Tempo podwyżek na stacjach najwyższe od lat

Z tygodnia na tydzień wizyta na stacji paliw jest coraz bardziej bolesnym doświadczeniem dla kierowców, bo koszty tankowania rosną w szybkim tempie. W ostatnich dniach podwyżki jeszcze przyspieszyły i za litr 95-oktanowej benzyny i oleju napędowego płacimy w Polsce już ponad 5 złotych.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Dynamika podwyżek z mijającego tygodnia jest naprawdę imponująca - diesel podrożał aż o 15 groszy. Z tak dużym skokiem cen oleju napędowego ostatni raz mieliśmy do czynienia niemal 5 lat temu - na początku grudnia 2016 r.

W rafineriach w końcu taniej

Ceny paliw na hurtowym rynku paliw w pierwszej połowie tygodnia poprawiały jeszcze tegoroczne rekordy, ale czwartkowa przecena na giełdach naftowych na świecie przekłada się przed weekendem na obniżki w cennikach krajowych producentów. Metr sześcienny 95-oktanowej benzyny w rafineriach kosztuje dzisiaj średnio 4077,00 zł i jest o ponad 10 złotych tańszy niż w ubiegły piątek. W przypadku oleju napędowego spadek ceny jest bardziej wyraźny i wynosi w skali tygodnia blisko 40 złotych. Metr sześcienny diesla producenci paliw wyceniają dzisiaj średnio na 4022,40 zł.

Reklama

Rekordowe podwyżki na stacjach

Na stacjach w tym roku paliwa nie tanieją - od początku stycznia nie zanotowaliśmy żadnego tygodnia z obniżką kosztów tankowania. W tym okresie dominowały podwyżki i od początku roku benzyna bezołowiowa 95 podrożała o 59 groszy, olej napędowy aż o 64 grosze, a sporą część z tego stanowią wzrosty z mijającego tygodnia. Benzyna podrożała o 14 groszy i jej średnia cena wynosi aktualnie 5,13 zł/l. Na tym samym poziomie, po wzroście o 15 groszy, znalazła się cena oleju napędowego. Więcej płacimy też za tankowanie autogazu, który po zwyżce o 7 groszy, kosztuje 2,56 zł/l.

Pomimo obniżek na rynku hurtowym najbliższe dni nie przyniosą spadku cen przy dystrybutorach. Możemy jedynie liczyć na zachowanie wzrostów, a prognozowane przez e-petrol.pl przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw na nadchodzący tydzień wyglądają następująco: 5,10-5,21 zł/l dla 95-oktanowej benzyny, dla diesla 5,07-5,18 zł/l oraz 2,54-2,60 zł/l dla autogazu.

Załamanie na rynku ropy

Mijający tydzień da się zapamiętać zapewne z racji wczorajszej sesji, która stała się sporym zaskoczeniem w swojej popołudniowej części. Wskutek nawarstwienia się doniesień o lockdownach, problemach ze szczepieniami i obawami o możliwość długiej walki z kolejną falą koronawirusa ropa załamała się w finale sesji i zakończyła ją na poziomie 63,28 USD, a więc o 4,72 USD niżej niż w poprzedni dzień. Pomocą dla gwałtownej przeceny była też wypowiedź dyrektora wykonawczego Międzynarodowej Agencji Energii - Fatiha Birola, który sugerował m.in., że do wysokich poziomów popytu na benzyny zapewne nie wrócimy, co miałoby być spowodowane rozwojem elektromobilności i drastycznym spadkiem popytu paliwowego z powodu pandemii. Raptowny spadek może jednak, jak sugerują analitycy Goldman Sachs, zostać szybko zapomniany i rynek wróci do równowagi, a cena ropy Brent na poziomie 80 USD za baryłkę może stać się realna jeszcze tego lata.

Nie było natomiast w tym tygodniu zaskoczenia, jeśli chodzi o dane o zapasach surowca w USA podawanych przez EIA - zapasy ropy wzrosły o 2,4 mln baryłek. Błędne przewidywania analityków dotyczyły natomiast paliw gotowych - rezerwy średnich destylatów (oleje opałowy i napędowy) wzrosły o 0,25 mln baryłek, a benzyn o 0,47 mln baryłek przy szacunkach na spadki o poziomie przynajmniej 3 mln baryłek dla obu grup produktowych.

Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl

Rozlicz pit online już teraz lub pobierz darmowy program


e-petrol.pl
Dowiedz się więcej na temat: benzyna | ceny benzyny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »