Spadkobiercy coraz częściej szukają informacji o rachunkach zmarłego

Zdobycie wiedzy na temat tzw. uśpionych rachunków stało się łatwiejsze. Minął właśnie rok od startu tzw. centralnej informacji o rachunkach bankowych. Z danych KIR (Krajowa Izba Rozliczeniowa), który jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia centralnej informacji wynika, że w tym czasie do systemu wpłynęło ponad 27,4 tys. zapytań.

Do momentu uruchomienia centralnej informacji, aby spadkobierca mógł dowiedzieć się, czy i gdzie zmarły posiadał rachunek, musiał składać zapytania w każdym banku i SKOK-u. Od 1 lipca 2016 r., obowiązek przystąpienia do jednego systemu obejmuje wszystkie banki i SKOK-i w Polsce.

Dzięki nowym regulacjom wnioskodawca (osoba, która uzyskała tytuł prawny do spadku po posiadaczu rachunku, osoba fizyczna poszukująca własnych rachunków albo organ uprawniony) może sprawdzić, w której instytucji znajdują się rachunki należące do zmarłego, jak i te, o których istnieniu zapomnieli sami właściciele. Z rozwiązania skorzystać mogą także organy uprawnione, takie jak np. sądy, komornicy sądowi czy policja. Usługa działa w ramach obsługiwanego przez KIR systemu Ognivo.

Reklama

- Celem rozwiązania jest wsparcie Polaków w dotarciu do środków pozostawionych przez ich bliskich zmarłych lub na ich własnych kontach, o których nie pamiętają. Według różnych szacunków na tzw. uśpionych rachunkach bankowych może znajdować się od kilku do nawet kilkunastu mld zł - mówi Maja Markiewicz z KIR. Ekspertka zwraca uwagę na jeszcze jedną ważną funkcję centralnej informacji o rachunkach. Pozwala ona sprawdzić, czy ktoś nie założył rachunku, wykorzystując nielegalnie nasze dane osobowe. Możemy to zweryfikować, składając w banku lub SKOK-u zapytanie o konta prowadzone na nasze nazwisko.

Z danych KIR wynika, że od 1 lipca 2016 r. do 30 czerwca br. klienci banków skorzystali z centralnej informacji 7420 razy (do systemu wpłynęło 5 721 zapytań spadkobiorców o rachunki oraz 1699 wniosków dotyczących rachunków własnych). Z kolei organy uprawnione na mocy ustawy do uzyskiwania informacji o rachunkach złożyły w tym okresie ponad 20 tys. zapytań. W celu skorzystania z usługi wnioskodawca może udać się do dowolnego oddziału banku czy SKOK-u. Co istotne - nie musi być on jego klientem. Każdy bank oraz SKOK ma obowiązek udzielenia informacji niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zapytania. Następnie, na podstawie udzielonych odpowiedzi, centralna informacja przekazuje zbiorcze zestawienie do banku lub SKOK-u, który przyjął wniosek. Termin 3 dni roboczych odnosi się jednak wyłącznie do odpowiedzi udzielanych przez bank lub SKOK, który otrzymał zapytanie z centralnej informacji. Termin udzielenia odpowiedzi osobie składającej wniosek jest regulowany przez każdy bank i SKOK indywidualnie, z zastrzeżeniem, aby terminy te były możliwie krótkie.

(js)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: bank | rachunki | lokaty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »