Przy sprzedaży przez internet też jest obowiązek przekazania klientowi paragonu fiskalnego

Sprzedajemy towary przez internet. Towary zamawiamy u producenta, a on wysyła towar bezpośrednio do nabywcy. Klienci płacą przelewem (z góry) i w dniu otrzymania zapłaty sprzedaż ewidencjonujemy w kasie rejestrującej. Czy skoro nie mamy bezpośredniego kontaktu z klientami i sami też nie wysyłamy towaru, możemy nie przekazywać klientom paragonów fiskalnych?

Sprzedajemy towary przez internet. Towary zamawiamy u producenta, a on wysyła towar bezpośrednio do nabywcy. Klienci płacą przelewem (z góry) i w dniu otrzymania zapłaty sprzedaż ewidencjonujemy w kasie rejestrującej. Czy skoro nie mamy bezpośredniego kontaktu z klientami i sami też nie wysyłamy towaru, możemy nie przekazywać klientom paragonów fiskalnych?

Reklama

Nie. Wydawanie klientom paragonów fiskalnych jest konieczne. Jeżeli sprzedawca nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem (np. sprzedaż jest dokonywana przez internet), paragon fiskalny powinien być klientowi wysłany.

Co do zasady, podatnicy dokonujący sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (dalej - osób prywatnych) są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani m.in. dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy. Tak wynika z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT. Obowiązek wydawania paragonu fiskalnego nabywcy, bez jego żądania, wynika dodatkowo z § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363). Od powyższego nie ma żadnego wyjątku. Nie ma zatem znaczenia, czy podatnik ma kontakt z klientem, czy nie. Nie ma również znaczenia, w jakiej formie klienci dokonują zapłaty (to mogłoby mieć ewentualnie znaczenie przy ustalaniu prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania).


WAŻNE: Wydawanie klientom paragonów fiskalnych jest obowiązkowe. Tylko w przypadku, gdy sprzedaż jest dokumentowana fakturą, klientowi nie wydaje się paragonu fiskalnego, lecz fakturę (w takim przypadku paragon fiskalny należy dołączyć do egzemplarza faktury, który pozostaje u sprzedawcy).


Przepisy nie precyzują, co należy rozumieć pod pojęciem "wydanie" paragonu fiskalnego. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 10 kwietnia 2014 r., nr IBPP3/443-417/14/JP, odwołując się do definicji słownikowej tego pojęcia uznał, że "wydać" oznacza dać, przydzielić komuś. Odnosząc się natomiast do wydania klientowi paragonu fiskalnego, gdy sprzedawca nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem, Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnił:

"(...) uwzględniając charakter sprzedaży prowadzonej przez Wnioskodawcę - sprzedaż przez internet, co wiąże się z brakiem osobistego kontaktu z nabywcą, stwierdzić należy, że na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wysłania paragonu nabywcy. (...)"

Końcowo nadmieniamy, że są pewne zwolnienia z ewidencjonowania. Są one określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1544). Jedno z nich dotyczy dostawy towarów dokonywanej w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi). Taka dostawa może być zwolniona z ewidencjonowania, jeżeli są spełnione następujące warunki (patrz - poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia):

1) dostawca towaru otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

2) z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Jeżeli ww. warunki do skorzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania byłyby spełnione, podatnik nie musiałby ewidencjonować sprzedaży w kasie rejestrującej, a co za tym idzie - nie musiałby wysyłać klientom paragonów fiskalnych. Zaznaczamy jednak, że z tego zwolnienia nie mogą korzystać podatnicy dokonujący dostawy towarów wymienionych w § 4 pkt 1 ww. rozporządzenia (z nielicznymi wyjątkami - dotyczy sprzedaży dokonywanej na rzecz pracowników). Z tego zwolnienia (a także z żadnego innego) nie mogą zatem korzystać podatnicy dokonujący sprzedaży części samochodowych, sprzętu radiowego, telewizyjnego i fotograficznego, wyrobów z metali szlachetnych, itp. Jeżeli zatem podatnik takie towary sprzedaje, a nabywcami są osoby prywatne, sprzedaż musi być obowiązkowo zaewidencjonowana w kasie rejestrującej.



Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych Nr 15 z dnia 2015-05-20

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: zakupy przez internet | Gofin.pl | zakupy online | paragon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »