UE chce rzeczy trwalszych i łatwiejszych do naprawy

Komisja Europejska, chce, by sprzęt AGD czy komórki nie psuły się krótko po upływie gwarancji!. Dlatego państwa członkowskie oraz producenci powinni stworzyć konsumentom możliwość korzystania z trwałych urządzeń o wysokiej jakości, które mogą być zreperowane lub ulepszone. Urzędnicy unijni, proponują walkę ze sztucznym skracaniem cyklu życia produktów i przystępne ceny części zamiennych. Zdaniem ekspertów, konsumenci nie powinni wpadać w błędne koło niekończących się napraw i konserwacji wadliwych produktów. Posłowie proponują stworzenie "licznika zużycia" produktu.

Obecnie, konsumenci nie mają zaufania do solidności kupowanych produktów. Do obniżenia zaufania przyczynił się spadek jakości tanich produktów i rozpowszechnienie się w mediach informacji o szczególnie skandalicznych - choć zasadniczo marginalnych - zjawiskach.

Zgodnie z ostatnim badaniem przeprowadzonym przez francuskie stowarzyszenie konsumentów 92 % ankietowanych wyraziło przekonanie, że artykuły gospodarstwa domowego lub produkty zaawansowane technologicznie celowo projektuje się tak, by miały krótki cykl życia.

Posłowie proponują, miedzy innymi:

Reklama

- tworzenie trwałych, możliwych do zreperowania produktów, wprowadzenie "kryteriów minimalnej odporności" dla wszystkich kategorii produktów, począwszy od etapu projektu.

- jeśli naprawa produktu trwa dłużej niż miesiąc, gwarancja powinna zostać przedłużona o okres odpowiadający czasowi naprawy.

- państwa członkowskie powinny zachęcać do produkowania rzeczy trwałych i nadających się do naprawy, wspierać naprawy oraz sprzedaż produktów z drugiej ręki, co mogłoby przyczynić się do stworzenia nowych miejsc pracy i zredukowania ilości odpadów.

- części niezbędne do funkcjonowania produktu, takie jak baterie lub żarówki LED, nie powinny być wmontowywane na stałe, chyba, że wymagają tego względy bezpieczeństwa.

- części zamienne niezbędne do właściwego, zgodnego z zasadami bezpieczeństwa, działania produktu, powinny być dostępne "w cenach współmiernych do rodzaju i cyklu życia produktu".

- stworzenie obowiązującej w całej UE definicji "sztucznego skracania cyklu życia produktów" oraz systemu testowania i wykrywania takich przypadków wraz z odpowiednimi środkami zniechęcającymi producentów do takich praktyk.

Lepsza informacja dzięki europejskiemu znakowi jakości

Parlament wzywa Komisję do stworzenia "dobrowolnego europejskiego znaku jakości", obejmującego trwałość produktu, ekoprojekt, możliwość modernizacji produktu zgodnie ze zmianami technologii oraz możliwość jego naprawy.

Posłowie proponują także stworzenie "licznika zużycia" szczególnie istotnych produktów konsumpcyjnych, zwłaszcza dużego sprzętu gospodarstwa domowego, w celu zapewnienia konsumentom informacji.

Pascal Durand(Greens/EFA, FR), sprawozdawca, powiedział:

- Musimy przywrócić możliwość reperacji wszystkich urządzeń znajdujących się na rynku, musimy zapewnić, że baterie nie są przyklejane, lecz przykręcane, żeby nie trzeba było wyrzucać telefonu, w którym zniszczona jest tylko bateria. Musimy upewnić się, że konsumenci wiedzą, jak długo urządzenia będą działać i jak można je naprawić.

Zdaniem posła Adama Szejnfelda z PO, który pracował nad raportem, firmy

często celowo produkują mało trwałe, trudne do naprawienia elementy, aby w chwili ich zepsucia klient był zmuszony do zakupu całego nowego urządzenia.

Laptopy, rowery, ubrania sportowe czy pościel nadają się do użycia niewiele dłużej niż przez trzy do czterech lat - wynika z opracowania Biura Analiz Parlamentu Europejskiego. W rezolucji podkreślono, że wprowadzenie nowych standardów i zwiększenie trwałości produktów, ma na celu ochronę konsumentów, ograniczenie nadprodukcji odpadów oraz marnotrawstwa pieniędzy.

Informacyjna Agencja Radiowa

........................

Fakty : Zgodnie z ankietą Eurobarometru z 2014 roku, konsumentów w UE wolałoby naprawić zepsute urządzenie zamiast kupować nowe, ale muszą oni wymieniać zepsute urządzenia, ponieważ koszty oraz jakość usług zniechęcają do przeprowadzania napraw.

Rezolucję przyjęto 662 głosami za, przy 32 głosach przeciw oraz 2 wstrzymujących się od głosu.

Zgodnie z badaniem Eurobarometru 77 % obywateli europejskich wolałoby naprawiać posiadane towary niż kupować nowe, niemniej ostatecznie są zmuszeni wymienić je lub wyrzucić, ponieważ koszt naprawy i oferta usług naprawy działają zniechęcająco.

Pod względem zatrudnienia ograniczenie możliwości naprawy przekłada się na spadek liczby aktywnych serwisantów:

- w Niderlandach w ciągu siedmiu lat zniknęło 2 000 miejsc pracy w tym sektorze,

- w Niemczech w ciągu roku zamknięto 13 % punktów napraw odbiorników radiowych i telewizyjnych;

- w Polsce w ciągu dwóch lat liczba serwisantów spadła o 16 %.

Równolegle do tego spadku coraz większą popularność zyskują nieodpłatne punkty napraw lub strony internetowe oferujące możliwość samodzielnej naprawy. Wskazuje to na rzeczywiste zapotrzebowanie na usługi naprawy.

Sektor napraw to źródło miejsc pracy, których nie można przenieść w inne miejsce i które mogłyby zyskać na wartości, gdyby produkty projektowano w sposób zapewniający trwałość i możliwość naprawy, a obsługa była lepiej dostosowana do potrzeb konsumentów.

Wspieranie naprawiania towarów zamiast ich wymiany, zwłaszcza w ramach gwarancji prawnej, to również wyzwanie ekologiczne, ponieważ systematyczna wymiana oznacza wyrzucanie urządzeń niedawno kupionych i nie skłania producentów do projektowania solidniejszych produktów.

Wiele zepsutych urządzeń faktycznie nie oddaje się do naprawy (aż 44 % w przypadku urządzeń elektrycznych i elektronicznych).

Wspieranie sektora napraw stanowi zatem potencjalne źródło zatrudnienia i znacznego ograniczenia powstawania odpadów i zanieczyszczeń, i może zapewnić wymierne zwiększenie siły nabywczej konsumentów, a także stanowić atut handlowy dla przedsiębiorstw europejskich.

IAR/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sprzęt AGD | gwarancja | cykl | naprawa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »