Jak wysyłać skuteczne maile z reklamami?

1 złoty zainwestowany w e-mail marketing przekłada się średnio na 50 złotych przychodu - wynika z najnowszego raportu Interaktywnie.com, branżowego portalu o marketingu.

Czy e-mail marketing faktycznie sprzedaje? Oczywiście, i to nie tylko rzeczy, ale również idee. Pod warunkiem jednak, że kampania nie jest przypadkowa i masowa. Jak więc zaplanować ją zgodnie z najlepszymi praktykami?

Z raportu "Email marketing w liczbach" wynika, że - oczywiście - uniwersalnej recepty nie ma, ale i na uśrednione dane trzeba patrzeć przez pryzmat zarówno własnej branży, jak i preferencji dotychczasowych użytkowników. Przykład?

Reklama

- Standardowo przyzwyczailiśmy się zakładać, że najlepsze wyniki notują mailingi wysyłane we wtorki i czwartki, a wcale nie oznacza to, że weekendów należy bezwzględnie unikać - twierdzi Tomasz Bonek, redaktor naczelny i prezes zarządu Interaktywnie.com. - W branży B2B owszem - radzą autorzy raportu, ale już w B2C niekoniecznie. Oczywiście, statystyki dotyczące niedziel i sobót nie są raczej zachęcające, ale warto zauważyć, że właśnie wtedy dużo łatwiej można się wyróżnić, co w połączeniu np. z ofertą specjalną, może przełożyć się ostatecznie na wyższą sprzedaż.

Jak segmentować bazę mailingową?

Komunikat musi być dopasowany do określonej grupy docelowej, a kluczem do właściwego dopasowania jest wiedza na temat preferencji klientów. Im więcej danych, tym lepiej, choć nawet ich największa liczba nie zwalnia z obowiązku testowania komunikatów i własnych założeń - począwszy od tych, które dyktują nam czas wysyłki, po te, które definiują jej formę.

Istotą segmentacji jest poprawa wyników wysyłek dzięki trafnemu wytypowaniu danych z bazy i dopasowaniu ich do założeń kampanii mailingowej. Przykładowo, wysyłając kampanie dla sprzętu AGD/RTV w akcji "promocja weekendowa", wybierzemy m.in osoby będące w wieku produkcyjnym, wykazujące zainteresowanie w podobnych kampaniach, których aktywność odnotowano w weekendy. Komunikacja do takiej grupy będzie bardziej skuteczna niż do grupy bez segmentacji, ponieważ mieści się w obrębie potwierdzonych preferencji wytypowanych odbiorców.

We właściwej segmentacji bazy istotne są dane historyczne. Na podstawie analizy wyników kampanii, można bowiem opracowywać reguły i stworzyć profile użytkowników, które następnie uzupełniane są w toku kolejnych badań. - W tym procesie brane są pod uwagę wskaźniki zaangażowania takie jak otwarcia oraz kliknięcia - dodaje ekspertka z Email Partners. - Dzięki temu typujemy grupy odbiorców ze względu na preferowaną przez nich porę otwarć oraz dzień wysyłki. W ten sposób otrzymujemy segmentację ze względu na aktywność użytkowników w obrębie dni tygodnia.

Jak zaplanować czas wysyłki?

Ze statystyk realizowanych przez nas kampanii reklamowych w ciągu ostatnich 6 miesięcy wynika, że odbiorcy najchętniej otwierają i klikają w mailingi reklamowe w godzinach porannych od 8 do 9 rano oraz wieczornych - między godziną 18 a 20. Jak pisze Interaktywnie.com, jednakże przy planowaniu kampanii mailingowej, należy wziąć pod uwagę specyfikę grupy docelowej, do której ma być ona kierowana. Jeżeli stanowić ją będą kontakty z branży B2B, bardziej efektywna będzie wysyłka w godzinach porannych. W przypadku kampanii mailingowej kierowanej do odbiorców indywidualnych lepsze mogą się okazać godziny wieczorne ze względu na mniejsze nasycenie skrzynek mailowych ilością wysyłanych w tych godzinach wiadomości.

Jak skłonić klienta do zakupu?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie, jak skłonić klienta do zakupu, trzeba skutecznie "przebić" się do skrzynki odbiorczej, a potem skłonić do otwarcia maila. W tym pierwszym pomoże odpowiedni szablon, który dbając o odpowiednie proporcje tekstu i obrazków, pozwoli uniknąć SPAM-u, w tym drugim - właściwie skomponowany temat. Ten, podobnie jak tytuł artykułu, powinien wzbudzać zainteresowanie, zapowiadać korzyści lub zawierać przydatne informacje, a co najważniejsze - spełniać wszystkie obietnice.

Jednym ze sposobów na odpowiedni dobór tematu jest zastosowanie zasady 4U. Powinien on wskazywać na takie elementy, jak: urgent (pilne), unique (unikalne), ultra-specific (bardzo dokładne) i useful (przydatne). Temat: "Nowość-botki" nie wskazuje na nic konkretnego, a - jeśli zastosowalibyśmy zasadę 4U mógłby brzmieć: "Ela - tylko dziś do 23:59 -20 proc. rabatu na nowe botki! Specjalnie dla Ciebie!

Pamiętajmy również, że odbiorca poświęci tylko kilka sekund na zapoznanie się z otrzymaną treścią reklamową, dlatego kreacja oraz wszystkie zastosowane teksty powinny go kierować do wykonania akcji, na jakiej zależy nam najbardziej.

Jakich błędów unikać w prowadzeniu działań e-mail marketingowych?

1. Nie wysyłaj bez zgody użytkownika!

Pierwszym z nich jest wysyłka kampanii mimo braku zgody na wysyłanie informacji marketingowych lub handlowych. Nie dość, że w takim wypadku firma łamie prawo, to traci zaufanie w oczach odbiorców.

2. Dostosuj kreację do urządzeń przenośnych

Drugim błędem jest brak dostosowania wiadomości do urządzeń mobilnych. Z raportu Interaktywnie.com wynika, że w Polsce aż 31,6 proc. maili jest otwieranych na urządzeniach mobilnych. Dopasowanie szablonów wiadomości do smartfonów to absolutna konieczność.

3. Przetestuj kampanię

Jednym z najczęstszych błędów jest brak testów. Marketerzy często nie sprawdzają wszystkich elementów swoich kampanii przed wysyłką. A należy się przyjrzeć, czy segmenty są dobrze dobrane, czy ALT-y znalazły się pod grafikami, czy w temacie lub treści nie ma literówek i błędów językowych oraz czy linki prowadzą tam, gdzie powinny.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »