Ubezpieczyciele będą kontrolowani

Federacja Konsumentów zapowiedziała zbadanie umów ubezpieczenia oferowanych klientom przez działające na polskim rynku towarzystwa. Praktyka pokazuje bowiem, że ubezpieczając się, często jesteśmy wprowadzani w błąd.

Federacja Konsumentów zapowiedziała zbadanie umów ubezpieczenia oferowanych klientom przez działające na polskim rynku towarzystwa. Praktyka pokazuje bowiem, że ubezpieczając się, często jesteśmy wprowadzani w błąd.

Chcemy sprawdzić, czy zawarte w umowach ubezpieczenia postanowienia nie naruszają interesów klientów i nie zostawiają zbyt dużo praw samym ubezpieczycielom - zapowiedziała Małgorzata Niepokulczycka, prezes Federacji Konsumentów, podczas piątkowej konferencji prasowej. Jej zdaniem, obowiązująca od 1 lipca br. ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów umożliwia zaskarżenie niedozwolonych postanowień umownych, także tych spotykanych w umowach ubezpieczenia. Klienci firm ubezpieczeniowych na ogół nie wiedzą, że mogą korzystać z takich praw. Rzadko kiedy wiedzą, że w ogóle są akty prawne chroniące ich prawa - zwracała uwagę prezes Niepokulczycka.

Reklama

Tymczasem z roku na rok coraz więcej skarg trafia do Rzecznika Ubezpieczonych. Tylko po trzech kwartałach br. do biura rzecznika wpłynęło blisko 1,8 tys. skarg na ubezpieczycieli, podczas gdy w całym 1999 r. było ich 1,7 tys. Najwięcej spraw (57,5 proc.) zawsze dotyczy trudności z uzyskaniem odszkodowania z ubezpieczenia komunikacyjnego - zarówno OC, jak i AC. Rzecznik Ubezpieczonych niejednokrotnie zwracał uwagę, że problemy klientów wynikają głównie z nieznajomości warunków ubezpieczenia. Dużą odpowiedzialność ponoszą za to agenci. Najczęściej bowiem klient podpisuje umowę wierząc słowom agenta, nie sprawdzając, a nawet nie żądając ogólnych warunków ubezpieczenia - mówił Grzegorz Kuczyk z Federacji Konsumentów. - Takie działanie jest naruszeniem swobody zawierania umów - dodał.

Federacja Konsumentów dotychczas stwierdziła nieprawidłowości przy zawieraniu umów w przypadku zdecydowanej większości towarzystw ubezpieczeniowych. Za niepokojące zjawisko Federacja uznała praktykę dostarczania warunków ubezpieczenia dopiero po podpisaniu umowy i wystawieniu polisy.

Również Federacja Konsumentów zwraca uwagę, że wiele firm ubezpieczeniowych ma kłopoty z wypłatą odszkodowań z polis komunikacyjnych. Sprawy są prowadzone rozwlekle i niefachowo. Często sami pracownicy towarzystw ubezpieczeniowych informują klientów, że na odszkodowanie mogą czekać nawet kilka miesięcy - stwierdzają przedstawiciele Federacji.

Prawo i Gospodarka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »