URE: Już 7 tys. odbiorców zmieniło dostawcę gazu

W latach 2011-2013 na zmianę odbiorcy gazu zdecydowało się tylko 429 odbiorców, a w roku ubiegłym - już 6 578. To ważny czynnik rozwoju konkurencyjnego rynku gazu.

Systematyczne monitorowanie stopnia rzeczywistego korzystania z prawa wyboru sprzedawcy zostało podjęte przez URE z uwagi na stopniowo postępującą liberalizację rynku gazu. Zgodnie z obowiązującą zasadą TPA (Third Party Access), uregulowaną w art. 4 ust. 2 ustawy - Prawo energetyczne, odbiorcy końcowi mogą indywidualnie korzystać z sieci lokalnego dostawcy w celu dostarczenia gazu lub energii kupionej u dowolnego sprzedawcy.

Na swobodę wyboru sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany sprzedawcy, a także łatwość dokonania zmiany czy ilość konkurencyjnych ofert dostępnych na rynku.

Reklama

W związku z tym, że liczba zmian sprzedawcy stanowi wiarygodny miernik rozwoju konkurencyjnego rynku gazu, Prezes URE cyklicznie przeprowadza ocenę rzeczywistego korzystania z prawa wyboru sprzedawcy.

Analiza danych zebranych na podstawie ankiet kwartalnych wypełnionych przez OSP (OGP GAZ-SYSTEM SA) oraz przez Polską Spółkę Gazownictwa Sp. z o.o. wskazuje na kontynuację (zapoczątkowanego w III kw. 2014 r.) dynamicznego wzrostu zmiany sprzedawcy w segmencie odbiorców z grup taryfowych W1-4, czyli głównie wśród gospodarstw domowych. Jest to m.in. efektem kampanii reklamowych prowadzonych przez dostawców.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT

Jak wskazuje poniższy wykres, w 2011 r. odnotowano jedynie kilka przypadków zmiany sprzedawcy, w 2012 r. ich liczba zwiększyła się do 210, w 2013 r. do 429, natomiast od początku prowadzenia monitoringu do końca IV kw. 2014 r. odnotowano 7 007 zmian sprzedawcy gazu.

URE

Dowiedz się więcej na temat: odbiorca | ceny gazu | URE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »