UOKiK: Vivus Finance, Zaplo i Bank Pocztowy muszą zwrócić część prowizji

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzje związane z wcześniejszą spłatą kredytów konsumenckich i nakazał Vivus Finance, Zaplo i Bank Pocztowy zwrócić część prowizji - poinformował w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Reklamacje mają zostać rozpatrzone w okresie nie dłuższym niż 30 dni. Wcześniej UOKiK wydał podobne decyzje wobec firm: Aasa, iCredit, Optima oraz Eurocent w upadłości.

UOKiK nakazał zwrot części prowizji w związku z wcześniejszą spłatą kredytu  

  "Jeśli klient uregulował dług wcześniej niż przewidywała to umowa, spółki te zatrzymywały sobie całą prowizję. Tymczasem zgodnie z art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim powinny się rozliczyć z kosztów udzielenia pożyczki proporcjonalnie do okresu, o który został skrócony kontrakt. Taką interpretację przepisów Prezes UOKiK przedstawił już w 2016 roku, zaś potwierdził ją wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z września 2019 r." - napisano w komunikacie.  

Reklama

UOKiK nakazał firmom Vivus Finance i Zaplo natychmiastowe zaprzestanie zakwestionowanej praktyki, przyjął także zobowiązanie Banku Pocztowego do usunięcia wobec konsumentów jej skutków.  

"W efekcie decyzji Prezesa Urzędu wszystkie trzy spółki będą musiały poinformować każdego konsumenta, który spłacił przed terminem zaciągnięty u nich kredyt, o możliwości złożenia reklamacji. Reklamacje mają zostać rozpatrzone w okresie nie dłuższym niż 30 dni. Konsumenci dostaną wówczas zwrot nadpłaconej części prowizji" - dodano.   Kwotę do zwrotu instytucje finansowe mają obliczać metodą liniową i jak ocenia prezes UOKiK Tomasz Chróstny - liniowy mechanizm obliczania zwrotu opłat klientom jest najkorzystniejszy i uczciwie wypełnia wyrok TSUE.  

Poprzednio UOKiK zakazał niewłaściwych rozliczeń przy wcześniejszej spłacie pożyczek firmom: Aasa, iCredit, Optima oraz Eurocent w upadłości, a w toku są kolejne postępowania przeciw bankom i firmom pożyczkowym.   Urząd poinformował, że decyzje wobec są Zaplo i Vivus Finance są nieprawomocne, a firmy odwołały się do sądu. Decyzja wobec Banku Pocztowego jest prawomocna.

Tymczasem zgodnie z art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim powinny się rozliczyć z kosztów udzielenia pożyczki proporcjonalnie do okresu, o który został skrócony kontrakt - czytamy w komunikacie. Urzęd wskazał, że kwotę do zwrotu instytucje finansowe mają obliczać metodą liniową. Polega ona na określeniu, jaka część kosztów kredytu przypada na jeden dzień, o ile dni został skrócony okres kredytowania i pomnożenia tych dwóch liczb.

W komunikacie podano, że prezes UOKiK przyjął także zobowiązanie Banku Pocztowego do usunięcia wobec konsumentów skutków stosowanej praktyki. W efekcie decyzji Prezesa Urzędu wszystkie trzy spółki będą musiały poinformować każdego konsumenta, który spłacił przed terminem zaciągnięty u nich kredyt, o możliwości złożenia reklamacji.

Wskazano, że w przypadku Banku Pocztowego, decyzja dotyczy osób, które między 1 marca 2015 r. a 30 czerwca 2016 r. zawarły umowę "Pożyczka na Poczcie" i spłaciły ją przed terminem. W przypadku firm: Vivus Finance i Zaplo chodzi o osoby, które od 16 maja 2016 r. do dnia uprawomocnienia się decyzji spłaciły przed terminem pożyczki. Urząd podał, że decyzje wobec Zaplo i Vivus Finance są nieprawomocne, firmy odwołały się do sądu. Decyzja wobec Banku Pocztowego jest prawomocna.  Urząd prowadzi kolejne postępowania przeciw bankom i firmom pożyczkowym.

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | prowizje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »