potwierdziły. Sprawę przekazała ECK. Polskie centrum wraz z irlandzkim odpowiednikiem pomogły jej odzyskać 115 euro opłacone za zmianę nazwiska.
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: linie lotnice
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »