W sprawie banków spółdzielczych

Rada Ministrów przyjęła stanowisko w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (druk nr 998).

Rada Ministrów przyjęła stanowisko w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (druk nr 998).

7 grudnia 2000 roku Sejm uchwalił ustawę o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających, liberalizującą strukturalne warunki ich funkcjonowania.

Jednocześnie Rada Ministrów przyjęła dokument Zarys strategii wobec banków z bezpośrednim i pośrednim udziałem Skarbu Państwa na tle sektora bankowego w Polsce, określający miejsce i rolę BGŻ SA w sektorze finansowym, nową formę zmiany jego struktury własnościowej oraz kierunki rozwoju banków spółdzielczych.

31 lipca 2002 roku Rada Ministrów skierowała do Sejmu własny projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (druk sejmowy nr 784), którego czytanie odbyło się 8 października 2002 roku. Projekt ten został skierowany do dalszych prac legislacyjnych.

Reklama

Odnosząc się do poselskiego projektu rząd stwierdza, że:

- propozycje pojęć: banku zrzeszającego, pieniądza elektronicznego, zmiany struktury własnościowej BGŻ SA są identyczne jak w rządowej nowelizacji ustawy,

- posłowie proponują uregulowanie części zasad funkcjonowania banków spółdzielczych w sposób odmienny niż rząd.

W stosunku do tych propozycji rząd uważa, że:

- zaproponowane przez posłów wyłączenie, z zakresu obowiązywania wobec banków spółdzielczych posiadających fundusze własne powyżej 5 mln euro, przepisu nakładającego na nie obowiązek poinformowania Komisji Nadzoru Bankowego o fakcie obniżenia się funduszy własnych poniżej tej wartości, nie uwzględnia faktu, iż są one szczególnym podmiotem gospodarczym, którego prawidłowe funkcjonowanie ma znaczenie dla klientów. Przyznanie KNB uprawnień jest rozwiązaniem umożliwiającym elastyczne reagowanie;

- przyznanie bankom zrzeszającym oraz bankom spółdzielczym jako członkom bankowych izb gospodarczych możliwości wliczania pełnej wysokości składek członkowskich w koszt uzyskania przychodu wydaje się być bezprzedmiotowe;

- nie należy rozszerzać obszaru działania banków spółdzielczych, których fundusze własne nie przekroczyły 5 mln euro, na sąsiednie województwa, gdyż może to spowodować zagrożenie ich sytuacji ekonomicznej i posiadanych depozytów;

- przyznanie bankom spółdzielczym możliwości wykonywania pełnego katalogu czynności bankowych znacznie wykracza poza propozycje rządowe. W efekcie może dojść do pogorszenia kondycji finansowej tego sektora;

- przyjęta w rządowym projekcie nowelizacji ustawy kwestia dotycząca rozwiązywania umów banków spółdzielczych z bankami zrzeszającymi przewiduje miesięczny okres wypowiedzenia umowy. Wprowadzony nowy zakres czasowy (miesięczny) wydaje się być optymalny;

- zgodnie z ustawą należy dokończyć proces powoływania prezesów banków spółdzielczych. Niemniej, z uwagi na dużą liczbę wniosków, rząd proponuje - zamiast przerwania tego procesu - wydłużenie go o rok.

W poselskim projekcie zawarte są również postulaty, których nie ma w rządowej nowelizacji. Zdaniem rządu:

- pozytywne doświadczenia z funkcjonowania związków rewizyjnych w Europie Zachodniej oraz w Polsce przemawiają za zachowaniem obowiązkowej przynależności do nich banków spółdzielczych;

- jeśli chodzi o reprezentację Krajowego Związku Banków Spółdzielczych w Radzie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, należy stwierdzić, że dotychczasowy tryb powoływania członków Rady Funduszu zapewnia reprezentację całego sektora bankowego, z uwzględnieniem jego struktury kapitałowej;

- wydaje się, że w wyniku porozumienia pomiędzy ZBK i KZBS jeden z przedstawicieli ZBP, reprezentujący sektor spółdzielczy, mógłby być uzgadniany, a to nie wymaga zmian ustawowych;

- propozycja niepomniejszania funduszy własnych banku spółdzielczego o wartość posiadanych akcji banków, w których bank spółdzielczy jest zrzeszony, jest sprzeczne z dyrektywą EC (Komisji Europejskiej);

- wprowadzenie - w brzmieniu poselskim - możliwości objęcia pomocą ze środków finansowych BFG, w związku z umorzeniem niewykorzystanych obligacji restrukturyzacyjnych również banków zrzeszających, nie jest do zaakceptowania.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: bank | Rada Ministrów | sprawy | druk | ustawy | banki spółdzielcze | bańki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »