Regres autorynku bije w ubezpieczycieli
Kryzys na rynku samochodowym nadal źle wpływa na sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych, która tylko przez pierwsze trzy miesiące tego roku spadła łącznie o 126 mln zł, czyli prawie o 5 proc. wobec ubiegłorocznego I kwartału.
W okresie od stycznia do marca br. sprzedano prawie o 173 tys. polis komunikacyjnego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej i niemal 180 tys. polis autocasco więcej niż przed rokiem. Zmniejszenie zebranej składki, które mimo to nastąpiło, wynika głownie z zastoju na rynku motoryzacyjnym. Analizujący rynek asekuracyjny specjaliści z urzędu Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych wyjaśniają je obserwowanym już od dwóch lat obniżaniem się sprzedaży nowych samochodów. Tylko w I kwartale br. Polacy kupili o 21,6 proc. mniej nowych aut niż w tym samym okresie minionego roku. Niektórzy wskazują też na rozwój sprzedaży pakietowych ubezpieczeń komunikacyjnych o niższej cenie, niż kupowane osobno, oraz ograniczenie importu używanych aut.
Spadek sprzedaży dobrowolnego autocasco wyniósł w I kw. prawie 90 mln zł, gdy z OC kierowców towarzystwa ubezpieczeniowe zebrały o 37 mln zł składki brutto mniej niż rok wcześniej.
Najwięcej, bo o 106 mln zł, czyli niemal o 6 proc. w porównaniu z I kwartałem 2001 r., zmniejszyła się składka zebrana z komunikacyjnych polis przez PZU. Mniejsze pod względem wartości były ubytki z tych ubezpieczeń w dochodach towarzystwa Allianz Polska - 18 mln zł i Warta, która zebrała z nich o 12 mln zł mniej.