Prawo do odstąpienia od umowy nie zawsze będzie obowiązywać

Konsumenci coraz lepiej znają swoje prawa. Doskonałym przykładem może być prawo do odstąpienia od umowy. Warto jednak pamiętać, że nie dotyczy ono wielu usług turystycznych.

Organizacje konsumenckie podkreślają, że prawo do odstąpienia od umowy znane jest powszechnie przez klientów sklepów internetowych. Nie wszyscy jednak wiedzą, że większość elementów umów zawartych z biurami podróży nie może być anulowana.

- W 2017 r. zakupy w internecie stanowiły około 75 proc. skarg, które trafiły do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net). Nasze doświadczenie potwierdza, że e-konsumenci są przyzwyczajeni do możliwości dokonania zwrotów w ciągu 14 dni, zapominając o wyjątkach. - mówi Magda Witan, główny prawnik Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Reklama

"Bilety lotnicze najczęściej mają charakter bezzwrotny, nawet jeżeli zostały kupione przez Internet, bo należą do kategorii umów nieobjętych prawem do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. W przypadku zwrotu biletu, linia lotnicza pobiera opłatę. Dla mniej zdecydowanych istnieją taryfy biletowe, umożliwiające rezygnację bez ponoszenia kosztów, cena takiego biletu jest adekwatnie wyższa" - zwracają uwagę eksperci ECK.

Podobnie jak w przypadku zakupionego biletu lotniczego, właściciel hotelu również nie musi godzić się na bezpłatną rezygnację w ciągu 14 dni. Klient i przedsiębiorca mogą jednak umówić się, że od danej umowy (np. wynajmu apartamentu) można odstąpić bez ponoszenia kosztów, często jednak cena takiej rezerwacji jest wyższa. W niektórych krajach (np. Austrii) w przypadku rezygnacji z umowy z winy konsumenta, jest on zobowiązany do uiszczenia kosztów rezerwacji. Hotel nawet nie musi w swoim regulaminie mieć zapisów dotyczących jej anulowania - wymienia ECK.

Od 1 lipca nowe przepisy dotyczące organizacji imprez turystycznych wprowadzają zmiany w kwestii odstąpienia od umowy. Podróżni, którzy zawarli umowę z organizatorem turystycznym będą mogli odstąpić, jeżeli w miejscu planowanego pobytu zaistnieją nadzwyczajne okoliczności np. destabilizacja polityczna czy klęska żywiołowa. Co wiecej turyści, będą mogli odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów w ciągu 14 dni, jeżeli wycieczkę wykupili poza lokalem firmy, chyba, że umowa została zawarta w oparciu o wcześniejsze zamówienie złożone przez klienta. Dodatkowo konsument może zrezygnować z wykupionego urlopu, jeżeli jego cena wzrosła o więcej niż 8 proc. w stosunku do umówionej kwoty.(js)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: turystyka | biuro podróży
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »