Uwaga na banknoty. Koronawirus może przeżyć 28 dni

​Koronawirus może przeżyć na powierzchni banknotów, szkła i stali nierdzewnej aż do 28 dni - wynika z badania australijskiej agencji CSIRO. Jak odkryli naukowcy, wirus jest aktywny dłużej na gładkich powierzchniach i w niższych temperaturach.

Australijskie badanie, którego wyniki opublikowano w piśmie Virology Journal, wykazało dłuższą żywotność wirusa SARS-CoV-2, niż dotychczas sądzono, i znacznie dłuższą od wirusów grypy typu A, które mogą przeżyć przez 17 dni.

Eksperyment przeprowadzony przez naukowców polegał na umieszczeniu cząsteczek wirusa w wysuszonym sztucznym śluzie w kontrolowanych warunkach na różnych powierzchniach i w temperaturach 20, 30 i 40 stopni.

Najdłużej - przez 28 dni - koronawirus pozostawał zdolny do zakażania na banknotach, szkle, z jakiego wykonane są ekrany telefonów komórkowych, a także na stali nierdzewnej. Badania wykazały, że jego żywotności sprzyjają gładkie powierzchnie i niższe temperatury.

Naukowcy zaznaczyli, że eksperyment przeprowadzany był w ciemności, aby wyeliminować działanie promieniowania UV, które uszkadza wirusa.

Jak zaznaczył jeden z autorów badania Shane Ridell, oznacza to, że w warunkach bardziej zbliżonych do naturalnych narażony na działanie światła słonecznego wirus przeżyłby krócej.

"To badanie naprawdę podkreśla znaczenie mycia rąk i dezynfekcji powierzchni, na których może znajdować się wirus" - zaznaczył badacz.

...................

Europejski Bank Centralny (EBC) dementuje opinie o zwiększonym ryzyku zarażania wirusem przez banknoty?

Inaczej jest z kartami płatniczymi. Wyniki badań laboratoriów, z którymi współpracuje Europejski Bank Centralny (EBC), wykazały, że "w ciągu pierwszych kilku godzin na powierzchniach plastikowych może przetrwać 10 do 100 razy więcej wirusów, jak na banknotach"- napisał członek zarządu EBC, Fabio Panetta, w artykule opublikowanym we "Frankfurter Allgemeine Zeitung".

Także z innych analiz wynika, że na porowatej powierzchni banknotów wykonanych z bawełny wirus jest znacznie gorzej przenoszony niż na gładkich powierzchniach z tworzyw sztucznych.

PAP