Kraje UE nie porozumiały się ws. wspólnego nadzoru bankowego

Ministrowie finansów "27" krajów UE nie osiągnęli we wtorek porozumienia ws. wspólnego nadzoru bankowego, który ma objąć banki strefy oraz banki krajów spoza strefy euro, które do niego przystąpią. Funkcje takiego nadzoru ma pełnić Europejski Bank Centralny.

- Jesteśmy blisko porozumienia, ale wciąż są kwestie do dopracowania, takie jak podział zadań między Europejskim Bankiem Centralnym i krajowymi władzami, oddzielenie funkcji monetarnych EBC od nadzoru, włącznie z zarządzaniem radą nadzoru, a także pewne aspekty wdrażania kompetencji EBC i zasady głosowania w Europejskim Urzędzie Nadzoru Bankowego(EBA) - powiedział cypryjski minister finansów Vassos Shiarly.

Kolejne spotkanie ministrów finansów ws. nadzoru bankowego ma się odbyć 12 grudnia, czyli jeszcze przed szczytem UE 13-14 grudnia.

Nadal kością niezgody na linii Francja-Niemcy pozostaje zakres nadzoru i podział kompetencji między EBC i krajowymi nadzorcami. Minister finansów Niemiec Wolfgang Schaeuble twardo podkreślał podczas wtorkowego spotkania, że bezpośredni nadzór EBC nad wszystkimi bankami nie przejdzie w niemieckim parlamencie, bo nie uwierzy on, że EBC może sprawować taki nadzór na 6 tysiącami banków w strefie euro. Zauważył, że EBC powinien mieć "prawo do wzięcia odpowiedzialności" za nadzór nad konkretnym bankiem, nawet mniejszym, ale w pozostałych przypadkach odpowiedzialne powinny pozostać władze krajowe.

Reklama

Odpowiadając na to francuski minister finansów Pierre Moscovici podkreślił, że EBC "ma mieć ostateczną odpowiedzialność za wszystkie banki strefy euro i banki innych uczestniczących krajów", nawet za banki bezpośrednio nadzorowane w kraju. Dyskutowano nad możliwym progiem dochodów banków, powyżej którego banki będą bezpośrednio nadzorowane przez EBC: cypryjska prezydencja zaproponowała 50 mld euro rocznie, polski minister finansów Jacek Rostowski zaznaczył, że Polska popiera "wysoki próg na poziomie 60 mld euro".

Schaueble zwrócił też uwagę na konieczność separacji monetarnej polityki EBC od nadzoru, co poparł Rostowski i wiele innych krajów. Przy tej okazji pojawiła się też kwestia nominowania przewodniczącego rady wspólnego nadzoru. Zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej miałaby go mianować rada prezesów EBC, tymczasem większość krajów chce, by mianowała go rada Ecofin (ministrowie finansów krajów UE), czemu sprzeciwia się EBC. Objęcie tego prawa przez ministrów wymagałoby zmiany traktatu UE w części poświęconej EBC, ale w uproszczonej procedurze.

Ministrowie wypowiadający się w upublicznionej części spotkania popierali pełen udział krajów spoza strefy euro we wspólnym nadzorze, co oznacza prawo głosu w radzie wspólnego nadzoru. Jednak decyzje rady nadzoru ma jeszcze zatwierdzać rada prezesów EBC, w której zasiadają tylko kraje strefy euro. - Wciąż czekamy na adekwatny tekst, który odniesie się do sytuacji, w której rada prezesów odwraca decyzje rady wspólnego nadzoru; wciąż mamy tu fundamentalną asymetrię - mówił Rostowski.

- EBC zaproponował coś, co wykracza poza to (prawo głosu w radzie nadzoru - PAP) - odparł komisarz UE ds. rynku wewnętrznego Michel Barnier. - Gdy będzie odwołanie, brak zgody między radą nadzoru a radą prezesów, spotkają się one razem na konsultacjach, do których zaprosimy wszystkie kraje spoza strefy euro (uczestniczące we wspólnym nadzorze - PAP) - zaznaczył.

Dodatkowych gwarancji dla krajów goszczących banki-córki zachodnich banków domagają się Czechy, gdzie takie banki stanowią 90 proc. sektora finansowego. Czesi chcą, by ostateczny głos w sprawach dotyczących nadzoru nad bankami-córkami miały nadzory krajowe je goszczące. Ponadto Węgrzy domagają się zabezpieczeń fiskalnych na wzór zabezpieczenia, jakie krajom ze strefy euro daje fundusz ratunkowy EMS, który - gdy zostanie ustanowiony nadzór - będzie mógł bezpośrednio dokapitalizowywać banki strefy euro.

Także Rostowski podkreślił rolę zabezpieczenia dla krajów spoza strefy euro uczestniczących we wspólnym nadzorze, gdy będą ponosić fiskalne konsekwencje wynikające z decyzji wspólnego nadzoru. Takie stanowisko prezentował też szwedzki minister finansów Anders Borg. - Potrzebujemy równego traktowania wszystkich członków przyszłego wspólnego nadzoru - mówił Borg.

Są też różnice zdań między krajami UE, jeśli chodzi o system głosowań w zrzeszającym regulatorów bankowych "27" urzędzie EBA. Cypryjska prezydencja, głównie na wniosek Wielkiej Brytanii, zaproponowała tzw. podwójną większość tak, by decyzje w EBA były podejmowane większością głosów krajów uczestniczących we wspólnym nadzorze i tych pozostających poza wspólnym nadzorem. Jednak niektóre kraje np. Niemcy uważają, że taki system doprowadzi do przyznania krajom spoza nadzoru relatywnie większej władzy.

Inflacja, bezrobocie, PKB - zobacz dane z Polski i ze świata w Biznes INTERIA.PL

- - - - -

Rostowski: Porozumienie w sprawie unii bankowej przed szczytem 13-14 grudnia

Porozumienie w sprawie unii bankowej powinno być osiągnięte przed szczytem 13-14 grudnia, ale nie kosztem jego jakości - powiedział dziennikarzom minister finansów Jacek Rostowski.

- Mamy cel, aby osiągnąć porozumienie w sprawie unii bankowej przed szczytem UE 13-14 grudnia. Ważniejsza jest jednak jakość, ale chcemy ten cel osiągnąć (porozumienia na posiedzeniu Ecofinu 12 grudnia - PAP) - powiedział dziennikarzom Rostowski.

Dodał, że we wtorek w Brukseli ministrowie finansów osiągnęli znaczny postęp w kwestii uzgodnienia kształtu unii bankowej.

- Mamy trzy cele, po pierwsze, aby sytuacja Polski poza unią bankową, jeżeli pozostaniemy poza, była bezpieczna i komfortowa. Po drugie, aby obecność, gdyby rząd zdecydował się na przystąpienie do unii bankowej przed wejściem do strefy euro, również była bezpieczna i komfortowa. Po trzecie, co nie jest najmniej ważnym celem, aby sama unia bankowa była stabilna i bezpieczna dla strefy euro i całej Europy. Żeby uspokajała kryzys już dzisiaj i żeby nie wywoływała nowych kryzysów w przyszłości - podkreśla Rostowski.

- To są nasze trzy cele. Uważam, że mamy już bardzo duży postęp we wszystkich trzech - dodał.

Rostowski poinformował również, że dla Polski istotne jest, aby w unii bankowej były równe prawa dla krajów z eurolandu oraz tych spoza, które zdecydują się do niej przystąpić.

- To, że nie ma dzisiaj pełnego porozumienia, nie powinno być odbierane, jako wielka porażka. Ważna jest jakość porozumienia, ważne są wszystkie trzy cele, a nie jego szybkość - poinformował.

- Ważne, żeby w unii bankowej była pełnia praw między krajami, które są w unii bankowej, a nie są w strefie euro - dodał.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: nadzór bankowy | porozumienia | kraje | 'Wtorek'
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »