Polacy czytają etykiety, ale niewiele z nich rozumieją

Polscy konsumenci uważają, że wiedzą wystarczająco dużo na temat zasad zdrowego żywienia. Nie przekłada się to jednak na konkretne wybory żywieniowe. Wciąż nie potrafimy czytać etykiet, a najwięcej problemów przysparzają nam tabele wartości odżywczej. Instytut Żywności i Żywienia chce to zmienić i uruchamia kampanię zachęcającą Polaków do sięgania po produkty o niższej zawartości cukru, soli i tłuszczu.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2016

Już 9 stycznia IŻŻ rozpoczął kampanię "Mniej cukru, soli, tłuszczu? Kupuję to!". Celem akcji jest przekonanie Polaków do porównywania etykiet oraz dokonywania korzystnych dla zdrowia wyborów, a co za tym idzie świadomego podejścia do żywienia.

Jak wynika z badań Instytutu, zaledwie co trzeci Polak sprawdza datę ważności na produkcie. Najważniejszymi informacjami decydującymi o zakupie produktu są kolejno: marka, smak, ogólna atrakcyjność wizualna oraz komunikacja marketingowa. Jeżeli już czytamy napisy na opakowaniu, to w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na datę ważności, gramaturę, a dopiero potem na skład.

Reklama

Jednak nawet konsumenci, których interesuje skład kupowanej żywności, wciąż mają duże problemy z rozumieniem treści umieszczanych na etykietach. Nie radzimy sobie przede wszystkim z interpretacją informacji o wartości odżywczej, a także z odnoszeniem ich do swojego sposobu żywienia. Konsumenci mają świadomość istnienia tabel (obowiązek ich umieszczania na opakowaniu obowiązuje od 13 grudnia 2016 r.), ale zdecydowana większość nie zwraca na nie uwagi. W efekcie kupujący ulegają dotychczasowym nawykom kupując takie same produkty i nie zwracają uwagi na ich wartość odżywczą.

- W większości przypadków konsumenci robią zakupy spożywcze schematycznie i często w pośpiechu. Stojąc przed półką sklepową z całą paletą tego samego rodzaju produktów, ale w różnych opakowaniach, wybierają zwykle te same co zawsze produkty, bo tak jest prościej, wygodniej i w ich przekonaniu bezpieczniej. Sięgają po produkty już sprawdzone, co do których nie mają wątpliwości. Kupując produkty rutynowo nie zwracają uwagi na informacje na etykiecie. A przecież to właśnie one powinny pomagać nam w podejmowaniu właściwych decyzji dotyczących tego, co powinniśmy kupić, a później zjeść - mówi prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

Rozpoczęta przez Instytut Żywności i Żywienia kampania ma zwracać uwagę na trzy składniki, które znajdują się w produktach spożywczych: cukry, sól i tłuszcz. IŻŻ chce pokazać, że często produkty tej samej kategorii, ale innych producentów, mogą mieć różną wartość odżywczą i że należy wybierać te, które mają mniej cukrów, soli i tłuszczu. Przedstawiciele Instytutu przypominają, że nadmierne spożycie tych składników negatywnie wpływa na zdrowie, a dzięki świadomemu podejściu do zakupów będziemy mogli oszczędzić sobie i swoim bliskim ryzyka rozwoju wielu chorób.

Ogólnopolska kampania "Mniej cukru, soli, tłuszczu? Kupuję to!" ruszyła 9 stycznia i zaplanowana została na pierwszy kwartał 2017 r. Kierowana jest do osób decydujących o zakupach produktów żywnościowych dla siebie i rodziny w gospodarstwach domowych. Obejmuje spoty emitowane w telewizji, tablice typu citylight, a także działania display w internecie. Powstała także dedykowana kampanii strona internetowa: Kupujeto.pl, na której można znaleźć materiały poradnikowe na temat czytania etykiet, a także odpowiedzi na wiele pytań, m.in. dotyczących tego, czym jest wartość odżywcza, jak czytać etykiety, dlaczego warto ograniczać spożycie soli, cukrów i tłuszczu.

AT

Więcej informacji na portalspozywczy.pl

Dowiedz się więcej na temat: sklepy | etykiety | handel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »