Barometr Rynku Pracy nie jest źle

Pomimo spowolnienia gospodarczego połowa firm, przede wszystkim średnich i dużych nie odnotowała symptomów kryzysu, a odsetek przedsiębiorstw, które chcą utrzymać poziom zatrudnienia w ciągu najbliższych miesięcy pozostaje wysoki - 74,6 proc., wynika z Barometru Rynku Pracy, przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Work Service. Rekrutację nowych pracowników planuje ponad 35 proc. firm, redukcję 4 proc..

Kryzys gospodarczy jest odczuwalny przez 41,4 proc. firm, w pierwszej kolejności małych. Pogorszenie sytuacji zaobserwował w pierwszej kolejności handel i usługi, w najmniejszym stopniu - sektor publiczny i produkcja, wynika z najnowszego Barometru Rynku Pracy, przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Work Service w grudniu 2020 i styczniu 2021 roku. Zmian nie odnotowało 56,2 proc. średnich przedsiębiorstw (50-249 pracowników), 54,5 proc. dużych (powyżej 249 pracowników) i 47,3 proc. małych (10-49 pracowników).

 - Prezentowana w badaniu skala i struktura zatrudnienia odzwierciedla kondycję rynku i poszczególnych branż. Patrząc na stopę bezrobocia i sytuację w innych krajach UE, można powiedzieć, że polska gospodarka nadal sobie radzi. Sytuacja jest jednak różna w zależności od regionu i branży.

Reklama

Są takie, które odnotowały wręcz wzrost, inne nadal borykają się z ograniczeniami i skutkami pandemii. Widzimy jednocześnie, że alternatywne formy zatrudnienia, w tym praca tymczasowa, są dla wielu firm kluczowym czynnikiem efektywności w obliczu zmiennej koniunktury i trudnego rynku kandydata - komentuje Iwona Szmitkowska, Prezes Zarządu Work Service.

 Stabilny poziom zatrudnienia

Odsetek firm, które chcą utrzymać poziom zatrudnienia w ciągu najbliższych miesięcy pozostaje wysoki i wynosi 74,6 proc.. To przede wszystkim firmy małe i średnie. Odsetek ten nieco zmalał w porównaniu z początkiem 2020 i 2019 roku, jest jednak wyższy niż w 2017 czy 2018.

Połowa przedsiębiorców zakłada utrzymanie zatrudnienia bez dodatkowych rekrutacji. Z 35 proc. firm planujących zatrudnienia ponad 14 proc. zwiększy liczbę pracowników, a blisko 21proc. chce uzupełnić niedobory kadrowe. Redukcję zakłada tylko 4 proc. firm, czyli tyle, ile w poprzednich latach. Do 7,2 proc. wzrósł natomiast odsetek przedsiębiorców, którzy nie są w stanie określić zakresu zmian. Jest najwyższy od 2016 roku i świadczy o trwającej niepewności firm. Jest to spójne z danymi GUS - w styczniu br. stopa bezrobocia wyniosła 6,5proc., podczas gdy rok wcześniej było to 5,5 proc.

- Wysoki odsetek małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą utrzymać skalę zatrudnienia nastraja pozytywnie. Świadczy o tym, że firmy w większości potrafią dostosować swoją działalność do niepewnej sytuacji rynkowej i ograniczeń wynikających z pandemii - komentuje Iwona Szmitkowska, Prezes Zarządu Work Service.
 

 Planowane rekrutacje

Jak wynika z Barometru Rynku Pracy, na rekrutację w większym stopniu nastawiają się przedsiębiorstwa duże i średnie, sektor usług i przemysłu. Bez zwiększania liczby pracowników chcą poradzić sobie natomiast firmy małe, działające w branży handlowej. Aż 69,5proc. (znacznie więcej niż z w poprzednich latach) przedsiębiorstw, które planują rekrutację, chce zatrudnić pracowników niższego szczebla. To duże firmy, w pierwszej kolejności przemysł (88,5 proc.), a także usługi (68 proc.) i handel (66,3 proc.). Pracowników średniego szczebla potrzebuje blisko 40 proc. firm, o 11,5 proc. mniej niż rok wcześniej.

Poszukuje ich w pierwszej kolejności sektor publiczny (51,5 proc.) oraz branża handlowa (41 proc.). W ciągu ostatnich lat systematycznie rosło zapotrzebowanie na kadrę zarządzającą, obecnie to 12,8 proc. Zapotrzebowanie deklarują w tym przypadku przede wszystkim duże firmy oraz sektor publiczny.

Nie czekaj, rozlicz PIT 2020

Sposoby rekrutowania pracowników

Firmy najczęściej pozyskują pracowników przez urzędy pracy (40,5 proc.) i własną stronę internetową (38 proc.). Jedna na cztery zatrudnia osoby polecone przez znajomych lub własnych pracowników, jedna na pięć - przez rekrutacje wewnętrzne. Z publikacji ogłoszeń na portalach pracy i agencji pracy korzysta 44,3 proc..

Duże firmy najczęściej rekrutują poprzez własną stronę internetową, częściej też niż pozostałe publikują ogłoszenia na portalach pracy. Z kolei polecenia i rekomendacje są najbardziej wykorzystywane przez małe firmy, branżę handlową i usługi. Sektor publiczny chętniej korzysta w celach rekrutacyjnych z firmowej strony www i wsparcia urzędu pracy. Na portalach pracy częściej publikuje oferty branża przemysłowa.

Metodologia badania - XV edycja badania Barometr Rynku Pracy została przeprowadzona przez ARC Rynek i Opinia sp. z o.o. na zlecenie Work Service. Zostało zrealizowane w dniach 21.12.2020-12.012021 metodą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych (CATI) z przedstawicielami małych, dużych i średnich firm. Próbę 507 pracodawców.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze



 
Dowiedz się więcej na temat: polski rynek pracy | bezrobocie Polska
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »