Tych produktów nie zwrócisz kupując online

Kupującym w sieci przysługuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy. Sprzedawcy internetowi mają jednak możliwość wyłączenia tego prawa w pewnych sytuacjach lub dla pewnej grupy produktów. Nowa ustawa o prawach konsumenta zmieniła oraz wprowadziła nowe wyjątki w prawie do odstąpienia od umowy. Eksperci Trusted Shops przedstawiają 5 sytuacji, w których konsument traci możliwość zwrotu towaru.

Towary wyprodukowane na indywidualne zamówienie

Poprzednio obowiązująca ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów przewidywała możliwość wyłączenia prawa do odstąpienia od umowy dla "świadczeń, które z uwagi na swój charakter nie mogą zostać zwrócone". Nowa ustawa nie zawiera takiego zapisu, ale umożliwia e-sprzedawcom wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy w sytuacjach, gdy zakupiony towar jest nieprefabrykowany i został wyprodukowany według specyfikacji konsumenta lub służy zaspokojeniu jego indywidualnych potrzeb (art. 38 pkt 3 ustawy o prawach konsumenta). Wyjątek ten dotyczy produktów, które są spersonalizowane i zostały wykonane na indywidualne zamówienie klienta, na przykład garnitur szyty na miarę.

Reklama

Produkty szybko psujące się

Konsumentom nie przysługuje także prawo do odstąpienia od umowy, gdy kupią towar ulegający szybkiemu zepsuciu lub mający krótki termin przydatności do użycia. Wyjątek ten dotyczy w szczególności towarów takich jak żywność, które charakteryzują się krótkim terminem przydatności do spożycia (art. 38 pkt 4 ustawy o prawach konsumenta).

Usługi związane z prasą

Nowa ustawa o prawach konsumenta przewiduje także możliwość wyłączenia prawa do odstąpienia od umowy o dostarczanie gazet, periodyków lub czasopism (art. 38 pkt 10 ustawy o prawach konsumenta). Należy pamiętać, że wyjątek ten nie dotyczy prenumeraty dzienników i czasopism. Przy takich umowach konsument może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od dnia otrzymania pierwszego numeru magazynu.

Umowy, które określają termin świadczenia usług

Według przepisów nowej ustawy, konsument nie może odstąpić od umowy w przypadku świadczenia usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczony jest konkretny termin lub okres świadczenia usługi (art. 38 pkt 12 ustawy o prawach konsumenta). Dla przykładu, rezerwując przez internet domek letniskowy na wakacje lub bilet na koncert, który odbędzie się konkretnego dnia, konsument nie może odstąpić od umowy. Możliwość zwrotu przysługuje kupującym w sytuacji, gdy termin wykonania usługi nie jest określony, np. kupując kurs internetowy, który jest dostępny o dowolnym czasie.

Produkty, których cena zależy od wahań na rynku finansowym

W internecie można kupić produkty, których cena zależy wyłącznie od wartości cen na rynku finansowym (np. obce waluty, akcje, obligacje). Jeżeli przedsiębiorca nie ma wpływu na zmiany cen i jeżeli mogą one zmienić się przed upływem terminu przysługującego do odstąpienia od umowy (tzn. w ciągu 14 dni), to konsument nie ma możliwości odstąpienia od umowy (art. 38 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta).

Robiąc zakupy w sklepach internetowych konsumenci powinni mieć świadomość, że istnieje grupa produktów, których nie można zwrócić. Zamawiając produkty z tej kategorii, np. prace artystyczne przygotowane na indywidualne zamówienie, kupujący powinni zastanowić się nad zakupem. Świadoma decyzja pozwoli uniknąć ewentualnych rozczarowań.

Trusted Shops to europejska firma oferująca kompleksowe rozwiązania budujące zaufanie do zakupów w sieci

Dowiedz się więcej na temat: zwrot towaru | zakupy online | ustawa konsumencka | kupujcie | kupować
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »