Benzyna będzie tanieć
W mijającym tygodniu zmienność detalicznych cen paliw była niewielka, ale już w najbliższych dniach kierowcy na stacjach powinni zobaczyć obniżki, które szczególnie odczuwalne będą w przypadku benzyny.
Na niższe koszty tankowania musimy jeszcze poczekać, bo dotychczasowe spadki zanotowane na rynku hurtowym zostały wykorzystane przez właścicieli stacji do poprawy marż osiąganych na sprzedaży paliw.
W pierwszych dniach listopada w hurtowych cennikach rafinerii dominowały obniżki, które sprowadziły notowania 95-oktanowej benzyny do poziomów ostatni raz obserwowanych na początku czerwca tego roku. W drugiej połowie tygodnia ceny paliw odrobiły część strat i dzisiaj średnio metr sześcienny benzyny bezołowiowej 95 w ofercie krajowych producentów jest wyceniany na 3271,80 zł, a olej napędowy kosztuje średnio 3267,00 zł za 1 000 litrów.
Referencyjna marża detaliczna na litrze benzyny 95 wynosiła w październiku 2020 roku średnio 15 groszy i w porównaniu do września tego roku spadła o 2 gr na litrze. W przypadku oleju napędowego średnia marża detaliczna spadła aż o 8 groszy i w październiku wyniosła przeciętnie 21 gr. Spadek marży w ujęciu miesięcznym zanotowaliśmy także w przypadku autogazu, gdzie marża wyniosła 8 gr na litrze, w porównaniu z 13 gr we wrześniu.
Znowu daje o sobie znać pandemia koronawirusa i w listopadzie PKN Orlen publikując dane za III kwartał wskazał, że w ostatnim czasie zauważa mniejsze wolumeny sprzedaży zarówno w sprzedaży hurtowej, jak i detalicznej. Mniejsza sprzedaż paliw na stacjach wraz ze spadającymi marżami to zła wiadomość dla właścicieli stacji, którzy muszą szukać zysków w obszarze sprzedaży pozapaliwowej.
Tegoroczne marże detaliczne na paliwach spadły w porównaniu z wrześniem, ale w ujęciu rocznym, czyli z październikiem 2019, sprzedawcy paliw na polskich stacjach zarabiają więcej, szczególnie w przypadku oleju napędowego, który w październiku ubiegłego roku był sprzedawany z ujemną marżą, wynoszącą 4 gr.
Początek listopada przyniósł stabilizację cen paliw na stacjach, która przy obniżkach na rynku hurtowym pomogła poprawić marże operatorów rynku detalicznego. Za tankowanie 95-oktanowej benzyny i diesla płaciliśmy średnio tyle co przed tygodniem, odpowiednio 4,39 zł/l i 4,29 zł/l. Potaniał jedynie autogaz, który po obniżce o grosz kosztuje średnio 2,09 zł/l.
Prognoza dla detalicznego rynku paliw przygotowana przez e-petrol.pl na nadchodzący tydzień przewiduje następujące przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw: 4,27-4,38 zł/l dla benzyny 95-oktanowej, dla diesla 4,19-4,30 zł/l i 2,07-2,13 zł/l dla autogazu.
W mijającym tygodniu amerykańskie wybory prezydenckie były w medialnej przestrzeni wydarzeniem bez żadnej konkurencji. Wprawdzie procedura liczenia głosów jeszcze trwa, jednak już pojawiają się sygnały wskazujące na prowadzenie kandydata Demokratów. Gdyby do tego doszło, trudno byłoby nie mówić o rewolucji w polityce wewnętrznej i zagranicznej USA. Są już nawet opinie niektórych analityków o możliwości zmiany stosunku wobec Iranu i powrotu tamtejszego surowca na rynki. Nie wiadomo także, jak będzie wyglądać amerykańska polityka pomocowa w obliczu COVID-19 - a tamtejsze pakiety pomocowe z pewnością byłyby poważnym stymulatorem w okresie obniżonego popytu na paliwa. Na razie jednak trudno wskazywać na ostateczne rozstrzygnięcie sytuacji, która z pewnością będzie jedną z najpoważniejszych zmian politycznych w USA w ostatnich latach.
Oprac. Gabriela Kozan, Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak