Profile Zaufane można zakładać za pośrednictwem nie tylko banków

Kolejny polski bank umożliwił założenie Profilu Zaufanego za pośrednictwem swojego systemu transakcyjnego. Taką możliwość uzyskali właśnie klienci Banku Pekao SA. Profil Zaufany pozwala w e-urzędach składać wnioski i załatwiać sprawy przez internet. Kierowcy mogą również sprawdzać online liczbę punktów karnych. Dzięki nim można załatwiać sprawy urzędowe i sprawdzać punkty karne przez internet.

- Profil Zaufany to rodzaj bezpłatnego cyfrowego podpisu, którym użytkownik może potwierdzić swoją tożsamość i zatwierdzać urzędowe wnioski elektroniczne. Cały proces przebiega w pełni online, bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie - wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Sypka, kierownik zespołu w Departamencie Bankowości Elektronicznej Banku Pekao SA.

Profil Zaufany umożliwia załatwienie wielu urzędowych spraw przez internet. Za jego pośrednictwem można się logować do e-urzędów i składać podpis elektroniczny. To sztandarowy projekt na drodze do cyfryzacji administracji publicznej i upowszechniania e-usług. Dotychczas utworzenie Profilu Zaufanego w ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) wiązało się z koniecznością osobistej wizyty i potwierdzenia swojej tożsamości w urzędzie, ZUS-ie, urzędzie skarbowym, w oddziale Poczty Polskiej albo innym wyznaczonym do tego celu punkcie.

Reklama

Pod koniec ubiegłego roku Ministerstwo Cyfryzacji umożliwiło jednak zakładanie Profilu Zaufanego w prostszy i szybszy sposób: poprzez bankowość elektroniczną. Taką usługę zaoferowały PKO BP, Inteligo i Bank Millennium. W tym tygodniu dołączył do nich Bank Pekao SA, który otrzymał właśnie zgodę na wprowadzenie usługi zakładania Profilu Zaufanego.

- Dzięki Profilowi Zaufanemu w bankowości Pekao24 nie trzeba chodzić do urzędu i potwierdzać swojej tożsamości. Cały proces można załatwić online, bez wychodzenia z domu. Profil Zaufany działa w bardzo prosty sposób - można porównać go do płatności w sklepie internetowym. Wybieramy na stronie administracji publicznej interesującą nas sprawę, a następnie potwierdzamy swoją tożsamość, logując się do Profilu Zaufanego przez Pekao24 i wracamy na stronę urzędu w celu dokończenia sprawy - tłumaczy Paweł Sypka.

Założenie Profilu Zaufanego jest całkowicie bezpłatne. Na liście spraw urzędowych, które można już teraz załatwić za pośrednictwem Profilu Zaufanego, jest m.in.: podpisywanie deklaracji podatkowych, złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego, odpisu aktu urodzenia czy małżeństwa, karty EKUZ, poinformowanie urzędu gminy o sprzedaży samochodu czy złożenie wniosku o zaświadczenie o niekaralności.

Kierowcy mogą również za pośrednictwem Profilu Zaufanego sprawdzić liczbę punktów karnych za wykroczenia drogowe bez konieczności wizyty na komendzie policji. Usługa wprowadzona przez Ministerstwo Cyfryzacji jest dostępna na portalu obywatel.gov.pl. w zakładce "Kierowcy i pojazdy". Kierowca znajdzie tam informację o zebranych punktach karnych i o pojeździe, datę i miejsce popełnienia wykroczenia.

Ekspert Banku Pekao SA wyjaśnia, że założenie Profilu Zaufanego w systemie transakcyjnym Pekao24 jest bardzo proste i trwa kilka minut. Bank nie ma dostępu do wniosków składanych drogą elektroniczną, jednocześnie żadne dane bankowe nie są przekazywane do urzędu. Wniosek o utworzenie Profilu Zaufanego jest już wypełniony automatycznie danymi klienta, wystarczy się zapoznać z oświadczeniami i zatwierdzić jego złożenie tak samo jak przelew.

- Klient Pekao24 loguje się do usługi, wybiera zakładkę e-urząd, następnie wybiera opcję "utwórz Profil Zaufany". Wyświetla się krótki i intuicyjny wniosek, w którym wszystkie dane są już automatycznie wypełnione. Klient jedynie nadaje swój indywidualny identyfikator i zapoznaje się z oświadczeniami. Następnie cały formularz akceptuje wybraną metodą autoryzacji. Profil jest już założony, a potwierdzenie jest przekazywane na adres mailowy podany w formularzu. Od tego momentu klient może w prosty i bezpieczny sposób autoryzować wszelkie sprawy urzędowe za pomocą Profilu Zaufanego. Jest to tak proste, jak płatność za zakupy w sklepie internetowym - wyjaśnia Paweł Sypka.

............................

Profil Zaufany (eGO) można aktywować, również odwiedzając dowolną z 4,5 tys. placówek pocztowych. To jeden z pierwszych efektów porozumienia, jakie podpisały z Ministerstwem Cyfryzacji Poczta Polska, należąca do niej spółka Poczta Polska Usługi Cyfrowe - Envelo oraz Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Jak poinformowało w komunikacie prasowym biuro prasowe Poczty Polskiej, profil może założyć każdy dorosły obywatel, uwierzytelniając swoje dane poprzez założenie Konta Zaufanego na pocztowej platformie cyfrowej Envelo.

Wystarczy z dowodem osobistym odwiedzić najbliższą placówkę pocztową i bez żadnych opłat utworzyć Konto Zaufane Envelo. Swój wirtualny profil na stronie envelo.pl można także założyć w domu, a później tylko poddać go weryfikacji na poczcie, potwierdzając tożsamość dokumentem osobiście.

"Obywatel powinien mieć dostęp do urzędu online, dzięki temu może załatwiać swoje sprawy w dogodnym dla niego momencie. Jesteśmy gotowi do kompleksowego wsparcia administracji publicznej w procesie wdrażania e-usług.

Transformacja cyfrowa administracji dzięki platformie Envelo to nie tylko zmiana technologiczna, ale i cywilizacyjna, która poszerza kompetencje cyfrowe obywateli, powszechnie dostępne przez internet i sieć placówek pocztowych. Profil Zaufany na platformie Envelo to nasz sukces i efekt współpracy z administracją rządową, z Ministerstwem Cyfryzacji" - poinformował, cytowany w komunikacie, prezes Poczty Polskiej Usługi Cyfrowe Paweł Usidus.

- Jesteśmy polską spółką, która własnymi siłami włączyła się aktywnie w wielki projekt +Od papierowej do cyfrowej Polski+. To dopiero pierwszy, ale bardzo ważny krok. Cele mamy ambitne, zgodnie z najnowszą strategią Poczta Polska ma aspiracje już wkrótce stać się technologicznym liderem doręczeń - Narodowym Operatorem Cyfrowych Doręczeń. Już dziś jesteśmy działającą realnie pocztą przyszłości - wskazał.

Profil Zaufany (eGO) to darmowy podpis elektroniczny dla użytkownika internetu, który chce załatwiać sprawy urzędowe przez ePUAP bez konieczności wizyty w urzędzie. eGO pozwala na załatwienie, bez konieczności wychodzenia z domu, takich spraw jak np. złożenie wniosku o dowód osobisty czy prawo jazdy, rozliczenie podatków albo sprawdzenie przez kierowców punktów karnych.

Poczta Polska w nowej strategii rozwoju Grupy na lata 2017-2021 stawia między innymi na ścisłą współpracę z państwem w tworzeniu cyfrowej administracji i zapewnieniu dostępu do wygodnych i bezpiecznych usług państwa dla obywateli.

Posiadacz Konta Zaufanego Envelo oprócz aktywowania Profilu Zaufanego (eGO), będzie mógł bezpośrednio na platformie Envelo odbierać elektronicznie tradycyjną, papierową korespondencję przychodzącą (tzw. List skanowany), bez względu na miejsce swojego pobytu, na komputer lub dowolne urządzenie mobilne, a także prowadzić bezpieczną korespondencję elektroniczną z użytkownikami o potwierdzonej tożsamości.

Nad wdrożeniem Profilu Zaufanego pracuje obecnie jeszcze kilkanaście instytucji. Są wśród nich nie tylko banki, lecz także operatorzy telekomunikacyjni.

PAP

Źródło informacji

Newseria Biznes
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »