6 mln osób skorzysta

Prawie co trzecia z 6 mln osób niepełnosprawnych w Polsce ma kłopoty ze wzrokiem, co utrudnia korzystanie z Internetu, w tym także z serwisów bankowości internetowej.

Osoby niedowidzące i niewidome, wielokrotnie skarżyły się na to, że nie mogą korzystać z usług bankowych. Na stronach internetowych serwisów dla niepełnosprawnych można znaleźć informacje np. o odsyłaniu osób niewidomych, ponieważ nie mogą one przeczytać umowy rachunku. Banki wymagają niekiedy, powołując się na Kodeks cywilny, by osoby, które nie mogą czytać, a muszą złożyć oświadczenie woli, jakim jest podpis na umowie, oświadczenie to składały w formie aktu notarialnego. Natomiast osoby mające kłopoty ze wzrokiem podkreślają, że mogą czytać - tyle, że z użyciem alfabetu Braille'a.

Reklama

Cztery lata temu, podczas konkursu "Bank dostępny" współorganizowanego przez NBP, zwracano uwagę, że badani napotykają problemy w korzystaniu z usług banku wiążące się najczęściej z dokumentami bankowymi. Wśród problemów z najwyższą liczbą wskazań była zbyt mała czcionka w dokumentach bankowych (31,2 proc.).

Nordea Bank Polska poinformował w poniedziałkowym komunikacie o udostępnieniu osobom z wadami wzroku oprogramowania umożliwiającego posługiwanie się serwisem bankowości elektronicznej za pomocą programów dźwiękowych. Wykorzystane oprogramowanie zostało przygotowane przez polską firmę z Gdyni - IVO Software, znaną z opracowania syntezatorów mowy.

Strony internetowe banku dostosowano do międzynarodowych zaleceń określających sposób przystosowania strony www do potrzeb osób niepełnosprawnych Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). To pozwala na korzystanie z serwisów banku przy pomocy programów udźwiękawiających.

Bank udostępnił też bezpłatnie klientom z wadami wzroku specjalistyczny program komputerowy - mówiącą ludzkim głosem przeglądarkę internetową Intelligent Web Reader. Do uruchomienia przeglądarki głosowej klient korzysta z płyty CD, otrzymywanej z banku. Zasada działania przeglądarki posługującej się głosem jest taka, że wszystkie elementy strony internetowej banku, po wskazaniu przez użytkownika, Intelligent Web Reader odczytuje na głos. Dodatkowo odczytywana informacja jest wyświetlana dużą czcionką w specjalnym oknie w dolnej części ekranu. Treści regulaminów i komunikaty zamieszczono też w plikach audio.

Bank zapewnia, że przyjęte rozwiązanie jest równie bezpieczne, jak tradycyjny serwis transakcyjny. W ramach zabezpieczeń wprowadzono nowy rodzaj kart z jednorazowymi kodami dostępu. Niepełnosprawni użytkownicy kont bankowości elektronicznej zamiast kart z tradycyjnie wydrukowanymi kodami - otrzymają specjalne karty z kodami drukowanymi alfabetem Braille'a. Osoby z dysfunkcją wzroku mogą też korzystać z dostosowanych do ich potrzeb usług call centre. Nordea Bank Polska podał, że zastosowane rozwiązanie jest pierwszym takim w Polsce i Europie.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: kłopoty | bank
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »