Akcyza poszła na opakowania

Mimo zniesienia 10-procentowego podatku lakiery, dezodoranty i pomadki nie staniały. Producenci woleli inaczej wydać te pieniądze.

Gdy pod koniec 2006 r. rząd zniósł 10-procentową akcyzę na kosmetyki kolorowe i zapachowe, Polki czekały na tańsze lakiery, pomadki, pudry, perfumy i dezodoranty. I się nie doczekały, choć producenci, lobbując za obaleniem podatku, snuli wizje cięcia cen.

Zyskały opakowania?

Obniżkę obiecywał Bell, wytwórca kolorówki z Józefowa.
- Przy obecnej inflacji plusem dla konsumentów powinno być to, że nie podnieśliśmy cen - mówi Maria Dera z firmy Bell.

Tyle że inflacja w Polsce wynosi tylko 1,9 proc. rocznie i należy do najniższych w Europie.

Reklama

Akcyza w Bellu pochłaniała około 80 tys. zł miesięcznie.
- Teraz te pieniądze wydamy na ciekawsze, ładniejsze opakowania, nowe linie kosmetyków - przekonuje Maria Dera.

Inni producenci też poszli tą drogą.
- Nie zmieniliśmy cen, a pieniądze, które zyskaliśmy, zainwestowaliśmy w jakość kosmetyków. Poprawiamy też wygląd opakowań, w których będą sprzedawane - mówi Ewa Wrzesińska, założycielka firmy Vipera Cosmetics.

Zdaniem specjalistów, to dobry kierunek dla kosmetyków z dolnej półki.
- Czasem od nich odstraszają mało atrakcyjne opakowania. Dlatego producenci powinni zadbać o ich estetyczny wygląd. Dzięki temu ich wyroby będą bardziej konkurencyjne dla droższych produktów - mówi Blanka Chmurzyńska, dyrektor generalny Polskiego Związku Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej.

inwestycje

Także duże firmy nie tną cen. Mają wydatki.
- W styczniu otworzyliśmy w Bielsku-Białej magazyn, który będzie świadczył usługi logistyczne dla 12 krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Podejmując decyzję o jego budowie, braliśmy pod uwagę obietnice Ministerstwa Finansów dotyczące akcyzy. Zniesienie jej pozwoliło nam dofinansować wartą 3 mln EUR inwestycję - mówi Mariusz Grajda z Coty Polska.

Firma zatrudnia w magazynie ponad 100 osób, docelowo ma ich być 270.

i marketing

Avon, zajmujący się bezpośrednią sprzedażą kosmetyków, podatkowe oszczędności inwestuje w marketing.
- O ile ceny katalogowe kosmetyków nie uległy zmianom, o tyle zniesienie akcyzy pozwala nam proponować klientom ceny promocyjne i prezenty przy zakupie określonych produktów - mówi Monika Gołębiowska z Avonu.

Magdalena Laskowska

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: akcyza | lakiery | opakowanie | opakowania | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »