Uwaga: UKE przestrzega przed tymi numerami!

UKE radzi by nie brać udziału w żadnych konkursach i loteriach SMS, zanim nie poznamy ich regulaminu. To może nas drogo kosztować.

Nigdy nie należy brać też udziału w grach, w których płacimy za SMS-y przychodzące, które z reguły są kosztowne. Zwracajmy baczniejszą uwagę na usługi, z których korzystamy w internecie. Wielu usługodawców celowo zataja lub podaje nieprawdziwe informacje o koszcie SMS-a, którego musimy wysłać, aby poznać np. nasz wynik testu IQ, datę śmierci lub sprezentować komuś elektroniczną kartkę"- czytamy na stronie UKE.

Urząd przedstawił też klucz, na podstawie którego można rozpoznać cenę konkursowego SMS-a.

Wiadomości wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł.

Reklama

Numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1 zł netto. Cyfra po siódemce oznacza koszt SMS-a netto, więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer rozpoczynający się od cyfr 75 - zapłacimy 5 zł plus VAT.

Możemy się także spotkać z numerami rozpoczynającymi się od cyfry 9. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł. Dwie cyfry po dziewiątce to cena SMS netto - przykładowo za wiadomość wysłaną na numer rozpoczynający się od cyfr 920 zapłacimy 20 zł plus VAT.

Gdzie po pomoc?

Konsumenci mogą też zwracać się o pomoc do Centrum Informacji Konsumenckiej UKE pod numerami: 801 900 853 (koszt połączenia jak za połączenie lokalne) lub 22 534 91 74.

W ubiegłym tygodniu prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska zaapelowała do operatorów telekomunikacyjnych, by "radykalnie" zareagowali na rosnącą liczbę przypadków nieuczciwego wykorzystywania konkursów i loterii SMS.

Jak poinformowała, do Urzędu napływa wiele pism dotyczących usług Premium Rate. Przykładowo, przy próbie złożenia reklamacji rachunku (w salonach operatora lub za pośrednictwem infolinii) zawierającego opłaty za udział w loterii, klienci są odsyłani do organizatora, który działa na zlecenie operatora. Zazwyczaj otrzymują oni wówczas informację, że operator nie jest organizatorem loterii i nie odpowiada za jej prawidłowe przeprowadzenie oraz ewentualne roszczenia uczestników.

Niejednokrotnie - zdaniem prezes UKE - operatorzy w reakcji na reklamacje klientów w sprawie loterii nie potrafią udzielić jednoznacznej odpowiedzi, kiedy i w jaki sposób abonent przystąpił do danej loterii. Ponadto w wyjaśnieniach dotyczących opłat za usługi Premium rate wskazują, iż nie są ich dostawcami, a bliższych informacji o takim dostawcy może udzielić jedynie UKE. Zdaniem Streżyńskiej, operator równie skutecznie co UKE może udzielić informacji o firmie organizującej konkursy i loterie sms.

Jeśli nie chcemy tych SMS- musimy napisać skargę do swojego operatora oraz wysłać pismo do organizatora loterii, jeśli posiadamy jego dane. Wzór takiego pisma został zamieszczony poniżej jak i na stronie internetowej UKE.

SMS-y Premium

to drogie wiadomości o podwyższonej opłacie. W tego typu usłudze za wzięcie udziału w konkursie można zapłacić nawet kilkadziesiąt złotych. Na stronie internetowej UKE zamieszczony jest rejestr numerów wykorzystywanych przez dostawców usług o podwyższonej opłacie.

Wykaz numerów usług o podwyższonej opłacie

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Brać | UKE | Uwaga!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »