Koral kontra Red Bull

Czy Red Bullowi jest potrzebny Red Bull? Producent lodów Koral uważa, że nie.

Czy Red Bullowi jest potrzebny Red Bull? Producent lodów Koral uważa, że nie.

Firma Koral z Limanowej jeszcze na początku ubiegłego roku produkowała lody o nazwie Red Blue. Firma Red Bull Polska uznała, że nazwa ta jest łudząco podobna do nazwy jej flagowego produktu ? napoju energetyzującego Red Bull ? i wytoczyła Koralowi powództwo o zaniechanie używania nazwy. Ten spór toczy się przed Sądem Okręgowym w Krakowie.

Koral kontratakował najpierw przed Urzędem Patentowym (UP), a wczoraj przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie (WSA). Domaga się uznania, że marka Red Bull wygasła i każdy może używać jej lub jej podobnych.

Reklama

? Ale tylko w odniesieniu do lodów ? uściśla Bogusław Kler, rzecznik patentowy Korala.

Ta sama klasa

Rzecz w tym, że Red Bull zarejestrował markę dla bardzo szerokiej gamy towarów ? od napojów i produktów żywnościowych do artykułów sportowych, a nawet usług telekomunikacyjnych. Koral domaga się uznania, że marka wygasła tylko dla tej klasy towarów, w której mieszczą się lody. Obejmuje ona także produkty cukiernicze.

Aby stwierdzić wygaśnięcie marki, należy udowodnić, że właściciel nie używał jej ? według obecnego prawa własności przemysłowej ? przez pięć lat. Tymczasem w ciągu pięciu lat przed wnioskiem Korala o wygaszenie marki Red Bull istotnie nie produkował lodów, ale oznaczał nią tzw. gratisy ? pudełka cukierków rozdawane przy różnych okazjach.

? Cukierki i lody to ta sama klasa towarów, ale Red Bull nie handlował nimi. Marka nie była więc używana w normalnym obrocie gospodarczym ? twierdzi Bogusław Kler.

Różne przepisy

UP uważał inaczej i odmówił uznania znaku towarowego w tej klasie za wygasły. Skargą Korala na tę decyzję zajął się wczoraj WSA.

? UP miał rację. Nie upłynęło 5 lat od zaprzestania używania marki w tej klasie ? tyle miała do powiedzenia sądowi prawniczka Red Bulla.

W grę wchodzi jeszcze kwestia, które przepisy należy stosować. Koral złożył wniosek akurat wtedy, gdy zmieniało się prawo. Poprzednia ustawa o znakach towarowych pozwalała uznać markę za wygasłą zaledwie po trzech latach nieużywania.

WSA postanowił zatem ogłosić wyrok w przyszłym tygodniu. Wygrana Korala byłaby istotnym argumentem w sporze przed sądem krakowskim, który na razie zakazał spółce używania nazwy Red Blue.

Joanna Barańska

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: firma | korale | kontra | kontr | koral
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »