Nie tylko produkt - jak opakowanie buduje wizerunek firmy w e-commerce?

Podstawową funkcją opakowania produktu w e-commerce jest zabezpieczenie towaru na czas transportu. Może być ono jednak skutecznym narzędziem marketingowym. Jaki komunikat o marce wysyła opakowanie produktu? Jak wpływa na jej postrzeganie i dlaczego warto dbać o jego oryginalność?

Według Raportu Gemiusa "E-commerce w Polsce 2017", aż 54% Polaków skorzystało w tym roku z zakupów przez Internet. Wartość polskiego rynku e-commerce jest szacowana na ok. 40 mld złotych. Całodobowa dostępność (istotna dla ponad 80% badanych), wygoda i konkurencyjne ceny, jakie oferują e-sklepy, powodują, że liczba ich klientów stale się zwiększa.

Co jest istotne dla klienta w e-commerce?

Przy wyborze sklepu internetowego badani kierują się przede wszystkim 3 czynnikami: atrakcyjną ceną produktu (47%), niskimi kosztami dostawy (42%) oraz pozytywnymi wcześniejszymi doświadczeniami (40%). Ważnym elementem wpływającym na te ostatnie jest szybkość dostawy, połączona z odpowiednim zabezpieczeniem towaru na czas transportu. Dlatego w e-commerce dużą wagę przykłada się nie tylko do jakości samego produktu, ale też do sposobu jego zapakowania.

Reklama

Zabezpieczenie przesyłki na czas transportu

Opakowanie w e-commerce ma przede wszystkim prawidłowo spełniać swoją zasadniczą funkcję, czyli chronić produkt przed uszkodzeniem w czasie transportu. Dotyczy to zwłaszcza towarów wartościowych (np. sprzętu RTV/AGD, komputerów, aparatów fotograficznych czy telefonów) i podatnych na zniszczenie (np. szklanych, wykonanych z łatwo wyginającego się materiału).

- Rodzaj opakowania zależy w głównej mierze od specyfiki produktu, m.in. jego wagi, wielkości, materiałów, z których został wykonany.

Najczęściej stosowaną opcją, zwłaszcza dla towarów o wadze kilku lub kilkunastu kilogramów, są kartony z tektury 3-warstwowej. Zapewniają one największe bezpieczeństwo przesyłki zarówno w przypadku tradycyjnej wysyłki pocztą, jak i przewozów kurierskich. Istotną rolę pełni też wypełniacz, który nie tylko stabilizuje produkt w czasie transportu, ale może też mieć funkcję ozdobną - mówi Jarosław Kamiński, Dyrektor Zarządzający Rajapack.

Nie tylko ochrona produktu

Podstawowa zasada w e-commerce brzmi: wyróżnij się. Dlatego sklepy internetowe, które chcą skutecznie budować swoją pozycję na rynku, muszą być o krok przed konkurencją. Sięgają więc po nieoczywiste narzędzia marketingowe, takie jak reklama poprzez opakowanie czy personalizacja całego procesu zakupu i dostawy.

Jaki komunikat o marce wysyła opakowanie towaru? Jeśli gwarantuje nienaruszone dotarcie przesyłki do celu, informuje odbiorcę o rzetelności firmy. Pokazuje, że sprzedawcy zależy na bezpiecznym dotarciu towaru do klienta, a w efekcie - na jego zadowoleniu. Buduje więc równocześnie zaufanie i zachęca do kolejnych zakupów. Jeśli dodatkowo jest oryginalne, zabawne, interesujące lub atrakcyjne wizualnie wpływa też na kształtowanie wizerunku marki i ułatwia jej zapamiętanie.

Z drugiej strony: opakowanie, które nie zabezpieczyło odpowiednio produktu na czas transportu, w skutek czego towar dotarł uszkodzony, wywołuje negatywne skojarzenia z marką. Zniechęca też do kolejnego skorzystania z jej oferty czy polecenia sklepu znajomym.

Liczy się pomysł

Klienci doceniają przede wszystkim oryginalność pomysłu. Przygotowanie ciekawego opakowania, które spełni funkcję reklamową nie musi się jednak wiązać z dużymi nakładami finansowymi. Krótki, zabawny tekst, ciekawa grafika czy bezpośredni zwrot do klienta (np. wewnątrz pudełka) to elementy, które można wprowadzić niewielkim kosztem. Nie muszą być one nawet nadrukowane - mogą występować w postaci naklejek.

Niezależnie od formy wszystkie te elementy mają szansę stać się silnym narzędziem marketingowym. Zdjęcia interesujących opakowań, które angażują uwagę użytkowników, są bowiem chętnie udostępniane np. poprzez media społecznościowe. Dzięki temu informacja o marce dociera w sposób viralowy do szerokiego grona odbiorców.

Budowanie przewagi konkurencyjnej w handlu internetowym to ciągła walka o uwagę i zainteresowanie klienta. Koncentruje się ona głównie na maksymalnym upraszczaniu procesu zakupowego, budowaniu lojalności i poszukiwaniu nowych sposobów na wyróżnienie się wśród konkurencji. Jest jednak o co walczyć - jak prognozują eksperci z Sociomantic Labs do 2020 roku wartość rodzimego rynku e-commerce może sięgnąć nawet 63 mld zł.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: transport | opakowanie | e-commerce
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »