Już połowa Polaków odwiedza stacje benzynowe co najmniej raz w tygodniu

Polacy na stacjach benzynowych bywają regularnie. Połowa z nas wybiera się tam nawet 1-3 razy w tygodniu. Aż 54 proc. wszystkich ankietowanych, chcąc zatankować lub skorzystać z oferty niepaliwowej, decyduje się na PKN ORLEN. Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na wybór stacji są dla nas: jakość paliwa, lokalizacja, ceny oraz profesjonalna obsługa - wynika z raportu IBRiS "Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce".

Które stacje paliw wybierają Polacy?

Korzystanie z usług stacji benzynowych to już niemal nasza codzienność. Połowa badanych Polaków bywa tam raz (28 proc.) albo 2-3 razy w tygodniu (22 proc.). Co piąty z nas (21 proc.) wybiera się na stację paliw raz na dwa tygodnie, a niewiele mniej osób (19 proc.) raz w miesiącu. W przypadku aktywnych kierowców najwięcej, bo prawie co trzeci z nich (31 proc.) udaje się na stację benzynową raz w tygodniu. Druga pod względem liczebności grupa odwiedza je dwa razy w miesiącu (25 proc.), a blisko co piąty kierowca (19 proc.) - dwa lub trzy razy w tygodniu. Jednocześnie ponad połowa wszystkich badanych deklaruje, że najczęściej wybiera sieć ORLEN (54 proc.). 11 proc. wskazuje BP, Shell i Lotos preferuje po 8 proc. ankietowanych, Circle K - dawny Statoil 4 proc., Moya oraz Amic - dawny Lukoil po 1 proc., a Huzar 0,3 proc.

Reklama

ORLEN jest również stacją pierwszego wyboru wśród badanych kierowców. Odsetek osób regularnie jeżdżących samochodem, który deklaruje skorzystanie z usług tej sieci stacji benzynowych, wynosi 58 proc. Kolejnymi wskazaniami kierujących są BP (13 proc.), Lotos (10 proc.) oraz Shell (6 proc.). Stację Circle K (dawniej Statoil) wybiera 3 proc., zaś Amic, Moya oraz Huzar po 1 proc.

Miła obsługa najważniejszym kryterium wyboru

Wśród czynników, które determinują wybór sieci paliw, najwięcej ankietowanych Polaków przyznało, że zwraca uwagę na miłą i profesjonalną obsługę (39 proc.). Drugim najczęściej wskazywanym kryterium jest jakość paliwa (27 proc.), a trzecim korzystne ceny (23 proc.). Równie ważna, co kwestie finansowe, jest także dogodna lokalizacja (22 proc.). Inne aspekty brane pod uwagę podczas wyboru stacji to m.in. czystość panująca w lokalu (18 proc.), atrakcyjna oferta gastronomiczna (12 proc.), rozpoznawalność marki (9 proc.) czy dodatkowe benefity (8 proc.). Miła obsługa ma szczególne znaczenie w przypadku mieszkańców wsi (44 proc. wskazań), małych (35 proc.) oraz średnich miejscowości (45 proc.). W dużych miastach (liczących od 250 do 500 tys. mieszkańców) kluczowe są natomiast atrakcyjne ceny (32 proc.), a w metropoliach (powyżej 500 tys.) - jakość paliwa (31 proc.). Co ciekawe, poziom obsługi na stacjach jest najistotniejszym czynnikiem dla klientów niemal w każdym wieku. Jedynie ankietowani powyżej 70 r.ż. przyznali, że ważniejsze są niskie ceny (wybór 30 proc. seniorów) oraz jakość oferowanego paliwa (29 proc.).

Wysokie standardy, szeroka oferta

Zdaniem Marcina Dumy, szefa ośrodka badania opinii publicznej IBRiS, wyniki badania pokazują, że koncerny paliwowe, chcąc pozyskać klientów, powinny podążać w kierunku poprawy poziomu jakości produktów i usług. - Ze wzrostem gospodarczym zmieniają się potrzeby polskiego społeczeństwa. Cena nie jest już najistotniejszym czynnikiem przyciągającym konsumentów. Oczekujemy coraz wyższych standardów i szerokiej oferty. Widać to na przykładzie rosnącego znaczenia usług niepaliwowych, jak np. gastronomicznych, ważnych już dla co ósmego klienta stacji paliw - wyjaśnia Marcin Duma.

- - - - - -

Raport pt. "Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce" został opracowany przez ośrodek badania opinii publicznej IBRiS. Raport powstał na podstawie zrealizowanych w czerwcu 2019 r. przez IBRiS wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI, N=1650) oraz metody jakościowej, przy zastosowani techniki FGI.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »