Zmiana sprzedawcy prądu może być bezpieczna i prosta

Każde z około 14 milionów gospodarstw domowych ma możliwość wolnego wyboru dostawcy energii elektrycznej - zauważa Agnieszka Szczekała, rzecznik PGE Obrót.

Coraz powszechniejszym problemem stają się oszustwa, do jakich dochodzi przy okazji zmiany sprzedawcy prądu. Czy w ogóle warto zmieniać sprzedawcę energii elektrycznej?

Agnieszka Szczekała, PGE Obrót: - To oczywiście może być opłacalne. Jednak zanim podejmie się tego typu decyzję, warto przeanalizować dostępne na rynku oferty. Trzeba przy tym zwrócić uwagę na to, że oprócz samej ceny prądu w umowach mogą się pojawić także dodatkowe opłaty, takie jak: opłata handlowa, opłata za upomnienie, ukryte koszty ubezpieczenia itp. Jeżeli odwiedzi nas w domu handlowiec, oferujący niższą stawkę za energię elektryczną wyrażoną w konkretnej kwocie za 1 kW, powinniśmy zachować czujność. Może się okazać, że w umowie zostały ukryte niekorzystne dla nas zapisy. Dla pokazania skali problemu, warto wspomnieć, że miesięcznie otrzymujemy około 3 tys. zgłoszeń od naszych klientów, którzy zostali oszukani. Dlatego zastanawiając się nad zmianą sprzedawcy zawsze należy uwzględnić sumę wszystkich opłat i dokładnie czytać podsuwane nam do podpisu dokumenty. Pośpiech jest złym doradcą.

Reklama

Jakiego typu oferty cieszą się popularnością wśród odbiorców?

- Z przeprowadzonych przez PGE analiz wynika, że jednym z najbardziej pożądanych przez klientów elementów atrakcyjnej oferty jest gwarancja stałej ceny energii elektrycznej.

Czy i u Państwa można otrzymać taką gwarancję?

- PGE stale rozwija ofertę "Prąd jak prąd" i obecnie proponujemy kolejną jego odsłonę. Można z niej skorzystać jeszcze do końca tego miesiąca. Klient ma do wyboru dwa warianty różniące się okresem gwarancji ceny: do końca marca 2018 roku oraz do końca marca 2019 roku.

PGE Polska Grupa Energetyczna działa zasadniczo na wschodzie oraz w centrum Polski. Czy można zostać klientem państwa firmy także wtedy, gdy mieszka się poza tym obszarem, na przykład na zachodzie lub północy kraju?

- Gdy popatrzymy tylko na dystrybucję energii w grupie kapitałowej PGE, czyli dostawę energii poprzez infrastrukturę (sieci, słupy itp.), to ta działalność zawęża się do centralno-wschodniej części Polski. PGE jest tu tzw. Operatorem Systemu Dystrybucyjnego (OSD), co wynika z przepisów ustawy Prawo energetyczne. Za dystrybucję energii w grupie odpowiedzialna jest spółka PGE Dystrybucja. Jednak już PGE Obrót, spółka z Grupy PGE odpowiedzialna za sprzedaż energii elektrycznej i jednocześnie największy sprzedawca energii w Polsce, dedykuje swoje produkty klientom z całego kraju. W takich sytuacjach klient decydujący się na zmianę sprzedawcy energii może - dla własnej wygody - podpisać pełnomocnictwo i wówczas PGE Obrót przeprowadza za niego cały proces zmiany sprzedawcy, czyli m.in. wypowiada umowę dotychczasowemu sprzedawcy oraz zawiera umowę o świadczenie usług dystrybucji z lokalnym operatorem systemu dystrybucyjnego.

Co trzeba zrobić, aby zostać Państwa klientem?

- PGE Obrót nie prowadzi działań polegających na składaniu wizyt domowych w celu podpisania lub zmiany umowy na sprzedaż energii elektrycznej. Akwizytorzy z plakietką PGE nie zapukają więc do Państwa drzwi, o czym warto pamiętać w kontekście coraz częściej pojawiających się na rynku oszustów podszywających się pod naszą firmę.

- Podpisanie nowej umowy nie musi się wiązać z uciążliwymi formalnościami, stratą czasu czy koniecznością odwiedzenia stacjonarnego Biura Obsługi Klienta. Żeby zostać klientem PGE nie trzeba nawet wychodzić z domu. Oferujemy bardzo prosty i wygodny sposób na zawarcie takiej umowy - wystarczy zadzwonić do PGE Contact Center lub wysyłać e-mail. Numer kontaktowy i adres znaleźć można na naszej stronie internetowej.

Co należy przygotować, aby podpisać taką umowę już przy pierwszym kontakcie telefonicznym?

- Naprawdę niewiele. Konsultant z PGE Contact Center musi zgromadzić podstawowe dane dotyczące przyszłego klienta PGE, czyli m.in. jego imię i nazwisko, numer dowodu osobistego oraz PESEL, a także adres zamieszkania oraz potwierdzenie adresu, pod którym znajduje się punkt poboru energii. Od osób prowadzących działalność gospodarczą oczekuje się także podania NIP-u, REGONU, odpisu z KRS lub zaświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz reprezentacji podmiotu. Wszystkie załączniki klienci mogą jednak odesłać sprzedawcy prądu dopiero na ostatnim etapie procedury wraz z podpisaną umową.

- Jeśli w lokalu, którego dotyczy umowa, znajduje się już licznik energii, klient może zostać poproszony o przygotowanie oświadczenia o wskazaniach tego licznika. Taki dokument można również pobrać ze strony internetowej PGE. Oświadczenie, zawierające wskazania licznika energii elektrycznej na dzień przejęcia lokalu, podpisuje zarówno sprzedający, jak i kupujący.

A jeśli nie mamy jeszcze licznika?

- Wtedy potrzebny będzie dokument potwierdzający parametry techniczne i możliwości świadczenia usługi dystrybucyjnej. Konsultant wyjaśni więc klientowi, w jak sposób taki dokument uzyskać u lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

Czy o coś jeszcze możemy być zapytani przez konsultanta?

- W celu dopasowania taryfy do indywidualnych potrzeb klienta, konsultant może zapytać również o to, jakiego typu sprzęt zasilany będzie energią elektryczną. W rozmowie telefonicznej klient może także wybrać okres rozliczeniowy oraz określić szacowane miesięczne zużycie energii.

A czy ktoś, kto jest obecnie klientem firmy PGE również może zmienić sprzedawcę?

- Tak. W wyniku liberalizacji rynku energii elektrycznej w Polsce od 1 lipca 2007 roku wszyscy nabywcy energii elektrycznej, podlegający taryfie G (gospodarstwa domowe) mają prawo zmiany sprzedawcy energii. Wynika to z realizacji zasady TPA (Third Party Access) umożliwiającej korzystanie z sieci dystrybucyjnej innym podmiotom handlującym prądem. Dzięki temu każdy z około 14 milionów tego typu odbiorców, w tym również ponad 5 milionów klientów PGE, zyskało możliwość wolnego wyboru sprzedawcy energii elektrycznej. Pamiętajmy jednak, że warto dokładnie analizować przedstawiane nam oferty, by nie żałować podjętej decyzji. Miejmy świadomość, że nie zawsze zmiana obydwa się na uczciwych zasadach, szczególnie kiedy w domu odwiedzi nas handlowiec oferujący niższą cenę za energię elektryczną.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał M.B.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »