To była trudna podróż? Możesz dochodzić swoich praw

Wakacje rozpoczęły się na dobre - rzesze Polaków będą wypoczywać w kraju i za granicą. Wielu z nas podczas wakacyjnych wojaży wybierze podróż samolotem.

Jak sprawić, aby czas wakacyjnego wypoczynku nie zamienił się w koszmar? Przede wszystkim powinniśmy poznać przysługujące nam prawa. W UE konsument jest szczególnie chroniony i dotyczy to także usług turystycznych.

Linie lotnicze muszą poinformować o odwołanym locie nie później niż na 14 dni przed datą odlotu. W przeciwnym wypadku jest to klasyfikowane jako poważne zakłócenie podróży, które upoważnia do ubiegania się o odszkodowanie - przypominają eksperci Skycop - firmy pośredniczącej w sporach między konsumentami i liniami lotniczymi.

Reklama

Jeżeli lot był opóźniony lub odwołany, a opóźnienie w miejscu docelowym wyniosło więcej niż 3 godziny, zgodnie z rozporządzeniem WE 261 linia lotnicza jest zobowiązana do:

- Wypłaty pełnej rekompensaty (od 250 do 600 euro w zależności od odległości między lotniskami: 250 euro do 1500 km, 400 euro pomiędzy 1500 km a 3500 km, 600 euro powyżej 3500 km).

- Opieki w czasie oczekiwania na lot - darmowych posiłków i napojów oraz dostępu do internetu.

Jeżeli musisz czekać na lot jedną lub więcej nocy, przewoźnik jest zobowiązany zapewnić zakwaterowanie oraz darmowy dojazd do i z hotelu. Jeśli linia lotnicza sama nie wykaże żadnej inicjatywy w tej sprawie, trzeba zachować wszystkie rachunki, aby móc je dołączyć do reklamacji.

Pamiętajmy jednak, że pasażerowie nie są uprawnieni do odszkodowania, jeśli lot został przerwany z powodu siły wyższej lub z przyczyn niezwiązanych z działalnością linii lotniczej. Przykłady sytuacji nadzwyczajnych obejmują: warunki pogodowe nieodpowiednie dla lotu i klęski żywiołowe (np. erupcja wulkanu na Islandii w 2010 r.), zakłócenia w działalności portów lotniczych, akty terroryzmu lub działania wojskowe, strajki personelu, awarie techniczne samolotu, bankructwo linii lotniczych lub inne powody niezależne od działalności linii lotniczych.

Warto też zadbać o jak najszybsze złożenie wniosku o odszkodowanie, ponieważ okresy ich składania są różne w zależności od kraju. Nie należy także przyjmować od linii lotniczych żadnych odszkodowań, które wymagają zrzeczenia się prawa do późniejszych roszczeń - czasem linie lotnicze próbują przyznać niższe odszkodowanie niż przewiduje prawo licząc na niewiedzę pasażerów.(js)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: linie lotnicze | wakacje | turystyka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »