Polacy wystraszyli się pandemii. Zarejestrowano dużo mniej pojazdów niż rok wcześniej

Ponad 328 tys. pojazdów zostało zarejestrowanych w Polsce w drugim kwartale 2020 roku. Jak wynika z danych przekazanych przez Ministerstwo Cyfryzacji, to o blisko 200 tys. mniej niż w analogicznym okresie ub.r. Analizując tegoroczne statystyki za kwiecień-czerwiec, co miesiąc następował wzrost liczby takich działań.

Natomiast w 2019 roku sytuacja była odwrotna. Ostatnio zarejestrowano ponad 197 tysięcy pojazdów używanych i blisko 131 tysięcy nowych. W pierwszej grupie najwyższy wynik osiągnęło województwo wielkopolskie - przeszło 27 tysięcy, a w drugiej - mazowieckie - ponad 34 tysiące.

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, w drugim kwartale br. zarejestrowano 328 287 pojazdów. Zdecydowanie najmniej takich przypadków było w kwietniu - 67 159. Później już było coraz więcej, w maju - 111 529, a w czerwcu - 149 599. W porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku, nastąpiły spore spadki. Wtedy łącznie zarejestrowano 524 057 pojazdów, a wyniki w kolejnych miesiącach wyniosły odpowiednio 185 272, 177 250 oraz 161 535.

Reklama

- Oczywiście podstawową przyczyną spadków jest pandemia. Samochód nie należy do artykułów pierwszej potrzeby. Jeżeli na horyzoncie dostrzegamy ryzyko choroby lub utraty pracy, to zdecydowana większość z nas nie myśli o kupnie czy zmianie auta. Skupiamy się na tym, co się będzie dziać później - komentuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

197 424 pojazdy używane zostały zarejestrowane od kwietnia do końca czerwca br. Natomiast w drugim kwartale ub.r. liczba ta wyniosła 306 402. Porównując dane z analizowanych okresów, widzimy, że najwyższy wynik tegoroczny (88 279 - czerwiec) jest niższy od najgorszego ubiegłorocznego (91 396 - czerwiec).
- W Polsce samochody używane, delikatnie mówiąc, na ogół nie są najnowsze. W związku z tym kosztują stosunkowo niedużo w porównaniu z nowymi, średnio 20 tysięcy złotych lub nieco więcej. Tu można powiedzieć, że klienci reagują na ten wydatek. Część osób zapewne kupiło auto tańsze niż pierwotnie zakładało - mówi prezes PZPM.

Biorąc pod uwagę tylko nowe pojazdy, w drugim kwartale br. zarejestrowano ich 130 863. To mniej niż od kwietnia do końca czerwca 2019 roku, kiedy do statystyk wpisano 217 655 nieużywanych aut. Analizując dane z tych okresów, dostrzegamy, że najwyższy tegoroczny wynik (61 320 - czerwiec) jest niższy od najgorszego ubiegłorocznego (70 139 - czerwiec).

- Pojawiają się informacje o możliwości wzrostu cen nowych pojazdów. Wciąż jednak dostępna jest oferta wyprzedażową i w tym przypadku wartości nie są zmieniane. Spadki sprzedaży wynikają głównie z powodu zamknięcia salonów, zastopowania produkcji czy ograniczenia ruchu ludzi. Kiedy wszyscy zostaliśmy zamknięci w domach, nikt nie szedł kupować aut. Dzisiaj sytuacja się powoli odwraca. Trend, który obserwujemy, można oceniać jako pozytywny - podkreśla Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

Jak zaznacza Jakub Faryś, w przypadku nowych samochodów po prostu większość klientów indywidualnych odkłada decyzję o zakupie. Ekspert obawia się, że w ten sam sposób będą postępować firmy, a one stanowią zdecydowaną większość rynku w Polsce. A jeśli znacznie spadnie sprzedaż pojazdów do przedsiębiorstw, to sytuacja zrobi się naprawdę bardzo kiepska.

- Spadki są zdecydowanie mniejsze od tych pierwotnie prognozowanych. Rzeczywiście, niektórzy przedsiębiorcy zrezygnowali z nowych zamówień. Część firm w okresie lockdownu wydłużyła okresy finansowania, aby ograniczyć przyszłe koszty - zaznacza prezes Drzewiecki.

W drugim kwartale tego roku najwięcej pojazdów używanych zostało zarejestrowanych w województwie wielkopolskim - 27 376 (w analogicznym okresie 2019 roku - 38 742). Dalej było woj. mazowieckie - 25 272 (37 748), a za nim - śląskie - 17 427 (30 178). Natomiast najmniej ww. przypadków odnotowano w opolskim - 4 672 (7433), warmińsko-mazurskim - 6 158 (10 156) i podlaskim - 6 439 (9654).

- Wielkopolska, Mazowsze i Śląsk to największe i najbogatsze województwa w kraju. Siłą rzeczy to tu rejestruje się najwięcej samochodów zarówno sprowadzonych z zagranicy, jak i nowych. Liczba mieszkańców i ich kondycja finansowa to istotne czynniki wpływające na poziom rejestracji - wyjaśnia prezes SAMAR-u.

Natomiast w drugim kwartale br. najwięcej nowych pojazdów zarejestrowano w województwie mazowieckim - 34 180 (w analogicznym okresie 2019 roku - 63 193). Następne w zestawieniu jest śląskie - 13 819 (24 174), a za nim - wielkopolskie - 13 719 (23 514). Z kolei na drugim końcu znajduje się świętokrzyskie - 2296 (3475), opolskie - 2451 (3556) oraz lubuskie - 2686 (4163).

- Większość samochodów firmowych to auta wynajmowane albo leasingowane. Rejestrowane są tam, gdzie znajduje się centrala banku czy firmy leasingowej. Większość tych podmiotów ma siedziby w dużych miastach, w szczególności w Warszawie, we Wrocławiu, w Poznaniu, Krakowie. Tam też notuje się najwięcej rejestracji pojazdów. Województwo świętokrzyskie ma stosunkowo niewielu mieszkańców, jest tam niedużo przedsiębiorstw, a to przekłada się na analizowane statystyki - wyjaśnia Wojciech Drzewiecki.

Jak stwierdza prezes Faryś, generalnie sytuacja w Polsce nie jest tak źła w porównaniu z innymi państwami Europy. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii czasowo były zamknięte salony samochodowe. Tam też skala zachorowań jest znacznie większa, a to przekłada się również na decyzje konsumenckie. Ekspert podkreśla, że pewne sektory naszej gospodarki zaczynają się odbijać. A po lockdownie Polacy za wszelką cenę, jak widać, chcą jak najszybciej wrócić do normalności. Tym przejawem jest też chęć zakupu samochodu.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

MondayNews
Dowiedz się więcej na temat: motoryzacja | rejestracja pojazdów | recesja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »