Private banking dostępny dla większej części klientów

Bankowość prywatna... Marzenie wielu, dostępna dla niewielu.

Szacuje się, że liczba klientów, którym można zaproponować obsługę private banking, sięga w Polsce 50 tysięcy. To na ogół osoby, których płynne aktywa wynoszą łącznie nie mniej niż 1 milion zł. Ale nie jest to jedyne kryterium. Niektórym bankom wystarcza odpowiedni poziom aktywów ulokowanych w tej instytucji, niektórym - poziom zarobków. Są też kryteria bardziej ulotne: prestiż danej osoby jej uznana pozycja w szanowanym środowisku, ale także jej potencjał inwestycyjny.

Co wyróżnia obsługę w dziale private banking? To przede wszystkim indywidualny doradca: im bogatsi klienci, tym mniej ma ich pod opieką, by być dokładnie zorientowanym w stanie ich finansów - ale nie tylko. To nie jest tylko doradca finansowy - to opiekun majątku, który powinien zająć się, poza jego pomnażaniem, również ochroną. Dlatego wyższym poziomem bankowości prywatnej jest wealth management - czyli zarządzanie majątkiem. Oprócz inwestycji czy - kojarzących się nieodmiennie z private bankingiem concierge: rezerwacją wszelkiego typu biletów, polecanie i organizowanie imprez, zakupów, pomoc w przygotowywaniu podróży - ale również planowanie podatkowe czy planowanie sukcesji - przekazywania majątku kolejnym pokoleniom.

Reklama

Jak wygląda inwestowanie w private banking? Oferta szyta na miarę - tak popularnie określa się propozycje, kierowane do jego klientów. Trudno polecić konkretny rodzaj inwestycji odpowiedni dla każdego. Potencjalni inwestorzy mogą się istotnie różnić, choćby pod względem obranego okresu inwestycji. Natomiast dla każdego, kto posiada odpowiednio duże nadwyżki finansowe, a jednocześnie nie ma doświadczenia w zakresie inwestycji kapitałowych i nie dysponuje czasem dla stałego monitorowania rynku kapitałowego, można polecić usługę zarządzania portfelem instrumentów finansowych. Klienci powierzają pieniądze profesjonalistom, dysponującym wiedzą, doświadczeniem i czasem, aby śledzić na bieżąco zmiany na giełdach. Obecnie można np. zaobserwować zwiększone zainteresowanie obligacjami skarbowymi, selekcji wymaga jednak rodzaj papieru. Większą popularnością cieszą się także produkty, których strategia inwestycyjna bazuje na rynkach zagranicznych. Część inwestorów skłania się także do wyboru inwestycji połączonych z tradycyjnym depozytem, co pozwala na dywersyfikację środków oraz partycypację w wyższym oprocentowaniu lokaty.

Bankowość prywatna pozwala na najprzeróżniejsze inwestycje. W Polsce coraz popularniejszy jest np. art banking - usługa stworzona w 1998 r. przez bank UBS. Pozwala ona na tworzenie własnej kolekcji sztuki nie tylko z dzieł artystów uznanych, ale i wyszukiwanie oraz promowanie artystów młodych, nieznanych.

Klienci prywatni na ogół nie szukają rozgłosu. I jest to im ułatwiane. Zwolennicy produktów inwestycyjnych takich jak złoto czy srebro mogą już dokonywać anonimowych zakupów i bezprowizyjnie opłacać swoje zamówienia w banku. Transakcja - zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy - wciąż jednak nie może przekroczyć 15 000 euro. Nowe na rynku rozwiązanie jest efektem umowy podpisanej przez firmę 79th Element Sp z o.o., jednego z najbardziej znanych dilerów metali szlachetnych w kraju, z bankiem BGŻ BNP Paribas.

Bankowość prywatna to również specjalnie dedykowane produkty. Poczynając od odpowiedniego konta osobistego, poprzez prestiżowe karty płatnicze. Zaczynając od najwyższej klasy: American Express - Centurion Credit, MasterCard - World Signia i Visa Infinite. To wszystko karty kredytowe lub obciążeniowe - ale jest również prestiżowa karta debetowa. W tym roku na polskim rynku pojawiła się World Elite Debit MasterCard, zaoferowana najbogatszym klientom przez Bank Pekao SA. Oprócz tego mamy również karty platynowe czy "tylko" złote". Często jednak bank, który nie ma w ofercie tych najbardziej prestiżowych plastików, daje klientowi nawet do zwykłej karty tak wiele usług dodatkowych i tak wysokie limity, że ten prestiż nie jest mu już potrzebny. A i anonimowość pozostaje zachowana.

Przemysław Szubański

Opinia: Dariusz Szwed, dyrektor departamentu wealth menagement BZ WBK: - Oferowany obecnie przez lokaty poziom 2-3 proc. zwrotu z kapitału powszechnie oceniany jest jako niewystarczający. Inwestując bardziej agresywnie niż przez lokaty rzeczywiście można osiągnąć 8-10 proc. zysku lub wyższą stopę zwrotu. W ryzyku i ewentualnej stracie zawarta jest miara apetytu na zysk. Kołem napędowym decyzji inwestycyjnych nie może być jednak wyłącznie rywalizacja z sąsiadem, który może zarobić więcej - niedopasowana do horyzontu inwestycyjnego nadmierna ekspozycja, poparta niewystarczającym rozpoznaniem i wiedzą, istotnie zwiększa ryzyko straty. Dlatego coraz więcej osób na rynku, także doświadczonych inwestorów, oczekuje profesjonalnego doradztwa. Podpowiadamy im, w co inwestować, w jaki sposób dzielić ich portfel, i w jakim horyzoncie czasowym, bazując na tym, jaki jest profil ryzyka danego klienta. - Doradzając naszym klientom, przede wszystkim pamiętamy o bezpieczeństwie powierzonych nam środków i staramy dywersyfikować ryzyko pomiędzy klasami aktywów, a także geografią. Finalną propozycję budujemy w oparciu o staranną selekcję produktów, które będą stanowiły wartość dodaną dla klienta. Stawiamy przede wszystkim na doradztwo w zakresie produktów powiązanych z giełdą. Choć od dłuższego czasu warszawski parkiet nie do końca pozwala na swobodne poruszanie się po nim, staramy się podpowiadać klientom ciekawe okazje inwestycyjne, spowodowane przeceną dobrze prosperujących spółek. Pamiętamy również o własnych funduszach inwestycyjnych, które są ciekawą propozycją. Niemniej jednak, klienci w głównej mierze cenią sobie ochronę kapitału, stąd pewnie dynamiczny i utrzymujący się trend w zakupach produktów strukturyzowanych, objętych właśnie gwarancją utrzymania kapitału w dacie zapadalności. Jako bank stale rozbudowujemy naszą ofertę i wychodzimy do klientów z nowymi rozwiązaniami, pamiętając o wcześniej zasygnalizowanej strategii. Cenimy sobie i sugestie opinie naszych klientów, pamiętając w szczególności o filozofii dywersyfikacji kapitału.

Partnerem raportu "Tydzień oszczędzania" jest BZ WBK

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: klienci | Private Banking
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »