Karty bankowe w Europie Centralnej i Wschodniej - wyniki badań Europay

Europay International - wiodąca organizacja płatnicza w Europie - przeprowadził badania rynków Europy Centralnej i Wschodniej, którymi objęto siedem krajów: Czechy, Chorwację, Polskę, Węgry, Rosję, Słowację i Ukrainę.

Europay International - wiodąca organizacja płatnicza w Europie - przeprowadził badania rynków Europy Centralnej i Wschodniej, którymi objęto siedem krajów: Czechy, Chorwację, Polskę, Węgry, Rosję, Słowację i Ukrainę.

Wyniki badania dają szczegółowy obraz postaw użytkowników kart bankowych oraz pokazuje różnice i podobieństwa w poszczególnych regionach.

Okazało się, że kraje objęte badaniem znajdują się aktualnie na różnych poziomach, jeśli chodzi o penetrację rynku kart i ich wykorzystanie oraz stan finansowy krajów w ogóle.

Przeciętne miesięczne dochody w gospodarstwie domowym w Chorwacji wynoszą pomiędzy 402

a 688 Euro, w Czechach pomiędzy 590 a 827 Euro, na Węgrzech 326 - 407 Euro, w Polsce 448 - 529 Euro, w Rosji 153 - 230 Euro, w Słowacji 345 - 514 Euro i na Ukrainie pomiędzy 53 a 74 Euro.

Reklama

Wysoki poziom świadomości marek kart ze znakiem Europay (regionalna średnia dla Maestro wynosi 53%, dla Eurocard-MasterCard 38%) odzwierciedla popularność tych kart bankowych w regionie Europy Centralnej i Wschodniej.

Najczęstsze powody wykorzystania kart bankowych to wypłacanie gotówki (45% wszystkich wskazań) oraz zakup towarów ( 40%).

45% respondentów jako podstawową zaletę kart wymieniło "brak potrzeby noszenia gotówki", inne zalety to szybki i łatwy do niej dostęp.

Poniżej przedstawiono główne wnioski z przeprowadzonego badania

Wykorzystanie kart bankowych

Wykorzystanie kart bankowych rozkłada się równo w większości krajów pomiędzy zakupami a wypłatą gotówki, chociaż Węgry i Ukraina rejestrują znacznie większe wykorzystanie kart bankowych w celu wypłaty gotówki - proporcje odpowiednio: 64/43 i 50/15. Regulowanie rachunków przy pomocy kart bankowych nadal jest rzadkością, deklaruje je zaledwie 11% Chorwatów, 4% Słowaków i 3% Polaków.

Zalety korzystania z kart bankowych

Brak konieczności noszenia przy sobie gotówki jest uznawany w całym regionie za największą zaletę kart bankowych, przede wszystkim w Słowacji (60%), Czechach (58%) i Polsce (48%). Co ciekawe, Chorwacja jest jedynym krajem, gdzie "opóźnienie płatności"podawane jest jako zaleta, co w jasny sposób wskazuje na to, że kraj ten prezentuje wysoki poziom wiedzy na temat kart.

Znajomość różnych rodzajów kart bankowych i ich funkcji

W kwestii identyfikacji różnych rodzajów kart i ich funkcji, karty bankomatowe są najbardziej znanymi kartami w regionie - ich średnia znajomość wynosi 96%, a współczynnik prawidłowego zdefiniowania 73%.

Karty kredytowe są mniej znane mieszkafcom badanego regionu. Średni regionalny współczynnik znajomości tych kart wynosi 61%. Mimo że Chorwacja i Czechy posiadają znacznie wyższy współczynnik niż podana średnia (odpowiednio 89% i 72%), poprawne zdefiniowanie funkcji karty kredytowej nadal stanowi trudność - 35% poprawnych odpowiedzi dla Chorwacji i 31% dla Czech. Natomiast Rosja prezentuje odwrotnę tendencję: współczynnik znajomości 41% i odpowiednie zdefiniowanie 58%.

Znajomość kart debetowych jest znacznie niższa i waha się od 45% w Polsce do 9% na Węgrzech, mimo że są to najbardziej rozpowszechnione karty bankowe w tym regionie. Może to wynikać z powszechnego wykorzystania terminu "karta kredytowa" w odniesieniu do każdego rodzaju karty

płatniczej.

Znajomość kart obciążeniowych praktycznie nie istnieje w badanym regionie, z wyjątkiem Rosji i Ukrainy, gdzie współczynnik znajomości wynosi odpowiednio 48% i 31%.

Pełny raport w załczniku:

Załączniki

Dokument.doc
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: europ | Czechy | organizacja płatnicza | Węgry | wyniki badań | karty | bankowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »