Zakupy - mobilny i sprytny jak Polak!

Polacy wolą dokonywać zakupów optymalnie - w okazyjnych cenach w najwygodniejszy możliwy sposób chcą kupować produkty dobrej jakości - wynika z badania "Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków".

- Dzięki badaniu udało się nam obalić wiele funkcjonujących w dalszym ciągu dość powszechnie na rynku stereotypów dotyczących zachowań konsumentów. Wśród nich znalazł się np. mit mówiący o tym, że konsumenci korzystający z okazji cenowych raczej nie kupują produktów w pierwszych cenach i z nowych kolekcji oraz taki, że kobiety kupują impulsywnie, mężczyźni natomiast planowo. Także ten, że Polacy z "grubszym portfelem" nie są zainteresowani promocjami. Wszystkie te stwierdzenia należy odłożyć "na półkę" - podkreśla Norbert Kowalski, dyrektor zarządzający AdRetail.

Reklama

Za badaniem "Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków" stoją należąca do Interii sieć reklamowa AdRetail, zajmująca się na co dzień dostarczaniem gazetek promocyjnych online oraz Polski Standard Płatności - operator systemu płatności mobilnych BLIK.

W ramach projektu zebrano opinie ponad 2800 internautów i ponad 700 użytkowników serwisów AdRetail (Okazjum, Promocyjni i Promoceny). O opinie zapytano także użytkowników BLIKA oraz społeczność fanów BLIKA i banków zrzeszonych w ramach Polskiego Standardu Płatności.

Z badania wynika, że prawie połowa konsumentów na co dzień korzysta z okazji, 1/3 wręcz planuje i budżetuje zakupy okazyjne. Polacy są też otwarci na nowe rozwiązania, jak geolokalizowane promocje, powiadomienia mobilne, usługi asystenta zakupów, ale nie zaakceptują żadnego rozwiązania, które nie ułatwi im codziennego życia.

Regularne korzystanie z promocji i okazji w procesie zakupu zadeklarowało 43 proc. badanych konsumentów, a wśród posiadaczy urządzeń mobilnych odsetek ten osiągnął aż 61 proc. Jeśli zapytamy natomiast o zakupy okazyjne w konkretnych kategoriach zakupowych, to przyznaje się do nich nawet 77 proc. Polaków.

Polujący na promocje to nieco częściej kobiety, ale do regularnego polowania na okazje przyznaje się także co trzeci mężczyzna. Najczęściej z okazji korzystają regularnie osoby w wieku 18-24 lata i mieszkańcy średnich i dużych miast. W tych grupach fani okazji zakupowych stanowią ponad 50 proc.

Okazje kuszą posiadaczy zasobnych portfeli

Najczęściej z promocji korzystają wcale nie najmniej majętne osoby. Okazuje się, że odsetek zwolenników okazyjnych zakupów jest najwyższy wśród uzyskujących dochód rozporządzalny na osobę na poziomie 3000-7000 zł (59 proc.).

Skłonność do korzystania z promocji spada dopiero przy poziomie dochodu 10000 zł, a i w tej grupie wciąż 16 proc. przyznaje się do regularnego korzystania z promocyjnych ofert. Aktywnie promocji i okazji poszukuje na co dzień 47 proc. konsumentów z dochodem rozporządzalnym na osobę 3000-5000 zł i 37 proc. z dochodem 5000-7000 zł oraz co piąty osiągający 7000 zł+ i co dziesiąty, osiągający 10000 zł+.

Wygląda na to, że okazyjne zakupy wymagają pewnej elastyczności finansowej, a więc i zapasowych środków na koncie, które pojawiają się dopiero przy wyższym poziomie dochodu.

Promocje na 4+

Dostępne na rynku promocje Polacy oceniają na 3,8 w skali 0-5. Można więc powiedzieć, że dajemy im "mocną czwórkę". Najbardziej lubimy oferty "2 w cenie 1", ale w każdej kategorii nasze preferencje układają się nieco inaczej.

W kategorii "uroda" Polacy stawiają też na konkursy, a w przypadku kategorii "dom i ogród" zyskuje na znaczeniu nagradzanie zakupów o większej wartości i zrealizowanych przy pomocy określonego kanału sprzedaży oraz metod płatności, np. kartą kredytową bądź mobilnie.

Okazje przede wszystkim w gazetkach

O okazjach zakupowych polscy konsumenci dowiadują się przede wszystkim z gazetek sklepowych (24 proc.), gazetek promocyjnych online (23 proc.) i serwisów oferujących kupony rabatowe (23 proc.). Dużą popularnością cieszą się też porównywarki cenowe i SMS-y z promocjami wysyłane przez marki. Średnio korzystamy z dwóch źródeł informacji w tym zakresie.

Dla nowoczesnych konsumentów mobilnych pierwsze źródło informacji o okazjach to gazetki online, podobnie dla użytkowników BLIKA, czyli konsumentów płacących za zakupy za pomocą swoich smartfonów.

Ponad 80 proc. konsumentów chce by informowano ich o nowych promocjach i okazjach. Jako pożądane kanały takich "promo-alertów" wskazujemy email (39 proc.), SMS (22 proc.) i fanpage marek (19 proc.).

Jakie obniżki skuszą konsumenta

Obniżki cenowe nęcą i motywują konsumentów, ale muszą być wysokie. Żeby skusić konsumenta, aby specjalnie udał się do sklepu stacjonarnego, gdy znajdzie okazję w Internecie, potrzeba promocji 50 proc.+ (16 proc. wskazań) albo przynajmniej 20-30 proc. (kolejne 16 proc. wskazań). 5 proc. zniżki skusi tylko 5 proc. internetowych fanów promocji.

Drugą rzecz, będąc w danym sklepie, dokupimy także najchętniej, gdy obniżka sięgnie 50 proc. (19 proc. wskazań), a promocja 5 proc. skusi tylko 3 proc. badanych.

Wiele wymiarów promocji

Okazuje się, że promocja to dla świadomych i sprytnych polskich konsumentów już nie tylko obniżka ceny. Polacy, analizując promocyjną ofertę, zwracają także uwagę na darmową dostawę (25 proc.), cenę w porównaniu do innych ofert (22 proc.), a także możliwość rabatu na następne zakupy (20 proc.). Raty 0 proc. są atrakcyjną formą promocji dla 18 proc. badanych, a ekspresowa dostawa same-day-delivery dla 14 proc.

Decyzje, decyzje

Polacy podejmują decyzje zakupowe w różnych momentach. W przypadku zakupów stacjonarnych 54 proc. badanych deklaruje, że już w domu przed wyjściem wie, że kupi określoną rzecz, a 46 proc. (tylko!) podejmuje decyzję na miejscu w sklepie.

W przypadku zaś zakupów online, decyzję o zakupie na stronie www e-sklepu podejmuje 52 proc., a aż 48 proc. dopiero gdy otrzyma dostarczony produkt do domu. Wygląda zatem na to, że informacje w sieci są kluczowe, także, gdy kupujemy stacjonarnie, a dla e-zakupów wysoki poziom zwrotów jest zjawiskiem jak najbardziej naturalnym.

Budżet wyznaczony, ale nie zamrożony

46 proc. Polaków ma wyznaczony budżet miesięczny, ale tylko 18 proc. wskazuje, że go nie przekracza. Nowocześni konsumenci mobilni są w tym zakresie bardziej świadomi i skrupulatni - budżet domowy prowadzi 54 proc. Wśród użytkowników gazetek online ten wskaźnik jest jeszcze wyższy i sięga 56 proc., a wśród użytkowników BLIKA 89 proc.

Konsumenci najczęściej planują w skali miesiąca wydatki na produkty spożywcze, rachunki, dojazdy do pracy, a także wakacje i edukację. Wydatki imprezowe planuje co miesiąc 14 proc. badanych, a wydatki na rozrywkę i kulturę kolejne 14 proc. Przygotowujemy się też na święta (25 proc.), wakacje (20 proc.), Sylwestra (20 proc.), ale także, co ciekawe, na sezonowe wyprzedaże (18 proc.).

Polacy są zainteresowani nowymi rozwiązaniami wspierającymi okazyjne zakupy. Narzędziem pozwalającym planować promocyjne zakupy podczas wyprzedaży sezonowych jest zainteresowanych 23 proc. badanych, a chatem z konsultantem ds. promocji w serwisach

z okazyjnymi zakupami aż 48 proc. osób.

Korzystanie z gazetek promocyjnych w różnej formie deklaruje już prawie połowa badanych (44 proc.), a wśród zainteresowanych okazjami 79 proc. Z gazetek tylko w formie drukowanej korzysta tylko 38 proc. użytkowników tego medium, pozostali używają także z gazetek online, a 30 proc. korzysta już tylko z gazetek online. Za zakupy w sieci wciąż najchętniej płacimy przy odbiorze, ale na drugie miejsce wskoczyły już szybkie przelewy, a najczęściej przy pomocy BLIKA płaci już 7proc. kupujących w sieci.

mw

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | zakupy online | promocje | e-handel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »