Jak rozliczyć sprzedaż znaku firmowego?

Czy w przypadku sprzedaży zorganizowanej przedsiębiorstwa można skorzystać z 50 proc. kosztów uzyskania przychodu do sprzedaży znaku firmowego i procedury technologii produkcji, jeżeli nie były one zgłoszone w biurze patentów?

Czy w przypadku sprzedaży zorganizowanej przedsiębiorstwa można skorzystać z 50 proc. kosztów uzyskania przychodu do sprzedaży znaku firmowego i procedury technologii produkcji, jeżeli nie były one zgłoszone w biurze patentów?

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, który dokonuje sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jest zobowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego z tytułu operacji gospodarczej podlegającej przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Ma przy tym prawo, dla celów podatku dochodowego, do ustalenia podstawy opodatkowania z pomniejszeniem przychodu o koszty jego uzyskania.

W przypadku osób fizycznych kosztami będą nie tylko wydatki na nabycie poszczególnych aktywów sprzedawanych w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Gdy w ramach sprzedaży przedsiębiorstwa zbywany jest również znak towarowy czy wynalazek, podatnikowi przysługuje 50 proc. koszty uzyskania przychodu.

Na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów z tytułu zapłaty za przeniesienie prawa własności projektu wynalazczego, topografii układu scalonego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego przez pierwszego właściciela określa się w wysokości 50 proc. uzyskanego przychodu.

Ustawa o PIT nie definiuje pojęcia znaku towarowego (którym jest znak firmowy) ani pojęcia wynalazku. Aby zatem stwierdzić, czy podatnik będzie mógł skorzystać z 50 proc. kosztów uzyskania przychodu, należy sięgnąć pomocniczo do definicji tych pojęć zawartych w ustawie Prawo własności przemysłowej.

Jeżeli znak firmowy przedsiębiorcy będzie spełniał wskazane tam warunki oraz jeśli procedurę technologii produkcji będzie można uznać za wynalazek, podatnik powinien mieć możliwość zastosowania art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o PIT. Przepisy podatkowe, jak również stosowane w tym przypadku posiłkowo Prawo własności przemysłowej, nie uzależniają uznania znaku firmowego za znak towarowy od konieczności zastrzeżenia go w Urzędzie Patentowym. Identycznie przedstawia się kwestia wynalazku.

Zastrzeżenie praw do wynalazku bądź znaku towarowego ma to znaczenie, że przedsiębiorcy łatwiej wówczas chronić prawo własności wytworzonych przez siebie dóbr niematerialnych. Nie powinno to jednak wpływać na kwestię kosztów uzyskania przychodu. Jeżeli zatem przedsiębiorca nie ma trudności z udowodnieniem, że sam wytworzył i opracował wynalazek, w tym przypadku unikalną procedurę technologii produkcji i własny znak odróżniający jego firmę, będzie miał prawo skorzystać z 50 proc. kosztów uzyskania przychodu w przypadku ich sprzedaży w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Monika Mazur, prawnik, Auxilium S.A.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dn. 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.
  2. Ustawa dn. 30.06.2000 r. Prawo własności przemysłowej - tekst jedn. Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.
Ergo
Dowiedz się więcej na temat: PIT | wynalazek | 50+ | znak firmowy | znak | przedsiębiorstwa | znaki firmowe | przedsiębiorca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »